« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
آوای رودکوف : وزیر خارجه عربستان اعلام کرد، امیدوار است پاسخ قطر به درخواست‌های همسایگانش مثبت باشد. این در حالی است که منابع آگاه به روزنامه رای الیوم گفتند، پاسخ قطر به درخواست‌های کشورهای عربی که تسلیم کویت شده شاهد انعطاف‌پذیری‌هایی است.

به گزارش روزپلاس، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در کنفرانس خبری مشترک با زیگمار گابریل، همتای آلمانی‌ خود گفت: امیدواریم پاسخ قطر به حل بحران مثبت باشد.

وی تاکید کرد: پاسخ قطر را که دوشنبه تسلیم امیر کویت شد قبل از اتخاذ تدابیر لازم به طور دقیق بررسی خواهیم شد.

الجبیر قطع روابط با قطر و تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را این گونه توجیه کرد که این اقدامات برای واداشتن قطر به تغییر سیاستی است که به خود آن و کشورهای منطقه ضرر می‌رساند.

الجبیر گفت، با گابریل به بررسی لزوم پایان دادن به حمایت از تروریسم، افراط‌گرایی و مداخله در امور داخلی دیگران به بحث پرداخته؛ مسائلی که خود عربستان نمونه واقعی این موارد است.

گابریل نیز گفت: آلمان از تلاش‌های میانجی‌گری کویت و وزارت خارجه آمریکا در بحران شورای همکاری خلیج فارس حمایت می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان تاکید کرد: آلمان به وحدت شورای همکاری خلیج فارس توجه دارد و شورا را عامل ثبات در منطقه می‌داند. این شورا باید منسجم باشد.

وی تاکید کرد: تصور نمی‌کند کشورهای عربی در حاکمیت قطر شکی داشته باشند و توافق بر منع تامین مالی تروریسم در منطقه بهترین راه حل برای حل بحران ایجاد شده است.

وزیر خارجه آلمان قرار است به امارات و قطر هم سفر کند.

درخواست‌های چهار کشور عربستان، مصر، امارات و بحرین از دوحه شامل ۱۳ مورد است که بستن شبکه الجزیره، کاهش سطح روابط با تهران و بستن پایگاه ترکیه در قطر از مهمترین درخواست‌هاست.

این در حالی است که منابع آگاه به روزنامه رای الیوم درباره انعطاف‌پذیری قطر نسبت به درخواست‌های کشورهای عربی گفته و تاکید کرده‌اند: قطر با اخراج اعضای حماس از خاک این کشور، ساکت کردن یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین و احتمالا انتقالش به استانبول،‌ ملزم ساختن شبکه الجزیره به توقف حملاتش علیه مصر و نیز پرداخت غرامت به قاهره به دلیل هر گونه آزردگی که از این هجمه‌ها دیده،‌ موافقت کرده است.

این منابع ادامه دادند، پاسخ قطر همچنین شاهد انعطاف‌پذیری‌های دیگری می‌شود که قطع روابط مالی با اخوان المسلمین و تبعید برخی رهبران آن از دوحه است. همچنین پاسخ قطر شامل نوعی انعطاف‌پذیری در روابط دوحه با تهران است که دوحه متعهد شده سطح روابطش را با تهران کاهش دهد اما به شرط اینکه براساس تصمیم گروهی تمامی اعضای شورای همکاری خلیج فارس باشد.

قرار است وزیران خارجه مصر، امارات، بحرین و عربستان روز چهارشنبه در قاهره به ارزیابی و تصمیم گیری در زمینه‌گام‌های یکجانبه‌شان علیه قطر بپردازند.

رای الیوم همچنین افزود:‌ تماس‌های تلفنی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ملک سلمان، پادشاه عربستان و تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی، نقش مهمی در این انعطاف‌پذیری قطر ایفا کرد. اما هنوز مشخص نیست عربستان، امارات و مصر این عقب‌نشینی‌های دوحه را می‌پذیرند یا نه؟


ایسنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: