« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸
کهگیلویه
با توجه به فرط نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به رشد فرهنگی و کسب معارف دینی، آ میر احمد تقوی برای نخستین بار از دورۀ صفویه، در دهۀ پنجاه در صدد یک اقدام ابتکاری مهم و اساسی در این استان برآمدند و آن تأسیس یک حوزۀ علمیه در دهدشت بود.


به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ با توجه به فرط نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد به رشد فرهنگی و کسب معارف دینی، آ میر احمد تقوی برای نخستین بار از دورۀ صفویه، در دهۀ پنجاه در صدد یک اقدام ابتکاری مهم و اساسی در این استان برآمدند و آن تأسیس یک حوزۀ علمیه در دهدشت بود.


فقر اقتصادی آن منطقه بیش از فقر فرهنگی آن بود و تأمین هزینۀ ساخت حوزه بسیار دشوار می‌نمود. شرایط سیاسی حکومت پهلوی هم به گونه‌ای بود که نهضت امام خمینی و استقلال حوزه‌های علمی شیعه، مشروعیت حکومت را مخدوش کرده بودند و چون حکومت نمی‌توانست بر حوزه‌های علمی بزرگ مسلط بشود، می‌خواست در برابر آنها دانشگاه اسلامی تأسیس کند و یا به بهانۀ کمک و یا دستاویز دیگری نهادهای مذهبی جدیدالتأسیس و کوچک مناطق مختلف را زیر سلطۀ خود قرار دهد. این امر بر دشواری موضوع می‌افزود. در چنین شرایطی، تصمیم به تأسیس حوزۀ علمیه جز با توکّل بر خداوند عملی نمی‌شد. با توجه به چنین وضعیتی، آ میر احمد برای دفع خطر سلطه و تجاوز رژیم، جز برای خصّیصین، در مجامع عمومی اظهار می‌کردند که هدفش احداث یک حسینیه است!


در نخستین گام تصمیم گرفت ۵۰۰ متر مربع از زمین خود را به حوزه اهدا کند. حجت‌الاسلام سید بمونی صالحی زاده که از این تصمیم آقا مطلع شدند ۲۵۰ متر مربع از زمین خود را که در جوار زمین آقا بود نیز اهدا کردند. بدین ترتیب، ۷۵۰ متر مربع زمین برای ساخت حوزه تأمین گردید.


آ میر احمد با مذاکره با مؤمنانی که امکان کمک داشتند و تبیین اهمیت و ضرورت این موضوع برای آنان، ظرف چند سال به تدریج مبالغی تهیه کردند. ایشان در خاطرات خود نوشته‌اند: «از سنۀ ۵۴ تا اواسط ۵۷ کم کم در حدود پنجاه هزار تومان موجودی برای ساخت مدرسه فراهم شد.»


به هر حال، به رغم همۀ دشواری‌ها و مشکلات، از سال ۱۳۵۶ شمسی بنای نخستین حوزۀ علمیۀ استان کهگیلویه و بویراحمد، یعنی حوزۀ علمیۀ ولی عصر(عج) دهدشت را در دو طبقه آغاز کردند.


ناگفته نماند که وی در جریان احداث ساختمان همواره حضور داشته و گاهی اوقات شخصاً نیز همچون یک کارگر، کار می‌کردند. در یکی از این روزها، فرماندار کهگیلویه (آقای عموئیان) از آن محدوده عبور کرد و آقا را در حال کار دید، ظاهراً تحت تأثیر قرار گرفته از ماشین پیاده شد با آقا احوالپرسی کرد و اظهار داشت که فرمانداری آماده است مبلغی به ساخت حسینیه کمک کند. اما آقا با توجه به سیاستهای رژیم که به آنها اشاره شد، اعلام عدم نیاز کردند…

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: