« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۱
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از مشرق؛بنابر ادعای مقامات اسراییلی، روزهایی پس از دیدار پوتین و نتانیاهو، روسیه تلاش خود را جهت حذف کردن بندهای مربوط به حزب‌الله لبنان در قطعنامه پیشنهادی جدید شورای امنیت سازمان ملل به کار گرفته و عملا تهدید کرده که در صورت اصرار و پافشاری آمریکایی‌ها و اسراییلی‌ها، رسما مانع از تصویب آن خواهد شد؛  اقدامی که به شدت خشم صهیونیست‌ها را برانگیخته است.

بنابر ادعای روزنامه هاآرتص، ساعاتی پیش گزارشی مبنی بر تلاش روس‌ها جهت وتوی طرح استقرار «نیروی حافظ صلح سازمان ملل در لبنان» (UNIFIL) علیه حزب‌الله لبنان در جلسه شورای امنیت این سازمان ملل، از سوی هیئت اعزامی اسراییل در سازمان ملل به دست وزارت خارجه این رژیم رسیده است.

قطعنامه اخیر، نه تنها از حیث فنی بسیار مهم است بلکه میزان افزایش فشار آمریکا و اسراییل به قوت در آن محسوس می‌باشد. در این قطعنامه، تاکید شده که حضور نیروهای سازمان ملل در حاشیه جنوبی رود «لیطانی» لبنان افزایش یابد و این نیروها در مورد برخورد با نقض قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل -که به جنگ دوم لبنان پایان داد- از اختیار تام برخوردارند.

هاآرتص به نقل از منبع اطلاعاتی خود مدعی است که آن بخش از قطعنامه که در آن، حزب‌الله به عنوان یک نهاد و نیروی مغایر و متخاصم با قطعنامه ۱۷۰۱ شناخته شده،‌ با مقاومت روسیه از متن قطعنامه حذف شده است. روس‌ها، خواستار خارج شدن تمامی بندهای مربوط به حزب‌الله از متن شده‌اند و در جلسه‌ای که با آمریکایی‌ها داشته‌اند، تاکیدا و موکدا اخطار داده‌اند که هر بندی و پاراگرافی که مربوط به تحریم علیه حزب‌الله باشد را قویا رد می‌کنند و در صورت اصرار آمریکایی‌ها، قطعنامه را وتو خواهند کرد.

مقامات اسراییلی، علت تلاش روس‌ها علیه این قطعنامه را پایبندی آنها به حلقه اتحاد و ائتلافی می‌دانند که با ایران، حزب‌الله، و سوریه تشکیل داده است. آنها معتقدند که همکاری نیروهای حزب‌الله با روسیه در سوریه، موجب شده تا روس‌ها حمایت دیپلماتیک تمام‌قدی را از حزب‌الله در سازمان ملل داشته باشد.

گفتنی است که این اقدام روسیه درست چند روز پس از دیدار پوتین و نتانیاهو در منطقه سوچی دریای سیاه صورت گرفت. اسراییلی ها مدعی هستند که در جلسه مذکور، نتانیاهو مراتب نگرانی خود در مورد نقش ایران و حزب الله در سوریه و انتقال تسلیحات روسی از ایران به سازمان لبنانی را به گوش پوتین رسانده است.

علاوه بر واکنش روس‌ها نسبت به قطعنامه جدید، اظهارات «سرگی لاوروف» -وزیر خارجه روسیه- در روز پنجشنبه، نشان‌دهنده وجود اختلافات اساسی بین روسیه و اسراییل بر سر موضوع حضور ایران در سوریه است. لاوروف، در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه قطر، هر گونه نگرانی اسراییل از بروز مناقشه در صورت حضور ایران در سوریه را بی‌اساس خواند. وی اظهار داشت: «اطلاعات دقیق ما نشان می‌دهد که هیچ کشوری قصد حمله به اسراییل را ندارد».

وی، همچنین در نشستی که با دانشجویان در مسکو داشت، در مورد نگرانی‌های امنیتی اسراییل در سوریه، اظهار داشت: «اسراییلی‌ها بی‌خود نگران‌اند. آنها، مدعی هستند که چالش ما و آمریکا در سوریه موجب نگرانی و هراس مردم آنها از یک تنش احتمالی می‌شود. در دیدار با نتانیاهو همه چیز را برای وی روشن کردیم و اطمینان دادیم که تا زمانی که ما در سوریه حضور داریم، مانع از تنش با آمریکا و به خطر افتادن امنیت دیگران خواهیم شد.

«زنیا اسوِتلووا» -عضو کمیته دفاع و روابط خارجی کنست- با محکوم کردن اقدام اخیر روسیه اظهار داشت: «این حرکت روس‌ها، کاملا نشاندهنده این است که آنها با ما بر سر موضوعات امنیتی زاویه شدید دارند. ظاهرا، آن دوستی و قرابت شیرینی که نتانیاهو پس از دیدار با پوتین از آن حرف می زد، به واقعیت سیاسی بدل نشد».
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: