« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۴
   نیویورک - ایرنا - تهدیدهای لفظی مقامات واشنگتن و پیونگ یانگ در هفته ای که گذشت، رو به فزونی نهاد و اینگونه احساس می شد که آتش جنگی قریب الوقوع در حال شعله ور شدن است اما آرایش نظامیان آمریکایی حاضر در منطقه، هشدار مرسوم وزارت خارجه برای اتباع خود در مواقع بحرانی و همچنین فعالیت های دیپلماتیک واقعیتی دیگر را نشان می دهد.

مقامات ارشد امنیت ملی ایالات متحده اعلام کردند که یک درگیری نظامی با کره شمالی اجتناب ناپذیر است و هشدار دادند که احتمال جنگ بیشتر از 10 سال پیش است.
این خبر، موج رسانه های آمریکایی در هفته گذشته بود که به دنبال توئیت های دونالد ترامپ و سخنرانی های وی، تصویب قطعنامه تحریمی شورای امنیت علیه کره شمالی و همچنین اظهارات و تهدیدهای پیونگ یانگ، به چشم می خورد.
شورای امنیت سازمان ملل با محکوم کردن برنامه هسته ای در حال توسعه کره شمالی آن را تهدید دانست و قطعنامه تحریمی جدیدی علیه پیونگ یانگ وضع کرد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هم تهدید کرد که اگر کشورش توسط کلاهک هسته ای موشک های دوربرد کره شمالی به چالش کشیده شود، آن کشور در زیر باران 'آتش و خشم' قرار خواهد گرفت.
پس از آن، کره شمالی تهدید کرد که می تواند با موشک هایHwasong-12 ،گوام سرزمین کوچک ایالات متحده را مورد هدف قرار دهد.
نهم آگوست 2017 رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا که به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات آسیای شرقی و آ.سه.آن به این منطقه سفر کرده بود، با سوالات خبرنگاران درباره بحران کره شمالی مواجه شد.
در ورای تنش های لفظی رئیس جمهوری آمریکا و کره شمالی، مسئول دیپلماسی آمریکا نگاه دیگری داشت و گفته های او آبی بر آتشی شد که در حال شعه ور شدن بود و می رفت برای مردم آمریکا و جامعه بین الملل نگرانی های جدی ایجاد کند.
او در نشست خبری خود همراهی روسیه و چین در تصویب قطعنامه علیه کره شمالی را دستاورد خوب توصیف کرد و گفت: در آسه آن هم اظهارات قوی در این باره بیان شد که فکر می کنم دیدگاه جامعه جهانی این است که کره شمالی واقعا باید برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد.
تیلرسون اظهارات ترامپ علیه کره شمالی را پاسخی با صدای بلند و تهدید آمیز به لفاظی های کره شمالی دانست و افزود: من فکر می کنم آنچه رییس جمهوری انجام می دهد، پیامی قوی به کره شمالی با زبانی است که کیم جونگ اون می تواند درک کند، زیرا به نظر نمی رسد که زبان دیپلماتیک را درک کند.
وی در عین حال که به توانایی های نظامی کشورش در مواجهه با اشتباه محاسباتی کره شمالی اشاره می کند، قابلیت موشکی کره شمالی را محدود به گوام نمی داند اما معتقد است که تهدیدی جدی وجود ندارد.
وزیر خارجه آمریکا که معتقد است مسایل باید از طریق راه حل های دیپماتیک حل وفصل شود در پاسخ به این سوال که آیا ما به سمت یک گزینه نظامی حرکت می کنیم که شاید سریعتر از پیش بینی ها باشد، می گوید: هیچ چیزی ندیده ام و چیزی که من می دانم نشان می دهد که وضعیت به طور چشمگیری در 24 ساعت گذشته تغییر نکرده است.
گواه صحت ادعای تیلرسون شاید اظهارات منابع خبری درباره شرایط نیروهای آمریکایی مستقر در اقیانوس آرام باشد که گفته اند تغییر ملموسی در تغییر آرایش نظامی این نیروها، هدف گیری به سمت پیونگ یانگ و یا جنگ اتمی مشاهده نمی شود.
بر این اساس، در یوکوسوکای ژاپن، ناو هواپیمابر رونالد ریگان به همراه ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا در آسودگی و آرامش متوقف هستند و در شبه جزیره کره، وزارت امور خارجه به شهروندان آمریکایی توصیه نکرده است که این کشور را ترک کنند و اعضای نظامی نظامی ایالات متحده تخلیه نشده اند.
هیچ زیردریایی ای از نیروهای آبی خاکی پر نشده است، هیچ خدمه ای به خاطر عملیات اضطراری فراخوان داده نشده و هیچ موشک بالستیکی به سمت کره شمالی و یا به سمت گوام نشانه گیری نشده اند.
به گزارش تارنمای میلیتاری تایم آمریکا، مایک پمپئو رئیس سازمان اطلاعات خارجی آمریکا(سیا) و ژنرال مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ، تلاش کردند تا از ایجاد یک درگیری جلوگیری کنند در حالی که از سخنان تند ترامپ هم حمایت می کردند.
مک مستر گفت: ما از یک هفته پیش به جنگ نزدیک تر نیستیم اما نسبت به 10 سال پیش به جنگ نزدیک تر هستیم. دولت ترامپ در صورت لزوم آمادگی دارد با ارتش کره شمالی بجنگد.
اما او تأکید کرد ایالات متحده می کوشد تا به رهبری رکس تیلرسون وزیر امور خارجه، همراه با تحریم های جدید مالی 'تلاش های بسیار دیپلماتیکی' برای متقاعد کردن کیم جونگ یون رهبر کره شمالی به کار گیرد.
مایک پومپئو رئیس سازمان سیا نیز درباره نگرانی های رو به افزایش مردم نسبت به تنش کشورش با کره شمالی گفت: 'امروز هیچ چیز غیر قابل پیش بینی نیست'. ایالات متحده ایده های بسیار خوبی در مورد اهداف کره شمالی دارد.
اگرچه پمپئو درباره این ایده ها توضیحی نداد اما اظهار کرد: استراتژی آمریکا این است که دیگر کره شمالی مجاز به توسعه برنامه سلاح های هسته ای خود نباشد.
ژنرال جوزف دانفورد افسر ارشد نیروی دریایی ایالات متحده هم از استفاده گزینه نظامی در صورت موفق نبودن فشارهای سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی سخن به میان می آورد اما در عین حال می گوید: ما همه به دنبال خروج از این وضعیت بدون جنگ هستیم.
به موازات این درگیری های لفظی و اظهارات مقامات کاخ سفید، آسوشیتدپرس مدعی شد در ورای سر و صدای رهبران آمریکا و کره شمالی، جوزف یون کارشناس سیاست خارجی آمریکا درباره کره شمالی و پارک سونگ ایل نماینده پیشین کره شمالی در سازمان ملل رایزنی های دیپلماتیکی در قالب 'کانال نیویورک' داشته اند.
مقامات آمریکایی اذعان کرده اند که یون تنها شخصی است که با کره شمالی ارتباط دارد و پیام های واشنگتن و پیونگ یانگ را مبادله می کند.
از سوی دیگر متحدان کره شمالی هم دست روی دست نگذاشتند و اگرچه در تصویب قطعنامه تحریمی کره شمالی، ایالات متحده را همراهی کردند اما نسبت به مخاطرات بروز جنگ بی تفاوت نبوده و از ابزارهای خود برای جلوگیری از آن استفاده کرده اند.
شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در پی تشدید منازعات لفظی ترامپ و کیم جونگ یون، با رئیس جمهوری آمریکا تماس گرفت و درخواست کرد که هر دو طرف از بکارگیری کلمات یا اقداماتی که می تواند وضعیت را بدتر کند، اجتناب کنند.
این تماس پس از آن گرفته شد که ترامپ تهدید تازه ای را علیه کره شمالی مطرح و اعلام کرد که ارتش ایالات متحده نسبت به اهداف خود در کره شمالی 'قفل و بارگذاری شده' اند و هشدار داد که 'اگر به اقدامات علیه سرزمین های ایالات متحده یا متحدان آمریکا اقدام کند، به سرعت از آن پشیمان خواهد شد '.
ترامپ، چین را تحت فشار قرار داده است تا کره شمالی را برای متوقف کردن برنامه تسلیحات هسته ای نزدیک به قابلیت هدف گیری ایالات متحده متقاعد کند اما چین بزرگترین شریک اقتصادی و منبع کمک کره شمالی است و نمی تواند اتحاد خود را تنها به خاطر برنامه های موشکی یا هسته ای پیونگ یانگ بر هم بزند.
با این حال و با وجود گذشت یک هفته از این اظهارات و موضع گیری ها، هیچ رخداد خاصی مشاهده نشد و به نظر می رسد تماس های تلفنی شی جین پینگ و اظهارات مقامات روسیه، آمریکا را که فکر می کرد توانسته است آن ها را در موضوع کره شمالی و تصویب قطعنامه تحریمی علیه این کشور همراه سازد، به عقب نشینی وادار کند.
این مباحث سخت یک هفته به طول انجامید و در کانال های رادیو، تلویزیون و شبکه های اجتماعی به شدت مورد توجه بود و پیگیری می شد و تقریبا همه تحت تاثیر آن از احتمال بروز جنگی نزدیک سخن می گفتند اما اکنون به نظر می رسد جنگ نظامی ایالات متحده علیه کره شمالی فراموش شده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین