« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
در آستانه سال نو تحصیلی
با آغاز سال تحصیلی جدید، بچه های مدرسه ای حال و هوای تازه ای پیدا می کنند، نشستن دوباره پشت نیمکت های مدرسه، دیدار دوستان سال های گذشته، پیدا کردن دوستان جدید، درس، معلم و ...
پایگاه خبری آوای رودکوف:روزنامه آسمان آبی نوشت : با آغاز سال تحصیلی جدید، بچه های مدرسه ای حال و هوای تازه ای پیدا می کنند، نشستن دوباره پشت نیمکت های مدرسه، دیدار دوستان سال های گذشته، پیدا کردن دوستان جدید، درس، معلم و ... اما شاید بیش از آنها و پیش از شروع سال تحصیلی این والدین آنها هستند که به استقبال سال جدید تحصیلی می روند؛ البته نه با کیف و کتاب و در مدرسه بلکه با کارت های اعتباری و در فروشگاه ها ...
 

هزینه هر دست روپوش برای اول مهر چقدر است؟

شهریور که از نیمه می گذرد، بوی مهر ماه و تب و تاب خرید لباس مدرسه بیش از لوازم التحریر به مشام می سد. انگار مهر با همین بوی پارچه های نو و خط اتوهای سرآستین های روپوش مدارس، مهر می شود. روزهایی که خیابان های بورس فروش روپوش های مدارس پر از دانش آموزان و خانواده های شان است و هر یک به دنبال رنگ روپوش سفارش شده از سوی مدرسه هستند.
 
در این روزها خانواده های ایرانی در هر طبقه درآمدی که باشند، حتی شده از هزینه های جانبی زندگی شان بزنند، سعی می کنند برای سال تحصیلی جدید فرزندشان روپوش نو تهیه کنند که البته هزینه خرید یک دست روپوش دخترانه و پسرانه چندان کم هم نیست و گاه هزینه خرید یک دست روپوش به حدود 200 هزار تومان می رسد؛ البته به گفته حبیب طهماسبی نیک، رییس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه، هر ساله آموزش و پرورش با تولیدکنندگان متعددی قرارداد تولید روپوش مدرسه منعقد می کند تا هزینه پرداختی برای هر دست روپوش متعادل شود اما برخی مدارس نیز به صورت جداگانه با چند تولیدکننده قرارداد می بندند.
 

در پرس و جوی خبرنگار ما از میانگین قیمت روپوش  دخترانه شامل مانتو و شلوار مشخص شد قیمت یک دست روپوش دخترانه دبیرستانی از حدود 100 تا 180 هزار تومان است که بسته به منطقه و نوع مدرسه اعم از غیر دولتی و دولتی متغیر است. روپوش دخترانه در مقطع راهنمایی یا همان کلاس ششم تا نهم نیز از حدود 68 هزار تومان تا 110 هزار تومان برآورد شده است؛ البته برخی مدارس دولتی هزینه یک دست مانتو و شلوار دخترانه را تا 50 هزار تومان تعدیل کرده اند.

همچنین قیمت یک دست روپوش پسرانه شامل یک بلوز و یک شلوار از حدود 80 تا 95 هزار تومان تخمین زده شده که بسته به اندازه هر دانش آموز متغیر است. به گفته طهماسبی نیک، در حال حاضر پارچه های روپوش مدارس همگی تولید ایران و پارچه بروجرد با دوخت ایران است؛ بنابراین روپوش های مدارس کاملا تولید داخل است. با گذر به دهه 60 و مرور خاطرات به یاد می آوریم که گاه برخی خانوارها یا توان خرید هر ساله روپوش برای فرزندان شان را نداشتند یا جنس پارچه ها و دوخت آنها چنان مرغوب بود که برای 18 ماه قابل استفاده بود.

این در حالی است که برخی خانوارها در حال حاضر برای یک سال تحصیلی، حتی دو دست لباس مدرسه می خرند؛ چرا که جنس ها دیگ رمانند گذشته مرغوب نیست. رئیس اتحادیه خیاطان زنانه و مردانه می گوید: «اگر خانوارها سالانه دو دست روپوش مدرسه نخرند حتما یک دست را می خرند، چون دیگر یک دست روپوش چه دخترانه چه پسرانه کفاف استفاده 18 ماه را نمی دهد.»

جای خالی دفترهای 40 برگ و 60 برگ

برای نسل میانسال و حتی جوان جامعه ماه مهر با خاطره دفترهای 40 برگ، 60 برگ یا 100 برگی که پیش از آغاز مدارس، هفته ها درگیر جلد کردن و خط کشی آنها بودند گره خورده، اما این روزها دفترهای 40 برگ و 60 برگ جای خود را به دفترهای 50 برگ و 80 برگ داده اند و با توجه به جلدهای فانتزی انواع دفترها، دیگر نیازی به جلد کردن و خط کشی آنها با خودکارهای قرمز وجود ندارد؛ البته قیمت این دفترها هم در قیاس با آن سال ها، افزایش قابل توجه پیدا کرده و اکنون برای خرید هنر دفتر 50 برگ باید رقمی بین 700 تا 2500 تومان هزینه کرد.
 

در میان سایر لوازم التحریر هم این روزها به لطف سختگیری های گمرک جلوی واردات بی رویه لوازم التحریر گرفته شده و حداقل 40 درصد بازار محصولات داخلی است؛ البته همچنان 60 درصد بازار دست کشورهایی چون چین، هند، کره، اندونزی و مالزی است و سهمی اندک هم به برندهای اروپایی می رسد.

به گفته موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار، در سال های گذشته، کیفیت کالاهای ایرانی رشدی قابل توجه داشته اما به دلیل استقبال مردم از برندهای خارجی در موارد متعدد، تولیدکنندگان مجبور می شوند کالای خود را به اسم نمونه خارجی به فروش برسانند. نکته جالب آن که این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که به دلیل فشارهای اقتصادی، قدرت خرید مردم به مراتب کمتر شده و حتی در سال جاری شاهد 30 تا 35 درصد کاهش در فروش لوازم التحریر در شهریور بوده ایم در حالی که سال های قبل از مرداد، عمده فروشان و از شهریور، خرده فرشان ما فرصت سر خاراندن هم نداشتند.»

طبق اظهارات رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار این روزها قیمت عمده خودکارهای ایرانی رقمی بین 310 تا 320 تومان است و خودکارهای خارجی از 450 تا 900 تومان قیمت گذاری می شوند که البته بیشترین استقبال مردم از نمونه های 500 تا 600 تومانی است. مدادهای رنگی هم به طور عمده 12 بسته مداد رنگی 12 تایی ایرانی به قیمت 45 هزار تومان و خارجی به قیمت 65 هزار تومان به فروش می رسند.

کیف و کوله چند؟

این روزها در گذر از چهارراه کوکاکولا، خیابان جمهوری، بازار تهران و مراکز خرید متنوع در تهران، بازار پر زرق و برق کیف های کوله پشتی آبی و صورتی دخترانه و پسرانه به خوبی مشاهده می شود. وجود شخصیت های کارتونی که دانش آموزان در تابستان تک به تک آنها را مشاهده کرده اند، حالا روی کیف های مدارس نقش بسته و قیمت هر یک بسته به تولید ایرانی یا خارجی متفاوت است. به گفته برخی تولیدکنندگان کیف مدارس که تولید آنها به صورت فصلی است، برای سال تحصیلی جدید کیف های تولید داخل با حدود قیمت 38 هزار تومان و یک پک لوازم التحریر عرضه شده است تا کمی قیمت بازار کیف های خارجی و ایرانی متعادل شود.
 

این در حالی است که پیش از این، رئیس اتحادیه سراجان تهران با اشاره به کاهش 25 درصدی قیمت کیف مدارس گفته بود: «به دلیل بالا رفتن هزینه های واردات، میزان ورود کیف های وارداتی کاهش یافته و امسال عرضه تولید داخلی در بازار بیشتر است.» به گفته محسن خردمند تولیدکنندگان داخلی کالای مرغوب و با کیفیت تولید می کنند. اما کالای ایرانی مستلزم حمایت مسئولان و همچنین فرهنگ سازی است تا مصرف کنندگان نیز خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند. از این رو گرچه حدود دو سالی می شود که بسته حمایتی از تولید کالای داخلی در حال اجراست، اما آن گونه که باید از تولیدکننده داخلی حمایت نمی شود.»

خردمند همچنین درباره ارائه نقوش اسلامی و طرح شخصیت های ایرانی روی کیف مدارس اشاره کرده است: «این کار به لحاظ فرهنگی بسیار ارزشمند است اما ابتدا باید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یا دیگر ارگان ها پیشقدم شوند و یکسری سفارش به تولیدکنندگان بدهند تا تولیدکنندگان با اطمینان از فروش این نوع کالاها را تولید کند. در این زمینه نیز تبلیغات جدی صورت گیرد. با نگاهی به بازار کیف و کوله های مدارس به ویژه مقاطع دبستان و راهنمایی، مشاهده می شود قیمت کوله ها از 25 تا 150 هزار تومان بسته به تولید و جنس محصول متغیر است.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: