« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
جهان
از هم گسیختگی که گروه تروریستی داعش این روزها در عراق، در آن به سر می برد، احتمالات تکرار سناریوی تلعفر را در الحویجه، تقویت کرده، به ویژه این که کردها، مخالفت های خود را با عملیات نظامی دولت مرکزی عراق علیه الحویجه آشکار کرده اند.
 به گزارش آوای رودکوف به نقل از خبرنگار ایرنا، عضو شورای شهر الحویجه در جنوب غربی شهر کرکوک امروز /سه شنبه/ اعلام کرد که 330 عنصر داعشی به همراه خانواده هایشان، بدون درگیری خود را تسلیم نیروهای پیشمرگ کُرد (اربیل) کردند.
'احمد خورشید' در اظهاراتی که تعدادی از پایگاه های خبری عراق آن را منتشر کرده اند، افزود: این عناصر تروریستی به همراه خانواده هایشان با اتوبوس های نیروهای پیشمرگ کُرد به شهر 'دبس' و از آنجا به اقلیم کردستان عراق انتقال داده شده و از منطقه فرار کردند.
به گفته این مسئول محلی، نیروهای پیشمرگ کرد به این عناصر تروریستی، تضمین های لازم را برای سلامتشان داده اند.
خورشید علت فرار عناصر داعش را از الحویجه، اطمینان این عناصر از شکست حتمی در رویارویی نظامی با نیروهای مسلح عراق، فرار بسیاری از سرکرده های آنها، ترک عناصر داعش در منطقه و نبود روحیه جنگی بین این عناصر عنوان کرده است.
به گفته وی، بسیاری از عناصر داعش مواضع خود را ترک کرده و از الحویجه فرار کرده اند، امری که ناپدید شدن یکباره عناصر داعش، از شهر الحویجه و حومه آن را برای اهالی بومی مسئله ای ابهام آلود و سوال برانگیز کرده است.
در همین راستا منابع اطلاعاتی عراق اعلام کردند که 73 عنصر داعشی که اغلب از سرکرده های این گروه تروریستی هستند به همراه مبالغ هنگفتی پول به سمت سلسله ارتفاعات 'حمرین' در استان دیاله فرار کرده اند.
این منابع افزود: این عناصر داعشی به وسیله چهارپایان، دارایی ها و مواد غذایی و 80 خانواده خود و نیز 22 زن انتحاری، راهی سلسله ارتفاعات حمرین شده اند.
تخلیه مسالمت آمیز شهر الحویجه از سوی گروه تروریستی داعش و فرار آنها به سمت مرزهای اقلیم کردستان عراق، سبب شده است که برخی کارشناسان در عراق، از وجود نوعی توافق پشت پرده بین اقلیم کردستان عراق با این گروه تروریستی سخن بگویند.
'فردوس العوادی' نماینده پارلمان از فراکسیون دولت قانون امروز سه شنبه از دولت عراق خواسته است که درباره فرار عناصر تروریستی داعش به سمت مرزهای اقلیم کردستان عراق، تحقیق و تفحص کند.
'سالم مشکور' از روزنامه نگاران برجسته عراق نیز در یادداشتی با اشاره به توافق های پشت پرده بین اقلیم و گروه تروریستی داعش، از انتقال عناصر داعش به جای دیرالزور (سوریه) به سمت اراضی ترکیه خبر داده است.
این درحالیست که نیروهای پیشمرگ کرد، در اولین واکنش به عملیات نظامی دولت مرکزی عراق علیه شهر عرب نشین الحویجه امروز (سه شنبه) اعلام کرد که این نیروها اجازه نمی دهند نیروهای مسلح عراق وارد الحویجه شوند.
شیخ «جعفر شیخ مصطفی» فرماندهی نیروهای 70 در وزارت پیشمرگ به شبکه خبری کردزبان 'روداو' گفته است که دولت عراق، هیچ درخواستی برای نبرد آزادسازی «الحویجه» ارائه نکرده است و نیروهای تحت فرمانش اجازه ورود هیچ نیرویی از دولت مرکزی را بدون موافقت اربیل به این شهر، نخواهند داد.
وی بر ضرورت هماهنگی و توافق نیروهای مسلح عراق با نیروهای پیشمرگ تاکید کرد و گفت: در صورت توافق نکردن، به هیچ نیرویی اجازه عبور از جبهه‌های نیروهای پیشمرگ به سوی الحویجة داده نخواهد شد.
این درحالیست که الحویجه در 50 کیلومتری جنوب غربی کرکوک، یک شهر کاملا عرب سُنی نشین است که ساکنان آن از چهار قبیله عربی الشمر، الجبور، الدلیم و العبید هستند.
همه این اتفاقات باعث شده است که برخی درباره احتمال آزادی بدون درگیری الحویجه و خروج امن عناصر تروریستی داعش به سمت مرزهای اقلیم کردستان عراق سخن بگویند.
این درحالیست که حیدر العبادی فرمانده کل قوای مسلح عراق با هرگونه توافق و معامله با گروه تروریستی داعش مخالفت کرده و گفته است که عناصر داعش دو راه بیشتر ندارند، یا تسلیم شوند و یا در رویارویی با نیروهای مسلح عراق به هلاکت برسند.
رییس ستاد ارتش عراق نیز دیروز دوشنبه در نشست نظامی با حضور فرماندهان ارشد نظامی از سه استان دیاله، کرکوک و صلاح الدین، در اظهاراتی گفت که نیروهای مسلح عراق در عملیات آتی نظامی، کل مناطق باقی مانده در تصرف داعش را در سه استان کرکوک، دیاله و صلاح الدین، آزاد خواهند کرد.
شهر الحویجه و مناطق حومه آن در طول سه سال و نیم گذشته در تصرف گروه تروریستی داعش بوده است و به دلیل واقع شدن این منطقه در جوار مرزهای اقلیم کردستان عراق، نیروهای پیشمرگ کرد، با انجام عملیات در این منطقه در طول ماه های گذشته مخالفت کرده اند.
قرار بود که عملیات آزادسازی الحویجه قبل از جنگ موصل آغاز شود اما به دلیل وتو نیروهای پیشمرگ کرد (طیف بارزانی)، دولت مرکزی عراق، عملیات آزادسازی این شهر را تا به امروز به تعویق انداخته است.
خاورم *4*353*1770*1144
انتشار دهنده: علییرضا جباری
انتهای پیام /*
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین