« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷
ولی‌الله شجاع‌پوریان
یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خبرنگاران در کشور ما نبود تضمین شغلی و برخوردهای سلیقه‌ای با اهالی رسانه است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-ولی‌الله شجاع‌پوریان:در کشور ما 17 مرداد به پاس گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی که در حادثه تروریستی حمله نیروهای طالبان به کنسولگری ایران در مزارشریف افغانستان به شهادت رسید، به نام روز خبرنگار شناخته می‌شود. علاوه بر گرامیداشت مقام این شهید، روز خبرنگار فرصت مناسبی است تا به سختی‌ها، مطالبات و چالش‌های حرفه خبرنگاری پرداخته شود.

خبرنگاری در همه دنیا در زمره مشاغل سخت قرار دارد و فقط در سال 2016 بیش از 48خبرنگار در 14 کشور مختلف در هنگام پوشش خبری جان خود را از دست داده‌اند ، 52خبرنگار به گروگان گرفته شده‌اند و بیش از 348خبرنگار نیز متحمل زندان شده‌اند! با استناد به این آمار می‌توان دریافت خبرنگاری چه حرفه مخاطره‌آمیز و سختی است.

افزایش سرعت تبادل اطلاعات و ارتباطات در یکی دو دهه گذشته اهمیت حرفه خبرنگاری را هم کاهش و هم افزایش داده است، به عبارتی اگر رشد روزافزون شبکه‌های اجتماعی و چرخش آزادانه اطلاعات باعث شده اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی از انحصار خبرگزاری‌ها و منابع رسمی خبری خارج شود و هر فرد در هر لحظه بتواند با اتکای به دوربین شخصی به یک خبرنگار تبدیل شود، اما شکل‌گیری همین فضا نیز ارزش کار یک خبرنگار را دوچندان می‌کند، چرا که حجم اخبار متفاوت و ضدونقیض از یک اتفاق و رویداد باعث می‌شود که در نهایت افکار عومی برای کسب خبر موثق به همین خبرگزاری‌ها و منابع رسمی رجوع کند، لذا از این دریچه نیز ارزش و اهمیت حرفه خبرنگاری بر هیچ کس پوشیده نیست.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های خبرنگاران در کشور ما نبود تضمین شغلی و برخوردهای سلیقه‌ای با اهالی رسانه است. متاسفانه در سال‌های گذشته با وجود انتقاد کارشناسان و اهالی فن خبر و رسانه، خبرنگاران در کانون آسیب‌ها و عواقب برخوردها و واکنش‌ها هستند و به محض درج حتی یک خبر اشتباه، ممکن است ده‌ها خبرنگار شغل خود را از دست بدهند، شاید چنین عواقب غیرمنتظره و نامتعادلی در کمتر شغل و حرفه‌ای وجود داشته باشد که اشتباه یک فرد، دامن همه اعضای آن مجموعه را بگیرد. به طور حتم اصلاح قانون مطبوعات و کارآمدتر کردن آن مخصوصا با رویکرد دفاع از حقوق خبرنگاران می‌تواند بخشی از چالش‌های فراروی این شغل را کاهش دهد.
تجارب دو دهه اخیر در کشور ما نشان می‌دهد اگر بتوانیم خبرنگارانی مستقل، حرفه‌ای و صادق را در فضای رسانه‌ها پرورش بدهیم، مسیر رشد و توسعه نیز هموارتر می‌شود؛ در سال‌های اخیر در هر نهاد یا رویدادی که خبرنگاران به عنوان نامحرم شناخته شده و یا وقفه‌ای در چرخش آزادانه اطلاعات به وجود آمده، عواقب ناگوار آن تا سال‌ها در فساد دستگاه‌های اداری مشهود بوده است، بی‌جهت نیست که در کشورهای پیشرفته با درک نقش سازنده و موثر رسانه‌ها از آنها به عنوان رکن چهارم دموکراسی یاد کرده‌اند و آن را از عوامل مهم پیشرفت و توسعه حتی در عرصه‌های اقتصادی نام برده‌اند.

در دولت یازدهم جایگاه اصحاب رسانه و خبرنگاران نسبت به دولت گذشته بهبود یافت، اما تنگناها و چالش‌های پیش روی خبرنگاران ضرورت رسیدگی و توجه بیشتری را نسبت به آنان ایجاب می‌کند. دولت دوازدهم با فراغت بیشتر از مسائل سیاست خارجی، باید نسبت به رفع دغدغه‌ها و مطالبات خبرنگاران و اصحاب رسانه پیش‌قدم شود، رشد فزاینده صدور امتیاز نشریات مکتوب نشان از رویکرد مثبت دولت یازدهم نسبت به رسانه دارد که امیدواریم با توجه و رسیدگی بیشتر به مطالبات دیگر اصحاب رسانه، دولت دوازدهم دولتی قابل احترام و پاسخگو به این حرفه سخت و پرخطر باشد.

کهگیلویه و بویراحمد/خوزستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: