« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
یاسوج
چرا دستگاه های نظارتی و محاسباتی فربه وپر هزینه! و کمیسیون های ذیربط مجلس شورای اسلامی ، و بازرسی ریاست جمهوری و بازرسی کل کشور و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ، گزارش به درد خوری به ملت نمی دهند ؟
پایگاه خبری آوای رودکوف: نامه سرگشاده دکتر آیت پیمان دبیر شورای دین پژوهان کشور به رئیس محترم دولت و رئیس محترم مجلس:

هزینه ها و دست آوردها

در ۳۸ سال گذشته موسسات ، نهادها ، سازمان ها و دستگاه های زیاد و پر تعداد فرهنگی ، آموزشی ، پژوهشی و تبلیغی که در عرصه داخلی و بین المللی مسئولیت هایی را بر عهده دارند ایجاد شده اند. از بین صدها موسسه ریز ودرشت ، فقط ۵۲  موسسه متعلق به اشخاص متنفذ و خاص  بودجه های دولتی اغلب گزاف و نامتعادل و  بدون نظارت و حسابرسی ،  همه ساله دریافت می کنند و  به اعتراف صاحب نظران اعم از نمایندگان مجلس و منتقدان فرهنگی و دینی این بودجه های دریافتی متناسب با کارکرد حقیقی و خروجی و محصولات علمی و فرهنگی آنان نیست و برای بعضی از آنها متاسفانه چند برابر هزینه های واقعی خود بودجه دریافت کرده و می کنند .  و قبلا" گزارشاتی مستند  در باره آنان در وقت تصویب لایحه  بودجه   سال ۹۵ در خروجی سایت های تابناک و الف قرار گرفت ولی بعد از یکی دو روز بطور سئوال برانگیزی گزارشات مذکور  حذف شدند !

جناب رئیس جمهور ،

جناب رئیس مجلس،


آیا تا حالا "نسبت بین هزینه ها و دستاوردها" را  در این موسسات  دینی و فرهنگی  مورد بررسی قرار داده اید ؟

 آیاروند و نتایج ، بعد از سالها دریافت وپرداخت این بودجه های هنگفت ، راضی کننده است؟

آیا موفقیت این متولیان متکثر و متعدد در دینداری و فرهنگ جامعه و در حضور قابل دفاع و آبرومند آنان در عرصه بین المللی و در مراکز  و مجامع علمی و اجلاس های علمی فرهنگی جهان قابل قبول است؟

آیا اساسا با هزینه کردن ۸ هزارمیلیارد تومان بودجه بخش فرهنگ ،  در متن تحولات فکری ، فرهنگی، آموزشی ، پژوهشی و تبلیغی غرب و شرق عالم  حضور  و جایگاه شایسته ای داریم؟

عالیجنابان ،ما با این همه موسسه سازی ، به عنوان  منادی ومدافع مکتب اسلام ناب محمدی و مدعی معارف و فرهنگ اصیل قرآن و اهل بیت علیهم السلام امروز دقیقا" کجای کار هستیم ؟

روسای بزرگوار ،

در انقلاب جهانی وب و در فضای پرشتاب و شکننده و پر مخاطره مجازی چه می کنیم؟ و سهم مان نسبت به دشمنان مان چه قدر است؟

 آیا سزاوار است بعد از ۳۸ سال و این همه مدعا و این همه متولیان با تشکیلات عریض و طویل ، گفته شود " سهم ما ،نه فقط از صهیونیست و وهابیت! بلکه با شرمندگی،  حتی از فرقه ۴ ساله داعش هم درفضای مجازی کمتر و در ماهواره ها صدایمان حتی نارساتر از بهائی ها و داعشی ها باشد و مراکز اسلامی و مساجد و نمایندگی های ما هم درداخل کشور،  و هم در خارج ، در مقابل  مساجد سنی و وهابی بسیار محقر و فقیر و فاقد روحانی مستقر  و ناتوان در فعالیت باشند  !؟

آیا ناظران و مشاوران  و دستگاه های نظارتی پرهزینه تان ، این واقعییات تلخ را به حضورتان ایفاد نمی نمایند ؟ یا این  گزارش ها نزد شما اولویت  و ضرورت توجه و اهتمام نداشته اند ؟

اگر مدعی باشید که  اولویت و اهتمامی در کار است و نامه  این بنده را هم سیاه نمایی تلقی کنید ، سئوال می کنم ؛ چه  اهتمامی داریم که حتی به اندازه یک سازمان جدید التاسیس حنفی در کشور همسایه لائیک مان ترکیه  ، در جهان بروز و ظهور و کارکرد دینی و فرهنگی نداریم !؟

 

 آیا سهمی که ما در این عرصه ها داریم با تاریخ ،

 قد و قامت جغرافیایی ، پیشینه تمدن و فرهنگ و اندیشه  و توانمندی های بالقوه ما ، با  ۸ هزار میلیارد تومان بودجه دولتی بخش فرهنگی و دینی بعلاوه آن ، بیش از این رقم  وجوهات شرعی و خیریه ها و موقوفات موجود ، سازگار است؟

چرا دستگاه های نظارتی و محاسباتی فربه وپر هزینه! و کمیسیون های ذیربط مجلس شورای اسلامی ،  و بازرسی ریاست جمهوری و بازرسی کل کشور و بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ، گزارش به درد خوری به ملت نمی دهند ؟

چرا مجلس در برابر رانت نفوذ شخصیت های بودجه بگیر و غیر پاسخگو، این قدر نا کار آمد و مستاصل است.؟

و چرا این مجلس محترم  و سازمان برنامه و بودجه حتی قدرت اصلاح و عادلانه کردن یک جدول فرعی لایحه بودجه و جواب قانع کننده به  اعتراضات نخبگانی و رسانه ای در مورد بودجه های فرهنگی را ندارند ؟

با اینکه بسیاری از نمایندگان  همین مجلس دهم اعتراف به بی عدالتی و رانت خواری و ویژه خواری متنفذین در جدول ۱۷ مذکور داشتند و موضع اولیه گرفتند ، اما به یکباره ساکت شدند و بودجه های حمایتی اشخاص و موسسات حقیقی و حقوقی را به همان صورت همیشگی و با افزایش بی رویه و توجیه ناپذیر بودجه  بعضی از موسسات ، بدون اعتنا به درخواست های  مکرر متقاضیان جدید حمایت فرهنگی و دینی، تصویب کردند، تا در این دوره باز هم موسسات ثروتمند ثروتمندتر و موسسات فقیر و مقروض فقیرتر بمانند چرا جناب رئیس جمهور و جناب رئیس مجلس و اعضای محترم کمیسیون فرهنگی ، اعتنایی به گزارشات و مکاتبات( سر ناگشاده ! ) دبیرخانه شورای دین پژوهان کشور نفرمودند و پاسخی ندادند تا امروز  ما را  لابد و ناگزیر از ارسال این نامه سرگشاده نمودند ؟  

 بزرگواران ، خاطر نشان می نماید اعتراض نخبگان حوزه دین وفرهنگ در این موضوع به حدی بالا گرفته است  که حتی در دیدار افطاری ماه رمضان امسال (دیدار فضلای حوزه با رئیس جمهور) ، یکی از اساتید برجسته و صاحب نظر حوزه،  در سخنان خود به نمایندگی حضار ، با ذکر  نمونه هایی از  مصادیق این بی عدالتی و تبعیض فاحش ، تصریح کرد و خواستار بازنگری و اصلاح شد ولی باز هم تا کنون مسکوت مانده است.

چقدر خوب است که  نمایندگان محترم مردم  در مجلس شورای اسلامی و بخصوص  اندیشمند فاضل جناب  آقای دکتر لاریجانی ، نماینده محترم مردم قم که الحمدلله  رئیس این قوه است ،  و مکرر اینگونه اعتراضات را در قم از علمای مختلف شنیده است ، رودر بایستی ها و معذورات و محذورات با اشخاص  را کنار بگذارند و  به مدد اساتید و صاحبنظرانی که به لطف خدا در حوزه و  دانشگاه داریم،  در این مورد  تصمیم گرفته  و کار و اقدام سازنده ای برای رفع این  تبعیض و بی عدالتی بنمایند و  حق موسسات کارآمد ولی بی نفوذ  را اعاده  ،  و با  تنظیم عادلانه جداول بودجه فرهنگی با ملاک ها وشاخص های قابل ارزیابی ،  و ایجاد سازو کار قانونی نظارت بر هزینه کرد بهینه و موثر و صحیح وسازنده آن،  به نگرانی ها پایان دهند .

                                                                                                                   ان الله یامرکم بالعدل -  قم،  آیت پیمان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین