« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۶۶۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
یاسوج
مسئولان ارشد کهگیلویه و بویراحمد در حالی از کاهش بیکاری می‌گویند که بسیاری از جوانان فارغ‌التحصیل دانشگاهی این استان در پی نان در استان‌های همجوار از جمله فارس آواره هستند.
 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از تسنیم ؛ همه ساله با شروع فصل تابستان بسیاری از جوانان استان کهگیلویه و بویراحمد برای نشاء‌کاری برنج عازم استان‌ها همجوار از جمله استان فارس و مناطق کامفیروز، مرودشت، بیضا و ...می‌شوند.



براساس آخرین گزارش‌ مدیران ارشد کهگیلویه و بویراحمد نرخ بیکاری در این استان از 17.7 درصد در سال 94 با 4.4 درصد کاهش به حدود 13.3 درصد در سال 95 رسیده است.

این کاهش آمار بیکاری به قول مسئولان و متولیان امر در استان کهگیلویه و بویراحمد در حالی است که سالانه شاهد افزایش جمعیت فعال و یا به عبارتی عرضه نیروی کار هستیم به گونه‌ای که بیش از 50 هزار دانشجو در این استان مشغول تحصیل بوده و بخشی از این تعداد نیز سالانه فارغ التحصیل می‌شوند.



اینکه نرخ بیکاری از سال 92 تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد با وجود افزایش هر ساله جمعیت فعال 4.4 درصد کاهش داشته جای بسی خوشحالی است و خواسته مردم نیز از مسئولان استانی این بوده در صورت امکان اسامی 50 درصد از افرادی که برای آنان در این مدت شغل ایجاده شده، منتشر کنند.

یکی از جوانان کهگیلویه و بویراحمدی که هم‌اکنون در بیضا استان فارس مشغول نشاء‌کاری برنج بوده به تسنیم گفت: وقتی در استان هیچ گونه شغلی وجود ندارد مجبوریم یکی از سخت‌ترین و پرمشقت‌ترین کار یعنی نشاء‌کاری برنج آن هم با مزد روزی 60 هزار تومان انتخاب کنیم.

نگهدار معارفی می‌گوید: 25 جوان از یک روستای استان برای نشاء‌کاری به بیضای استان فارس آمده‌ایم که 19 نفرمان دارای تحصیلات دانشگاهی هستیم.



وی ادامه داد: به طور حتم جوان تحصیل‌کرده دانشگاهی که از ساعت 7 صبح تا 19 عصر در آب و خاک سر خم می‌کند و عقب عقب راه می‌رود و نشاء‌کاری می‌کند راهی دیگر برای تامین نان حلال نداشته است.

معارفی عنوان کرد: اگر کیلومتر زده شود باور کنید هر نفرمان در روز بیش از 40 کیلومتر در مزرعه نشاء‌کاری به صورت عقب عقب و سرخم راه می‌رویم.

کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن 25 درصد نفت و گاز، 20 درصد جنگل‌های زاگرس، 10 درصد آب‌های سطحی، وجود معادن فراوان، جاذبه‌های بکر و دیدنی، آثار متعدد باستانی و ...جزو استان‌های صدر جدول در زمینه بیکاری است.



این استان به دلیل داشتن کمترین درآمد سرانه در بین استان‌های کشور وضعیت مطلوبی برای سرمایه‌گذاری بومی ندارد و شاید سرمایه‌گذاران بیرون از استان و حتی خارجی‌ها بنا به دلایل متعدد رغبتی برای سرمایه گذاری در این منطقه ندارند پس با این شرایط دولت و سازمان‌های شبه دولتی برای مبارزه با بیکاری در این استان زرخیز باید ورود پیدا کنند.

وقتی هنوز زیرساخت‌های لازم برای سرمایه گذاری از جمله راه و فرودگاه مناسب در استان کهگیلویه و بویراحمدفراهم نیست چگونه باید از سرمایه گذاری غیر بومی انتظار سرمایه‌گذاری داشته باشیم زیرا سرمایه‌گذار در شرایط مساوی برای سوددهی بیشتر استان برخوردار را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: