« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
یاداشت/جهانگیر ایزدپناه
یاداشت ظنز استاد جهانگیر ایزدپناه پیرامون یکی از سوال های معارف اسلامی کنکور سراسری دانشگاهها تیرما ه سال 1396 ...
پایگاه خبری آوای رودکوف-استاد«جهانگیرایزدپناه»:پیرامون یکی از سوال های معارف اسلامی کنکور سراسری دانشگاهها تیرما ه 1396

در بخش معارف اسلامی برای گروه ریاضی فنی کنکورسال96سئوالی آمده که چنان برای زمان حاضر نا همخوان است که مرد متدین، دلسوزنظام وصاحب نظری مثل استاد دکتر محمدعلی موحد، چهره ماندگار و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم خونین جگر شده واعتراض نموده است . سوال بدین شکل است :

" کفاره کسی که با خوردن آب یا با خوردن خاک روزه خود را عمدا باطل کرده چه تفاوتی با هم دارد ؟ " (شماره ردیف سوال 75 ) کنکورسراسری 15نیرما96.

بنظر شما طرح چنین سوالی هایی آن هم برای گروه ریاضی - فیزیک نابخردانه نیست،برای گروه ریاضی ـ فیزیک که انتظارداریم نابغه هایی همانند مریم میرزاخانی به جهان عرضه دارد ؟.

در گذشته هم همچنین افکاروبحث های غیر معقولی بوده که باعث شده در قرن نهم هجری فقیه عالیقدری نظیر ملا احمد نراقی با شعری طنز گونه این تفکرات را به باد انتقاد بگیرد .
 شعر طنز ملا احمد نراقی :

پشکلی گر جست از کون بزی /
کور شد زان چشم مرد هرمزی /
آن دیه آیا به صاحب بز بُوَد /
یا دیه با خواجه هرمز بُوَد /
گر ز قاف افتاد عنقا بر چهی /
چند دَلو از آن کشی گر آگهی /
خون حیض آید اگر از گوش زن /
حکم آن چه بُوَد ای بوالحسن /
گر زنی گردد ز جنی حامله /
ارث او چه بُوَد ز جن ای صد دله /

ملا احمد نراقی هم به فغان آمده درمورد این طرزافکاروبحث های باصطلاح شرعی میگوید:
این غلط باشد غلط اندر غلط /
صرف کردن عمر خود را این نمط/

در شعر فوق چهار موضوع از بحث های رایج آن زمان(که البته بی شباهت با سئوال کنکور 96 نیستند) به طنز بیان شده .:

1- اگر پشکلی از ماتحت بز بیرون امد وچشم هرمزی را کور کرد دیه اش باکیست؟.
2 –اگر عنقائی (پرنده ای) از ارتفاع زیادی به درون چاهی افتاد ،چند سطل آب از چاه بکشیم وبریزیم تا آب اش حلال شود ؟.
3-اگر خون ........ بجای محل طبیعیش از گوش زن بیرون آمد حکم وتکلیف شرعیش چیست؟
.4- اگر زنی با جنی شوهر کرد ،چه میزان ارثیه میبرد؟.

جواب بترتیب:
1ـ اگر پشکل بزی هنگام دفع به چشم کسی برخورد کرده و کور شد ، دیه اش با صاحب بز است یا با ارباب آن شخص ؟

جمله معترضه : این حقیر کله پوک که سابقه وآشنائی با امور دام دارم ،خدمت تان عرض کنم مگر شکم و ماتحت بز بیچاره ایستگاه پرتاب موشک قاره پیما با سوخت هسته ایست که پشکلش با چنان قدرتی پرتاب شود و چشم کسی را کور کند که بدنبال آن مکاشفه و مشارعه بعمل آید که دیه اش با کیست ؟

2ـ اگر عنقا ( پرنده ای ) ازکوه بلندی یا ازطبقه هفتم آسمان بدرون چاهی افتاد ، اگر صاحب چاه توانست آن را از چاه بیرون می آورد یا تحویل سازمان محیط زیست می دهد که با طول و تفصیل از آن عکس گرفته شود یا آن را به رستوران های بالای شهر تهران می فروشد تا بجای گوشت قرقاول خلق الله نوش جان کنند . برای حلالی آب چاه هم اول چند دلو (سطل )آب میریزد جلو گوسفندهاش بعد حلال و قابل خوردن است. فقط خدا کند پرنده آنفلونزای مرغی نداشته باشد.
3- در مورد سئوال سوم ادب حکم میکند که اظهار نظر نشود.

4—درمورد سهم ارث زن از شوهر اجنه اش ، تا حالا هیچ یک ازاناث با جن جماعت شوهر نکرده که لازم به مکاشفه و مشارعه باشد که میزان ارث و میراث اش از اموال اجنه چقدر است . اصلا زن مسلمه که حق ندارد با غیر مسلمان شوهر کند .باید مجازات بشه.

جای بسی تعجب وتاسف است که در عصر کنونی بجای پرداختن به واقعیات ومشکلاتی نظیر بیکاری ،گرانی ،تورم ،اعتیاد وصدها نا بسامانی دیگر،عده ای با طرح مفروضات،محالات وتخیلات و موهومات غلط اندر غلط وناسازگار با شرایط زمان توان وامکانات وتلاشهای علمی جامعه را به بیراهه بکشانند.واقعا وزیرو مسئولان آموزش عالی در چه اندیشه اند؟

گوشه ای ازمسائلی که ملا احمد نراقی با دلخونی بیان میکند مقارن است با عصر روشنگری وظهور اندیشمندانی نظیر گالیله ،روسو ،ولتر وآغاز عصرفضل ودانش وگسترش اندیشه وعلم وادبیات که چهره جهان را دگرگون کرد.

متاسفانه هم از نظر باور وهم از نظر فلسفه شرق بیشتر درگیر موهومات ،تفسیرهای ذهنی ومسائل انتزاعی بوده که کمتر نقشی درمسائل عینی، شرایط زندگی عملی جامعه ،تغییرشرایط موجود ،چگونگی شرکت مردم در سرنوشت شان وتوسعه وپیشرفت داشتند .

  جهانگیر ایزدپناه،" کله پوک"/کهگیلویه و بویراحمد/ایران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: