« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
اقتصادی
وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق آمار موجود ۱۹ درصد مردم ایران در وضعیت بد مسکنی زندگی می کنند.
به گزارش آوای رودکوف، عباس آخوندی بعدازظهر پنجشنبه در ستاد بازآفرینی خراسان رضوی اظهارکرد:بحث مهم سیاست گذاری در حوزه مسکن نیاز به اجماع دارد و نباید هر کسی درکی از این موضوع داشته باشد.

وی افزود:چه قبل از انقلاب و  چه بعد از آن پنج برنامه توسعه در کشور اجرا شده و برای اجرای این برنامه میلیاردها تومان هزینه شده است.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: طبق آمار موجود ۳۶ درصد ساکنان خراسان رضوی دارای مسکن مناسبی نیستند که این رقم در کل کشور حدود ۱۹ درصد است و این افراد در وضعیت بدمسکنی قرار دارند.

وجود دو میلیون و۶۰۰ هزار خانه خالی در کشور

وی با بیان‌اینکه یک سوم مردم وضعیت مسکن شان خوب نیست گفت: با این وجود در کشور دو میلیون ۶۰۰ هزار خانه خالی داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه در حوزه شهرسازی به همفکری نیاز داریم ابراز کرد: باید مشخص شود بعد از ۴۰ سال چرا همچنان گرفتار وضعیت بد مسکن در کشور هستیم.

وی با اشاره به اینکه در ۳۰ شهر خراسان رضوی بافت فرسوده وجود دارد بیان کرد: این شهرها دچار پوسیدگی هستند که می‌توانند در آینده مسئله ساز شود و نیاز به مراقبت از بافت شهر داریم.

آخوندی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت حدود ۱۰ استان صفر یا زیر صفر است و ۱۱ استان  نرخ رشد جمعیت شان بین صفر تا یک است.

وی تاکید کرد: روند کاهنده رشد جمعیت شهر در تمامی شهرها وجود دارد و مختص مشهد نیست و این سوال پیش می آید در ۲۰ سال آینده سیاست اصلی در حوزه شهرسازی چه می‌تواند باشد؟ آیا باید همچنان به دنبال توسعه شهر برویم یا کیفیت زندگی را ارتقا دهیم؟ چگونه به ارتقا کیفیت سکونت مشهد دست یابیم؟

وزیر راه و شهرسازی گفت: پنج هزار هکتار در ۳۰ شهر خراسان رضوی دارای بافت فرسوده است و شهری که از درون فرسوده شود کیفیت زندگی، امنیت، حوزه فرهنگی، سیاسی‌اش نمی‌تواند ارتقا پیدا کند.

آخوندی با اشاره به مسکن مهر گفت: ۴۰ هزار مسکن مهر در گلبهار ساخته شده که نشان از جمعیت پذیری  این شهر دارد و باید گفت کمیت رشد زیادی داشته اما کیفیت اینگونه نبوده است.

توانمند سازی ساکنان بافت های فرسوده

وی ادامه داد: باید اقدامات عملی و توانمند کردن مردم ابتدا از بافت‌های فرسوده شروع شود تا امکان جمعیت پذیری  راداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحث سیستم پس انداز گفت: باید بتوانیم قدرت خرید مردم را افزایش دهیم تا به همان اندازه پس انداز افزایش یابد . تاکنون ۱۷ هزار و ۴۰۰ نفر وام تسهیلات ۸ درصد در حوزه مسکن گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: هرچه تعداد تقسیمات کشوری را کم کنیم کنترل کم می‌شود و بنابراین باید روند انجام تقسیمات کشوری کم شود.

آخوندی با اشاره به کمیسیون‌ بازآفرینی استان گفت: طرح پیرامون حرم مطهر رضوی برای شیعه‌ها افتخار ایجاد نکرد، استراتژی مداخله حداکثری در بافت حرم جواب‌گو نبود و هزینه زیادی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه باید اشتهای به تخریب را کاهش دهیم تاکید کرد: برای رفع این مشکل حلقه مردم، میانی و دورتر چفت و بست شود و اگر حلقه بیرونی داشته باشیم شاهد ادامه این روند هستیم.‌

منبع: مهر

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: