« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۳
جهان
آناتولی آنتونف معاون پیشین وزیر دفاع و سفیر جدید روسیه در حالی امروز (جمعه) وارد واشنگتن شد که صدور دستور تعطیلی سرکنسولگری این کشور در سانفرانسیسیکو و دفاتر کنسولی در نیویورک و واشنگتن پیش درآمد استقبال سرد آمریکا از ارتشبد دیپلمات بود.
 به گزارش آوای رودکوف به نقل از ایرنا، بروز موج جدید تنش ها بین دو کشور بر اثر تحریم های دو کشور علیه یکدیگر از یک ماه قبل پیش بینی می شد و از طرف وزارت خارجه آمریکا نیز زمان اعلام اقدام های جدید ضدروسی اول سپتامبر (امروز) اعلام شده بود.
شرایط کنونی تیرگی در روابط آمریکا با روسیه نو پس از فروپاشی شوروی در سال 1991 حتی نسبت به دوران بلوک شرق و غرب از جمله دوران جنگ سرد، بی سابقه است و چنین رویارویی ها وجود نداشت.
جنگ سرد اصطلاح مربوط به حاکمیت تنش های نظامی و سیاسی در روابط بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه غرب به پیشگامی آمریکا است که پس از جنگ دوم جهانی آغاز شد و تقریبا تا پیش از فروپاشی اردوگاه کمونیسم در سال 1991 ادامه یافت، هر چند دامنه ای آن از دهه 80 میلادی کاهش پیدا کرده بود
ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز 23 خرداد در این باره گفته بود: همکاری های مسکو و واشنگتن در پائین ترین نقطه از زمان جنگ سرد قرار دارد.
** رویارویی های دیپلماتیک با محور اخراج دیپلمات ها:
روسیه ششم مرداد برای مقابله با تحریم های ضدروسی واشنکتن که با دستور دونالد ترامپ اجرایی شد، دستور کاهش شمار دیپلمات های آمریکا در مسکو را صادر و املاک دیپلماتیک این کشور شامل مجموعه ویلایی در ناحیه سربرنی بور و انبارهای دیپلماتیک در خیابانی داروژنی (در مرکز مسکو) را توقیف کرد.
مسکو پس از حدود هشت ماه صبر بی نتیجه در برابر واشنگتن و خودداری از پاسخ متقابل به اخراج 35 دیپلمات روسی و توقیف دو ساختمان دیپلماتیک در آمریکا که اواخر دوره باراک اوباما اعمال شد، دستور کاهش شمار دیپلمات‌ها و کارکنان مراکز دیپلماتیک آمریکا را در روسیه بالغ بر 755 نفر اعلام کرد.
این اقدام روسیه در واقع برای برابر کردن شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک دو کشور انجام گرفت که از نظر عرف هم مورد پذیرش اعلام شده است.

** پیشنه تنش ها بین روسیه و آمریکا و دور جدید بحران با امضای ترامپ:
روابط مسکو با واشنگتن، اتحادیه اروپا و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از سال 2014 پس از بروز بحران در اوکراین و جدا شدن شبه جزیره کریمه از این کشور و سپس انضمام به روسیه برپایه نتایج یک همه پرسی، شاهد مجموعه ای از تحریم های ضدروسی، پاسخ های تحریمی متقابل و همچنین صف آرایی های نظامی در شرق اروپا شده که این اختلاف ها در دولت ترامپ هم رو به گسترش است.
رییس جمهوری روسیه در مصاحبه با شبکه اول تلویزیونی این کشور در مورد بسته تحریم های مسکو علیه واشنگتن با امضای ترامپ ، گفت: طرف آمریکایی بار دیگر گامی برای تیره تر کردن روابط برداشته است. واشنگتن تحریم های غیرقانونی علیه مسکو اعمال و برای تاثیرگذاری بر کشورهای دیگر از جمله متحدان که علاقه مند به توسعه روابط با روسیه هستند، تلاش می کند.
پوتین گفت: مدتی طولانی صبر کردیم شاید وضعیت بهبود یابد. امیدوار بودیم اوضاع تغییر کند، اما از قرار معلوم اگر تغییری حاصل شود، زود نخواهد بود.
رییس جمهوری روسیه با بیان اینکه نمی خواهم در مورد ماهیت داخلی اقدامات آمریکا سخن گویم، اظهار کرد: ما بایستی اقدام می کردیم و لازم دانستم نشان دهیم هیچ اقدامی را بدون پاسخ نمی گذاریم. در مورد اقدامات متقابل روسیه و اینکه در مورد تحریم های آمریکا کم یا زیاد است، یادآوری می شود از نقطه نظر کار دستگاه دیپلماتیک، اقدام مسکو کاملا حساس است.
رئیس جمهوری روسیه گفت: بیش از یکهزار کارمند و دیپلمات در سفارت و سرکنسولگری های آمریکا در روسیه فعالیت می کنند که 755 نفر باید کار را متوقف کنند. این یک اقدام قابل توجه است. مساله این است که آیا باید اقدامات دیگری انجام دهیم یا خیر؟.
آمریکا بلافاصله به این اظهارات پوتین واکنش نشان داد و اقدام روسیه را غیرقابل قبول خواند.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا به همتای روس خود اعلام کرد که واشنگتن به اقدام مسکو پاسخ می دهد.
در یک ماه اخیر آمریکا چند اقدام ضدروسی انجام داد که مهم ترین آن تصویب قانون تحریم های روسیه، ایران و کره شمالی بود که کنگره آمریکا آن را تصویب و ترامپ نیز تایید و برای اجرا ابلاغ کرد.
وزارت خزانه داری آمریکا نیز از اول شهریور چندین شهروند روسیه و چین و همچنین شرکت هایی از این دو کشور را به دلیل آنچه مبادلات تجاری غیرمجاز با کره شمالی خوانده، تحریم کرد.
این تحریم ها علیه 10 شرکت و شش فرد با هدف مختل کردن مناسبات اقتصادی که به پیونگ یانگ امکان تداوم تامین هزینه برنامه هسته ای و موشکی را داده، اعمال شد. چهار تبعه روسیه و یک شرکت این کشور در فهرست تحریم های جدید آمریکا قرار گرفتند.
آمریکا در اقدام ضدروسی دیگری اعلام کرد که تحویل رایگان تسلیحات به اوکراین را ازسر می گیرد که در صورت تحقق، جنگ و مناقشه مسلحانه در منطقه دونباس بین جدایی طلبان روس تبار در قالب جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک با دولت مرکزی ازسر گرفته خواهد شد.
جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا روز دوم شهریور ماه با این ماموریت به کی یف سفر کرد و با وجود هشدارهای مکرر روسیه برای خودداری واشنگتن از تحویل تسلیحات به حکومت اوکراین برای فراهم شدن شرایط پایان دادن به مناقشه در شرق این کشور، طرف آمریکایی در دیدار با رئیس جمهوری اوکراین وعده تحویل 175 میلیون دلار تسلیحات در قالب کمک نظامی رایگان داد.
رییس جمهوری آمریکا نیز همزمان در پیامی به پوروشنکو تاکید کردکه واشنگتن همواره از تلاش های اوکراین برای تبدیل شدن به کشور قدرتمند اروپایی، حفظ تمامیت ارضی و احیای آن تاکید کرده است.

** آغاز ماموریت ارتشبد آنتونف در جایگاه سفیری در واشنگتن با شرایط دشوار:
در چنین شرایط دشواری سفیر جدید روسیه در آمریکا کار خود را آغاز کرده است.
آنتونف که سال ها به عنوان معاون وزیر دفاع روسیه و پیش از آن رئیس اداره مسائل امنیتی و خلع سلاح وزارت خارجه بوده، در چند دور مذاکرات روسیه و آمریکا حضور داشته و سرپرستی هیات روسی را عهده دار بوده است.
کارشناسان از آنتونف به عنوان فرد آشنا به آمریکا، مذاکرات پیچیده به ویژه در عرصه هسته ای و کنترل موشکی یاد می کنند.
روزنامه نزاویسیمایا گازتا نوشته است: کرملین با انتصاب آنتونف سیاست سخت با آمریکا را برگزید و هر اقدام ضدروسی از طرف واشنگتن با پاسخ متقابل مسکو روبرو خواهد شد.
آنتونف در مصاحبه با روزنامه روسی کامرسانت نیز تاکید کرده است: متاسفانه روابط روسیه و آمریکا در چند سال اخیر پس از اقدامات دولت سابق این کشور که زیربنای همکاری های دوجانبه را هدفمندانه تخریب کرد، تیره شده است.
پایگاه آنلاین روزنامه روسی امروز به نقل از سخنان وی نوشت: رئیس جمهوری روسیه هم تصریح کرده که شرایط کنونی روابط انتخاب ما نبود، زیرا همواره علاقه مند به همکاری های سازنده با واشنگتن در موضوعات دوجانبه و دستور کار بین المللی بودیم.

** اقدام های بیشتر ضدروسی در دستور کار آمریکا:
همزمان با آغاز مسئولیت سفیر جدید روسیه در واشنگتن، رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه با سرگئی لاوروف همتای روسی تماس گرفت و اعلام کرد که در آینده نزدیک محدودیت های بیشتری علیه فعالیت مراکز دیپلماتیک روسیه اعمال خواهد شد.
به گفته وی، در واکنش به دستور اخیر مسکو برای برابری شمار کارکنان مراکز دیپلماتیک دو کشور که سبب کاهش تعداد زیادی از کارمندان واحدهای دیپلماتیک آمریکا می شود، این کشور هم دستور تعطیلی سرکنسولگری روسیه در سانفرانسیسکو و دو دفتر خدمات کنسولی در واشنگتن‌ و نیویورک‌ را صادر کرد.
لاوروف هم در این مذاکره تلفنی گفت که مسکو پس از بررسی اقدامات جدید ضدروسی واشنگتن، پاسخ متقابل را می دهد.
روسیه چهار سرکنسولگری در شهرهای نیویورک، سیاتل، هیوستون و سانفرانسیسکو دارد و با تعطیلی یک سرکنسولگری شمار این مراکز روسیه و آمریکا برابر خواهد شد.
آمریکا در شهرهای سن پترزبورگ، یکاترینبورگ و ولادی واستوک سرکنسولگری دارد و همچنین اعلام شده که اقدام برای صدور روادید به آمریکا فقط در سفارت این کشور در مسکو انجام خواهد شد.

** افق تیرگی بیشتر در روابط:
با توجه به شرایط کنونی و تهدیدهای متقابل مسکو و واشنگتن، انتظار می رود روابط در آینده نیز همین روال رو به افزایش تیرگی را سپری کند و سرکنسول روسیه در نیویورک نیز اعلام کرده، انتظار نکته مثبتی در شرایط کنونی از طرف آمریکا ندارد.
به عقیده کارشناسان، آمریکا بسته های تحریمی جدیدی را علیه روسیه وضع می کند و نخست برای جلوگیری از صادرات نفت و گاز این کشور به اروپا که دهها میلیارد دلار منابع ارزی برای روسیه فراهم می کند، تلاش خواهد کرد.
در این راستا واشنگتن برای توقف صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی و ایجاد مانع در احداث خطوط لوله گاز جریان ترک (از روسیه به ترکیه و کشورهای جنوب اروپا) و جریان شمالی 2 (از روسیه به آلمان و شمال اروپا) تلاش می کند و به این وسیله بازار بزرگی را برای فروش گاز مایع خود فراهم می کند.
بسته های تحریم های جدید آمریکا همچنین بازار مالی و صادرات تسلیحات روسیه را هدف قرار می دهد که تنش ها در روابط دو کشور را تشدید می کند.

** «روس هراسی پایه سیاست کاخ سفید»:
ولادیمیر زاخاروف رئیس انستیتو پژوهش های سیاسی و راهبردی روسیه نیز با پیش بینی تداوم تیرگی روابط بین مسکو و واشنگتن به خبرنگار ایرنا گفت: آشکار است که سیاست های ضدروسی آمریکا ادامه خواهد یافت، زیرا کاخ سفید از این اقدام ها در جهان سود می برد.
زاخاروف افزود: سیاست های ضدروسی بخش جدایی ناپذیر و هسته سیاست خارجی آمریکا را تشکیل می دهد و پس از دیدار ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ نیز همچنان ادامه خواهد یافت.
وی افزود: آمریکا حتی در دوره ترامپ نیز سیاست خارجی خود را بر اهداف ضدروسی پایه ریزی کرده و این سیاست ها نسبت به دوره اوباما فرق چندانی نکرده است.
کارشناس روس تاکید کرد: آمریکا با ادامه و استفاده از طرح روس هراسی، کشورهای مختلف به ویژه همپیمانان خود را وادار به خرید تسلیحات آمریکایی می کند و از این راه سالانه دهها میلیارد دلار سود می برد و به همین دلیل، همواره نیاز به دشمن قدرتمند دارد که روسیه برای ایفای چنین نقشی مناسب است.
زاخاروف در ادامه خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از سیاستمداران آمریکایی از روسیه نفرت دارند و این وضعیت به ویژه در کنگره آشکارتر است.
کارشناس روس گفت: افرادی مانند سناتور مک کین که دچار جنون ضدروسی هستند بین سیاستمداران آمریکایی کم نیستند و این افراد مانع هر گونه بهبودی و سلامتی روابط روسیه و آمریکا می شوند.
زاخاروف در پایان تاکید کرد: سیاستمداران امریکایی همیشه موضوعاتی واهی مطرح می کنند و اگر از سیاست های کشوری به عنوان مثال روسیه یا ایران ناخرسندند، اتهام می زنند. چنین رویکرد غیرمسئولانه ای در چند دهه اخیر و پس از فروپاشی شوروی (سال 1991) به شیوه معمول واشنگتن تبدیل شده است.
آلکسی پوشکوف رییس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه نیز 24 مرداد ماه اعلام کرد: آمریکا که از سیاست های تحریمی علیه کشورهای دیگر نتیجه ای نگرفته و از این وضعیت رضایت ندارد، در آستانه تشنج شدید عصبی قرار گرفته است.
پوشکوف در توییتر خود نوشت: تصمیم آمریکا برای اتخاذ تحریم هایی علیه چند کشور حاکی از این واقعیت است که واشنگتن در آستانه تشنج عصبی قرار دارد.
وی در ادامه توییتر به کنایه نوشت: ابرقدرت آمریکا در آستانه تشنج شدید عصبی قرار گرفته است.
رییس کمیسیون سیاستگذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون در پایان نیز خاطرنشان کرد: تحریم های آمریکا منجر به فعال تر شدن برنامه موشکی ایران، افزایش تنش در شبه جزیره کره و تیرگی شدید روابط واشنگتن-مسکو شده است.
اروپام*391 انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
انتهای پیام /
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین