« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۱
یادداشت/ امیرمسعود طایفه سلطانخانی
اگر تولید محصولات کشاورزی در کشور مسلح به سلاح علم و دانش شود، تولید محصول سالم دور از انتظار نبوده و همه مشکلات حل خواهد شد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:محصولات سالم کشاورزی، محصولات فاقد یا دارای حد مجاز باقیمانده سموم، آفت کش ها، عناصر و  فلزات سنگين و مايكوتوكسين ها هستند.

در کشت این محصولات با استفاده از روش ها ی مناسب در تغذیه گیاه و حاصلخیزی خاک و روش های تلفیقی کنترل آفات، مصرف مواد شیمیایی مصنوعی درروند کشت حذف و یا به حداقل ضرورت رسیده است.

امروزه صنایع تولید انواع مواد غذایی مختلف در جهان بسیار رشد کرده است. به دلیل تغییر سبک زندگی مردم و افزایش نیاز به مواد غذایی بسته بندی شده، هر از چند گاهی شاهد ظهور یک کارخانه جدید مواد غذایی هستیم. برای اینکه محصولاتی سالم و با کیفیت به دست مصرف کننده برسد، کارهای زیادی در کارخانه اعم از استفاده از روش‌های بهینه در تولید مواد غذایی، طراحی فرآیندهای مناسب برای تولید، کنترل و نظارت دائم بر سلامت مواد اولیه و محصولات تولیدی و... انجام می‌شود.

آنچه در شرایط فعلی کشورمان به عنوان ویژگی محصول سالم کشاورزی اهمیت زیادی دارد، میزان بقایای کود و سم در محصولات کشاورزیست. همان گونه که در مورد آلودگی هوا در اغلب شهرها با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم در مورد محصولات غذایی و کشاورزی نیز این شرایط حاکم است.

مشاهده می شود کشاورزان برای تولید حداکثر به همه ابزارها متوسل می شوند یعنی در محصولاتی که ارزش اقتصادی بالایی دارند توجهی به نیاز واقعی گیاه و یا توصیه ها نکرده و به صورت بی¬رویه از کودها بهره می برند.

در بعضی موارد برای کاهش خسارت آفات و بیماریها به دفعات سمپاشی می¬کنند در صورتی که اگر اینکار در زمان یا مکان مناسب انجام گیرد، ضمن کاهش هزینه¬ها از کاربرد بی¬رویه سموم نیز جلوگیری خواهد شد. 

در کنار باقی مانده سم و کود، کیفیت نگهداری، فرآوری و... نیز در ردههای بعدی قرار میگیرند.  

طبیعی است محصولات سالم در دنیا خیلی سریعتَر در دنیا به فروش میرسند و مشتریهای مخصوص خود را دارند.

این روند باید از زمان کاشت شروع شده و تا زمان مصرف ادامه داشته باشد، یعنی تنها با آزمایش محصولات در هنگام مصرف نمیتوان قضاوت صحیحی انجام داد.

پس کاشت صحیح، به موقع و اصولی همراه با نظارت های علمی در دوره داشت و برداشت به موقع و صحیح در کنار انبارداری بهداشتی و بدور از نگهدارنده های غیربهداشتی را می توان برای تولید محصول سالم لحاظ نمود و در نهایت نیز در صورت نیاز با یک آزمایش پیش از مصرف از عدم وجود ترکیبات سمی مانند آفلاتوکسینها می توان اطمینان یافت.

البته باید در نظر داشت که برداشت میوه یا محصول سالم منافاتی با مبارزه با آفات و بیمارهای گیاهی و حتی کاربرد سموم آفتکش ندارد، امروز وجود عوامل کنترل بیولوژیک و آفتکشهای بیولوژیک، این امکان را فراهم میکند تا بدون هیچ گونه اثر سو روی محصول، عوامل خسارتزا را نیز از بین برد.
در کشورمان هیچ تفاوتی بین محصول سالم و ناسالم دیده نمی¬شود و از طرفی محصولات ناسالم کیفیت بهتر (حداقل ظاهری) دارند از اینرو در بازار به راحتی به فروش می¬رسند.
پس مسئله بازاریابی محصولات سالم باید در کشورمان حل شود که البته این یک مسئله فرهنگی است و نیاز به زمان دارد.

برای مثال در ایران به ندرت می¬توان کسی را پیدا کرد که سیب کرمو را به سیب سالم (کرم نزده) ترجیح دهد.

از سوی دیگر ابزار سنجشی برای سالم و ناسالم بودن در دسترس نیست و در واقع متولی خاصی برای تایید سالم یا ناسالم بودن در کشور وجود ندارد.

امروزه مشتریان بین¬المللی به دلیل اهمیتی که برای حیات بشر قایل هستند و سلامتی مشتری در اولویت قرار دارد از اینرو سلامت محصولات مورد معامله را قبل از هر کار می سنجند.

به تازگی فعالیت شرکت های مختلف در این زمینه در کشورمان به چشم می¬خورد که جای امیدواریست.

اگر تولید محصولات کشاورزی در کشور مسلح به سلاح علم و دانش شود، تولید محصول سالم دور از انتظار نبوده و همه مشکلات حل خواهد شد.

تولید محصولات غذایی سالم، یکی از مهم ترین اهداف بخش کشاورزی و بخش سلامت جامعه بوده و بحث اقتصادی، اصلی‌ترین مانع توسعه تولید محصولات سالم است؛ اما از سوی دیگر، نیاز به این محصولات احساس می‌شود. منشأ بسیاری از بیماری‌های خطرناک، مواد غذایی ناسالم است؛ بنابراین، باید هم فرهنگ استفاده از محصولات سالم را آموزش دهیم و هم با ایجاد بازار رقابتی، بازار را تنظیم کنیم. همچنین باید این فرهنگ را اشاعه دهیم که هرچند بهای محصولات ارگانیک از محصولات عادی بیشتر باشد، بهتر و به صرفه‌تر است. اگر هزینه‌های بهداشت و درمانی را در نظر بگیریم، هر چقدر برای محصولات سالم هزینه شود، باز هم هزینه‌ها کمتر خواهد بود.

باید تولید کنندگان و مصرف‌ کنندگان را ترغیب و تشویق به تولید و مصرف محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک کرد.

برای فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به مصرف این نوع محصولات، حمایت دستگاه‌های مرتبط، بخصوص صدا و سیما و رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف محصولات سالم و ارگانیک ضروری است.




نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: