« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
آوای رودکوف بررسی کرد:
سبد غذایی خوب باید تا حد امکان چربی کم پروتئین و کربوهیدرات در حد لازم و میوه و سبزی بالا داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف، تغذیه سالم یعنی به گونه‌ای بخورید و بیاشامید که بتوانید انرژی لازم را با استفاده از تمامی مواد موجود در هرم غذایی (گروه پروتئین، چربی، کربوهیدرات و ویتامینها) به دست آورید و از سلامتی بهره‌مند شوید.
انتخاب غذاهای سالم و مطابق با سبد غذایی خانواده یکی دیگر از نکاتی است که باید به آن در یک رژیم غذایی مناسب توجه کرد، زیرا بسیار کمک می کند. میزان کالری دریافتی و نیز میزان پروتئین، چربی، انواع قند و کربوهیدرات‌ها در طی وعده‌های غذایی اهمیت ویژه‌ای در کنترل وزن و حفظ سلامتی افراد دارد.
سبد غذایی خانواده باید تامین کننده نیازهای سلولی بدن باشند
محرمعلی برخورداری مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اطهار کرد: سبد غذایی خوب باید تا حد امکان چربی کم  پروتئین و کربوهیدرات در حد لازم و میوه و سبزی بالا داشته باشد.
 وی افزود: کارشناسان معتقدند، سبد غذایی خانواده باید تامین کننده نیازهای سلولی بدن باشند که این نیازها از طریق حداقل 50 ماده غذایی تامین می شود تا در نتیجه بافت و ارگانیسم های سالم و به تبع آن توانایی انجام فعالیت های لازم را برای یک زندگی سالم ایجاد کند، این در حالی است که افزایش قیمت مواد غذایی از قبیل گوشت و لبنیات موجب حذف این اقلام از سبد غذایی برخی خانواده ها شده است.
وی با اشاره به وجود ریزمغذی های لازم در سبد غذایی مطلوب ایرانیان خاطرنشان کرد: سبد غذایی مطلوب ایرانیان حاوی میزان کالری و ریزمغذی های لازم و ضروری برای هر یک از گروههای سنی است که باید به صورت روزانه مصرف شود
.
ضرورت نقش حجم وعده‌های غذایی در یک رژیم غذایی مناسب
مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: اگر بخواهیم یک رژیم غذایی مناسب برای سال‌ها مورد استفاده قرار گرفته و در عین حال وزن فرد نیز پایدار بماند، باید آن رژیم غذایی با سبد غذایی خانواده هماهنگ باشد.
برخورداری از لزوم تغییر رفتارهای غذایی در یک رژیم غذایی مناسب گفت و تاکید کرد: باید در یک رژیم غذایی مناسب، تغییر رفتارهای غذایی، اعم از انتخاب نوع غذا، حجم وعده‌های غذایی، ساعات غذا خوردن، نحوه طبخ غذا، سرعت غذا خوردن و نیز گنجاندن فعالیت بدنی و ورزش به عنوان یک برنامه روزانه وضع شود.
فهرست غذاهای سنتی ایران از ۴۰ سال پیش تفاوت چندانی نكرده است
جابر سلیمانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهاز کرد:   سبد غذایی انسان باید شامل 5 گروه مواد غذایی شامل: غلات، گوشت، میوه، سبزی و روغنها باشد که این مواد جهت تامین نیاز پنجگانه انسان شامل کربوئیدراتها، پروتئین و اسیدآمینه، اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و املاح مورد استفاده قرار می گیرند.
وی ار فهرست غذاهای سنتی ایرانیان گفت و افزود: فهرست غذاهای سنتی ایران در خانه ها و رستوران ها از ۴۰ سال پیش تفاوت چندانی نكرده و كمتر از ۲۰ نوع غذا در آشپزخانه ایرانی طبخ می شود این در حالی است كه در رستوران های خارج كشور، فهرست غذایی بیش از یكصد نوع غذا به مشتریان عرضه می شود.
زمان پخت بالا سبب از بین رفتن خواص بسیاری از مواد می شود
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از زیان سرخ شدن بیش از حد گفت و ادامه داد: طبخ غذاهای سنتی ایران به لحاظ زمان پخت بالا و سرخ شدن بیش از حد سبب از بین رفتن خواص بسیاری از مواد می شود. 
وی افزود: برخی سبدهای غذایی در خانواده های ضعیف به مواد نشاسته ای مانند سیب زمینی، ماكارونی و برنج خلاصه شده و در برخی موارد استفاده بیش از اندازه از مواد پروتئینی دیده می شود كه در مقایسه هر دو این موارد بیماری هایی از قبیل قلب و عروق، پوكی استخوان، چاقی كاذب و ... به شدت در حال افزایش است.
سلیمانی با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در سبد غذایی ایرانیان تاکید کرد: فرهنگسازی از طریق سیمای جمهوری اسلامی را عامل مهمی در ایجاد تنوع در سبد غذایی ایرانیان است.

به گزارش آوای رودکوف، در رژیم های غذایی مناسب علمی به منظور کاهش وزن و برای رسیدن به وزن پایدار و سالم، فقط توجه کردن به میزان انرژی موجود در مواد غذایی کافی نیست، بلکه در یک
رژیم غذایی برای کاهش وزن برای دست یافتن به وزن ایده‌آل، باید عادات سالم غذایی ایجاد شود.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی

آوای رودکوف/کهگیلویه و بویراحمد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: