« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
برجام
مقامات آمریکایی بارها تهدید کرده اند که توافق هسته ای را لغو خواهند کرد در حالی که این پیمان همچنان پابرجاست و از سوی ایران اجرا می شود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوفبه نقل از اتاق خبر 24 ؛دنیا اعتراف دارد که ایران به توافق هسته ای پایبند است، باید هم باشد، جمهوری اسلامی ایران با همه کارشکنی هایی که از سوی آمریکا می شود، ثابت کرد که فعالیتهای گذشته و اکنون هسته ای اش صلح آمیز بوده و خواهد بود.

پس از آن که ایران و 1+5 به توافق هسته ای دست یافتند و بر اساس آن هر طرف تعهداتی را متقبل شدند، آمریکایی ها ساز ناکوک خود را نواختند و در مدتی که برجام اجرایی شده است، بارها آن را نقض کرده و زیر پا گذاشته اند.

مقامات آمریکایی بارها تهدید کرده اند که توافق هسته ای را لغو خواهند کرد در حالی که این پیمان همچنان پابرجاست و از سوی ایران اجرا میشود، آمریکایی ها تعهدات خود را اجرا نمیکنند و از لغو آن سخن میگویند.

باید گفت که برجام اکنون به عنوان ابزاری برای آمریکا تبدیل شده تا از آن برای تهدید ایران بهره ببرد. آمریکایی ها تصور میکنند که اگر برجام را لغو کنند و به گفته ترامپ آن را پاره کنند به زیان ایران خواهد بود.

چنین تصوری باعث گشته تا مقامات آمریکا از این ترفند برای فشار بیشتر بر ایران استفاده کنند و هنگامی این تهدیدات افزایش می یابد که دولتمردان ایران واکنش درخور توجهی به واکنش ها و رفتارهای مقامات آمریکا به برجام از خود بروز نمیدهند.

اما آیا نقض و لغو برجام از سوی آمریکا برای ایران هزینه خواهد داشت؟

قاطع نمی توان به این پرسش پاسخ داد، چون بستگی به بسیاری عوامل دارد، این که آیا در صورت لغو یکجانبه برجام از سوی آمریکا، کشورهای اروپایی با او همراهی خواهند کرد یا نه، اهمیت زیادی دارد.

یا این که واکنش سازمان ملل در زمینه لغو برجام از سوی آمریکا چه خواهد بود، آیا دنیا که اکنون گفته می شود به پایبندی ایران به توافق هسته ای اعتراف دارد، در شرایطی که برجام از سوی ایالات متحده لغو شود، پشت آمریکا می ایستد یا ایران؟ نمی توان پاسخ قطعی به آن داد.

اکنون کشورهای اروپایی گرچه خود را پایبند به توافق هسته ای نشان میدهند و سعی دارند تا برجام باقی بماند، اما در اجرای تعهداتی که بر ذمه آنها است، چشم به دهان آمریکا دوخته اند.

نکته ای که همواره از سوی منتقدین و مخالفین مذاکره با آمریکا گفته می شد، غیر قابل اعتماد بودن آمریکا است.

اگر از سوی تیم هسته ای و دولت اعتمادی به آمریکا وجود نداشت، آیا با او بر سر یک میز مذاکره می نشستند؟ قطعاً کسی که به طرف مقابل خود اعتماد و اطمینانی نداشته باشد، نمی تواند با او پشت میز مذاکره بنشیند و به توافق هم برسد.

اکنون که آقای ظریف می گوید؛ سازمان ملل و همه دنیا می‌گوید ایران بطور کامل به تعهداتش پایبند است، اما آمریکا به خاطر نفرت نهادینه شده‌ای که از تهران دارد، مجبور است حقیقت را انکار کند» حقیقت و واقعیت انکار ناپذیری است که انقلاب اسلامی به آن اعتقاد راسخ داشته و دارد.

موضوع بی اعتمادی به آمریکا بارها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شد. ایشان پیش بینی می کردند که آمریکا دبه کند و برجام را زیر پا بگذارد. چنین هم شد. قرار بر این بود تا تحریم های اقتصادی برچیده شود، اما اینگونه نشد.

وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر کرد و نتایج این سفر را درباره آینده برجام چنین توصیف کرد؛ «دیدارهایی عالی با رهبران در برلین، رم و پاریس داشتم. به رغم دشمنی نابخردانه آمریکا، اتحادیه اروپا به برجام و تعامل سازنده پایبند است.»

فرانسه و آلمان دو کشور عضو گروه 1+5 هستند، که در جریان مذاکرات هسته ای نقش اساسی در مذاکرات داشتند.
اروپا، هم نمی خواهد بازاری که در ایران به دست آورده از دست بدهد و هم توان جدایی از آمریکا را ندارد، مگر این که یک تصمیم تاریخی درباره آینده روابط خود با ایالات متحده بگیرد و تکلیف خود را روشن سازد.

هر چند تصور چنین تصمیمی از سوی اروپا در قبال آمریکا از ذهن به دور است و شاید هم غیر ممکن، اما اروپایی ها تاکنون تبعیت خود را از آمریکا ثابت کرده اند حتی در زمانی که مخالف تصمیم آمریکا بودند.

جمهوری اسلامی ایران اکنون که آمریکا برجام را نقض کرده و تعهدات خود را اجرا نمی کند، متضرر گشته چرا که ایران پایبند به تعهدات خود است، اما آمریکا مانعی بر سر راه اجرای تعهداتی است که کشورهای غربی در برجام پای آن را امضا کردند.

شاید بتوان گفت که اکنون با توجه به شرایط ایجاد شده، بود و نبود برجام برای ایران تفاوت آنچنانی نداشته باشد، تنها کافی است که آمریکا توافق هسته ای را رسماً لغو کند تا اتهام لغو آن هم به گردن ایران نیفتد.

لغو برجام از سوی آمریکا برای ایران هزینه ای نخواهد داشت، اما اگر ایران توافق هسته ای را لغو کند، آنگاه دست آمریکا برای اعمال فشارهای بیشتر بازتر خواهد بود.

اکنون در شرایط کنونی، باید تلاش کرد که دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 را ترغیب کرد که تن به سیاست های آمریکا درباره برجام ندهند، البته چنین کاری هم، هزینه های خاص خود را دارد، قطعاً کشورهای اروپایی و حتی روسیه و چین برای این که مخالف اقدامات ضد برجامی آمریکا باقی بمانند امتیازهایی از ایران خواهند خواست.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین