« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۹
آیا تغییرات ساختاری می‌تواند تشکل‌انتخاباتی اصول‌گرایان را ماندگار کند؟
محمدحسن آصفري: معتقدم بايد دايره اصول‌گرايي بازتر شود. هر چه برخورد ذره‌بيني صورت گيرد، دايره تنگ‌تر شده و اگر به نيمه خالي ليوان نگاه شود، آن اتحاد بين جريان نيروهاي اصول‌گرا شکل نمي‌گيرد.
پایگاه خبری آوای رودکوف:وقايع‌اتفاقيه نوشت : جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي که اوايل دي ماه سال گذشته در راستاي وحدت جريان انقلابي و انتخاب يک نامزد واحد براي اصول‌گرايان در انتخابات رياست‌جمهوري دوازدهم تشکيل شد، اگرچه مدعي بود جبهه‌اي سياسي  انقلابي است و به گفته تشکيل‌دهندگان آن قرار بود اميد‌ را در بين مردم شعله‌ور کند و ريش‌سفيدي اصول‌گرايان را بر عهده گيرد اما از همان آغاز راه به بيراهه رفت. اين تشکل که نتوانست اصول‌گرايان ريشه‌دار را با خود همراه کند و از همان ابتدا با انتقاد جريان اصول‌گرا مواجه بود، پس از انتخابات نيز دچار حواشي بسياري شد. جمنا که همزمان دو کانديدا در ميان چهار کانديداي رياست‌جمهوري دوازدهم داشت پس از آنکه گوي سبقت را به حسن روحاني واگذار کرد بيش‌ازپيش، زير تيغ تيز انتقاد دوستان خود رفت.

انتقادات دوستان جمنا

صدر هرم اصول‌گرايان که چند وقتي است به تشکل تازه متولد شده جمنا رسيده و قرار بود تغييراتي در روند کنوني ايجاد کند، خود بيش‌ازپيش براي اصول‌گرايان مسئله‌ساز شده است. نخستين مخالفت با اين جبهه به‌خاطر ترکيب آن، توسط روح‌الله بجاني رئيس شوراي هماهنگي حزب‌الله شمالغرب و مدير مسئول هفته‌نامه خط انقلاب انجام شد. او درباره آنچه خاموش‌کردن صداي انقلابيون با مدل اعتدال انقلابي در اين جبهه بود، تذکراتي به سران اين جبهه داشت. انتقادات به جمنا به اين تذکرات محدود نشد. مرتضي آقاتهراني دبيرکل پايداري درست دو ماه پس از تشکيل اين جبهه حتي ادعاي مردمي‌بودن آنها را هم به چالش کشيد. او در گفت‌وگو با انتخاب گفت: صرف اينکه 10 نفر بنشينند و کنار هم بگويند مردمي هستيم، مردمي مي‌شوند؟ اگر بشوند که خيلي خوب است اما مردم بايد رأي دهند نه ما چند تا، از اين رأي ملت در نمي‌آيد، براي رأي ملت بايد با ملت صحبت کرد و مردم بدانند، اعتماد کنند و بفهمند که چه کاري مي‌کنيم. خروج چهره‌هاي شاخص از جمنا، در ابتداي کار اين جبهه سياسي، انتقادات به آن و نيز رسانه‌اي‌شدن اختلافات آن حتي با اعضاي پايداري که نقش مهمي در ايجاد اين تشکل داشتند، بحران در جمناي تازه متولد شده را نمايان ساخت. انتخابات که تمام شد حرف و حديث‌ها درباره جمنا خاتمه نيافت. بسياري از اصول‌گراهاي استخوان خرد کرده عالم سياست، ديگر موافق ادامه اين روند براي اين جبهه نبودند. جمنا اما بدون توجه به اين انتقادات و پيشنهادها، بازسازي و ترميم تشکلاتي را بهانه کرد تا بتواند باز هم به حيات خود ادامه دهد.

تغيير ساختار راهي براي ادامه حيات

محمدحسن آصفري، اولين فردي که تغييرات در ساختار جمنا را رسانه‌اي کرد چندي پيش درباره اينکه تغيير ساختاري که جبهه مردمي انقلاب دنبال مي‌کند تا چه ميزان در جذب گرايش همه سلايق اصول‌گرا مؤثر خواهد بود، به خبرآنلاين گفت: معتقدم بايد دايره اصول‌گرايي بازتر شود. هر چه برخورد ذره‌بيني صورت گيرد، دايره تنگ‌تر شده و اگر به نيمه خالي ليوان نگاه شود، آن اتحاد بين جريان نيروهاي اصول‌گرا شکل نمي‌گيرد. لازمه تحقق اين هدف آن است که دايره وسعت نيروها بازتر شود و به‌جاي برخوردهاي گزينشي، نگاه عموميت‌بخشي در دستورکار قرار گيرد؛ تا اين نگاه در جريان اصول‌گرايي شکل نگيرد، نمي‌تواند موفق باشد. او از لزوم گسترده‌تر شدن چتر جمنا براي جذب حداکثري نيروهاي انقلاب و جريان اصول‌گرايي نيز گفت. درهمين‌راستا چند روز پيش بود که خبر رسيد پرونده اين تشکل، زير دست جامعه روحانيت رفته و قرار است اعضاي اين شورا از عملکرد انتخاباتي جمنا آسيب‌شناسي کنند.

اين گفته حجت‌الاسلام حسين ابراهيمي از اعضاي شوراي مرکزي جامعه روحانيت مبارز که در راستاي کاهش اشتباهات اين تشکل و حفظ آن در ميان ساير تشکل‌هاي سياسي صورت مي‌گيرد اما هنوز مورد اقبال اکثريت اصول‌گرايان نيست. برخي از مخالفان جمنا مخالف ماندگاري اين تشکيلات هستند و عمر آن را پس از انتخابات رياست‌جمهوري پايان‌يافته تلقي مي‌کنند. برخي ديگر اما معتقدند جمنا مي‌تواند در نقش يک پارلمان باشد و روند را دموکراتيک کند اما آنها هم اين شرط را مي‌گذارند که جبهه مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي براي ادامه بايد از حالت فعلي خارج شود. ديروز عضو شوراي مرکزي جبهه مردمي از جلسات متعدد اين تشکل براي جمع‌بندي درباره توسعه ساختارهاي آن خبر داد. پرويز سروري در گفت‌وگو با ايلنا گلايه‌ها از عملکرد جمنا در انتخابات را طبيعي خواند و گفت: به‌طور طبيعي در حرکت جرياني سياسي ممکن است نقدهايي به آن وارد و گلایه‌هايي وجود داشته باشد زيرا بسيار جوان است و هم اينکه موج انتخابات و حاشيه‌هاي آن بسيار وسيع و عميق بود. سروري ادامه داد: در کل، جبهه مردمي در مدت کوتاهي تصميماتي گرفت و با توجه به شرايط پرچالشي که وجود داشت، توانست اقدامات مؤثري انجام دهد و هدف‌گذاري‌هايي که در نظر داشت را به نتيجه برساند و انسجام بين نيروهاي انقلاب را به‌وجود آورد.

تغيير ساختار، راهي براي گسستگي بيشتر

گرچه اين عضو شوراي مرکزي جبهه نيروهاي مردمي انقلاب اسلامي از ترميم ساختارهاي آن گفت اما به باور بسياري از اصول‌گرايان عضو اين تشکل، اين تغييرات به صلاح اين جبهه نيست. آن‌طور که نامه‌نيوز چندي پيش منتشر کرد، حجت‌الاسلام محمدتقي رهبر، فعال سياسي اصول‌گرا و يکي از اعضاي جمنا با بيان اينکه تغييراتي که در جمنا رخ مي‌دهد اصلا به صلاح اين جبهه نيست، خاطرنشان کرد: بنده معتقدم که ما چوب اين تغييرات و جدايي‌ها را خورده‌ايم و ديگر نبايد اين رفتارها را تکرار کنيم. آقاياني که همدل و همراه هستند بايد حرکتي را که شروع کرده‌اند ادامه بدهند. اين کشور مسائل مختلفي اعم از سياسي، اقتصادي و اجتماعي را به همراه دارد؛ جمنا و احزاب اصول‌گرا بايد همسو با خواسته‌ها و اصول خود حرکت کنند.

او ادامه داد: اصول‌گرايان متأسفانه مورد تهاجم بعضي از افراد قرار گرفته است که اين افراد در برخي مواقع به امر ولايت و گاهي هم در بحث دفاع و سپاه دخالت‌هایی را انجام مي‌دهند. اعتقاد دارم جريان اصول‌گرا اتفاقات را به‌صورت مدام رصد کنند. زمينه‌هاي خوبي براي اصول‌گرايان فراهم است که بايد از اين فرصت‌ها به‌خوبي استفاده کنند. هرچند عضو شوراي مرکزي نيستم اما بايد به‌عنوان يک عضو، اين مسائل را به گوش دوستان برسانم. او در اين گفت‌وگو از تغييرات رخ‌داده در شوراي مرکزي جمنا اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: ما به‌صورت مداوم در جلسات شرکت نمي‌کنيم و عضو شوراي مرکزي هم نيستيم به‌همين‌دليل از تغييرات و اتفافات بي‌اطلاع هستيم و کسي از اعضا هم خبري را به ما نداده است.

رهبر ادامه داد: معتقدم جمنا با توجه به تحرکاتي که در زمان انتخابات داشته، بايد پايگاه و جايگاه خود را حفظ کند. جمنا نبايد به‌صورت مقطعي و فقط براي انتخابات دست به فعاليت بزند. جمنا بايد در تمامي مسائل، مواضع خاص خود را داشته باشد و براي آينده سياسي خود فعاليت کند. بااين‌حال، به نظر مي‌رسد جمنا بدون توجه به نظرات همه اعضاي خود دست به تغيير ساختار زده است؛ راهي که به نظر مي‌رسد به گسست بيشتر اعضاي اين جريان و بحران در آن منجر شود و ماندگاري آن را با چالش مواجه کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین