« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
دکتر آیت پیمان رئیس مجمع جهانی شیعه شناسی در راستای اجرای برنامه های علمی تبلیغی، در مهر ماه امسال، به کشور های آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر خواهد نمود.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،ریاست محترم این مجمع در راستای اجرای برنامه های علمی تبلیغی، در مهر ماه امسال، به کشور های آلمان، فرانسه و ایتالیا سفر خواهد نمود. در مصاحبه ای که با ایشان داشته ایم، ضرورت، اهداف و برنامه های این سفر تبیین شد که در قالب گزارش زیر به اطلاع می رسد:

 مطابق برنامه ها و اهداف از پیش تعیین شده ای که در دهه ی اخیر مورد پیگیری و اجرا واقع شده اند این سفر نیز در راستای همین برنامه ها و ارتباط و تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی، اسلامی و شیعی انجام خواهد گرفت و همکاری های لازم با این مراکز بررسی و صورت می پذیرد.

کلیت اهداف این سفر را در چند مورد می توان ذکر کرد:

    به علت عدم حضور کافی و جدی شیعه در محافل آکادمیک اروپایی ضربه ی سنگینی به مکتب تشیع وارد شده است و حضور وهابیت و جریان های سلفی در این مراکز منجر به این شده است که اسلام حقیقی و مبتنی بر مکتب اهل بیت علیهم السلام منزوی شود، لذا یکی از اهداف این سفر تلاش برای ایجاد زمینه و اخذ مجوز جهت برگزاری کرسی های شیعه شناسی در دانشگاه های معتبر دنیا می باشد. تمام مراکز شیعی جهان باید بر روی این هدف جدیت داشته و در دانشگاه ها و محافل علمی تمرکز نمایند تا اسلام حقیقی را معرفی نمایند و زمانی که آنها متوجه شوند که حضور ما یک جریان سیاسی نبوده و بلکه یک جریان علمی می باشد استقبال کرده و شرایط را برای ما فراهم می کنند کما این که فعالیت هایی نیز در این زمینه صورت گرفته است.

 امروز همه کسانی که از دور و نزدیک دستی بر آتش کار در عرصه بین الملل دارند اعتراف دارند که دیگر مذاهب و فرق بسیار در عرصه بین الملل از ما پیشی گرفته اند به ویژه در عرصه فضای مجازی . حتی باید با کمال تاسف اعتراف کرد که داعش چند ساله هم از ما پیشی گرفته است و باید این حقیقت تلخ را به گوش همه مسئولین امر به طور مکرر رساند تا بلکه عزم و اهتمامی به عمل بیاورند.کارهایی که تاکنون شده است کم است بیش از این باید کار بشود و بعد بین المللی فرا مذهبی علوم حوزوی بایستی بیشتر از بعد تبلیغی درون مذهبی اهمیت داده شود .     

 مطابق بررسی های انجام شده، پیروان سایر ادیان مثل ارامنه و ارتودوکس و … مشتاق و علاقه مند به شنیدن نظرات اسلام در زمینه های مختلف از جمله مسائل مشترک هستند و از این موارد می توان به حوزه اخلاق و معنویت، مسائل اجتماعی، خانواده، تربیت، محیط زیست و حقوق بشر اشاره کرد. لذا هدف دیگر ایجاد فرصت برای گفت و گو و دیالوگ بین الادیانی می باشد. در همین راستا و در ادامه تلاش هایی که در سالهای گذشته صورت گرفته است، طرح تبیین مکتب علمی امام صادق علیه السلام در دانشگاه های دنیا پیگیری خواهد شد. این طرح تا کنون در قالب ۴ همایش و کنگره در کشورهای ایتالیا، هلند و ترکیه برگزار شده است که دارای آثار فراوانی نیز بوده است. باید گفت به علت کوتاهی ما شیعیان و نیز تبلیغات سوء گسترده علیه این مکتب، شیعه تا کنون به خوبی شناسانده نشده و این حق بیان نشده است. در ادیان دیگر که بزرگان آنها فعالیت علمی محدودی داشته اند توانسته اند که این موارد را حتی در کتب اموزشی وارد کنند. اما در مورد مکتب عظیم امام صادق علیه السلام این عمل صورت نگرفته است در حالی که مطابق اسناد موجود، امام صادق علیه السلام، دانشگاهی با ۴۰۰۰ شاگرد در تمام رشته های علوم تشکیل داده بودند.

در طول هزاره اخیر شاگردان مکتب علمی امام صادق ع با تعلیمات و هدایت امامان مذهب شیعه ، مدرسه علمی جعفری را بیش از هزار سال حفظ و گسترش دادند و عالمان و دانشوران و پژوهشگران این مکتب ، آثار علمی تمدن ساز و فرهنگ ساز فراوانی را به جهانیان تقدیم و عرضه کردند و برای تبیین دست آوردهای این مکتب علمی و بیان نقش علمی مدرسه شیعه ، کتاب های مهمی همچون الذریعه ، تاسیس الشیعه و اعیان الشیعه به وجود آمد .

حقیقت این است که امروز بشریت در بسیاری از علوم ، بر سفره مکتب علمی امام صادق نشسته است و نقش ائمه اطهار ع ، علما ودانشمندان شیعه و تعاملات علمی آنان با دانشمندان و عالمان دیگر مذاهب اسلامی و گفتمان سازی با پیروان دیگر ادیان و مستشرقان مثبت نگر ، موجب پیدایش و گسترس و رشد علومی شده است که در شکوفایی تمدن اسلامی و تآثیر گذاری مثبت آن بر علوم رشد یافته در جهان غیر قابل انکار است اما این حقیقت را مخالفان مکتب اهل بیت در طول تارخ پنهان یا کتمان کرده اند و در زمان ما با امکانات امروزی سزاوار بررسی و پژوهش و تبیین عالمانه در کنفرانس ها و همایش ها و گارگاه های علمی بین المللی در دانشگاهها و محیط های آکادمیک جهان می باشد .

کارهایی که تاکنون شده است کم است بیش از این باید کار بشود و بعد بین المللی فرا مذهبی علوم حوزوی بایستی بیشتر از بعد تبلیغی درون مذهبی اهمیت داده شود .
    
اگر چه حوزه علمیه و به خصوص جامعه المصطفی در سال های اخیر گسترش پیدا کرده است و فعالیت های چشمگیری در سال های اخیر داشته اند اما در قیاس با فعالیت هایی که بر علیه مکتب شیعه در جهان می شود کارکرد ما بسیار کم و نارساست. ارتباطات علمی و فرهنگی ما با دانشگاه های جهان بسیار کم و ناکافی است و بایستی حوزه های علمیه و دیگر مراکز علمی و فرهنگی ما تلاش های بیشتری به عمل بیاورند. یکی از اهداف دیگر  در این سفرها، تنظیم برنامه و موافقت‌نامه‌هایی با مراکز علمی خارج کشور برای توده های علمی متقابل و کارگاه‌ها و دوره‌های تخصصی شیعه شناسی در خارج از کشور است که از اولویت های مجمع جهانی شیعه شناسی است.

دانشمندان شیعی حاضر در این کشورها و علی الخصوص مستبصرینی که مشرف به مذهب تشیع شده اند نیاز به حمایت های مختلفی دارند از جمله اینکه مورد حمایت علمی، عاطفی و مالی واقع شوند و حداقل در صورتی که توان حمایت مالی نباشد حمایت های دیگر باید صورت بگیرد و این افراد نیاز دارند که نظرات آنها شنیده شده و پخش شود و احساس کنند که متصل به جهان تشیع می باشند و مورد انزوا واقع نشده اند و علاوه بر این، از مستبصرین در جایگاه های علمی در دانشگاه ها حضور دارند که سعی می شود ارتباطات متقابل با این عزیزان تقویت شده و از ظرفیت آنها استفاده شود و در همین راستا تاکنون نیز آثاری علمی از آنها در داخل کشور چاپ شده است.

 در ایام مهم و مناسبتی سال قمری و مراسمات شیعی، نیاز به تبلیغ وجود دارد و این سفرها و حضور، نیاز به مبلغ و سخنران را در مساجد و مراکز تبلیغی آن کشورها مرتفع می کند که در کنار اهداف علمی دیگر، هدف تبلیغ نیز دنبال شده و تلاش بر این است که چنین سفر هایی در همین ایام محرم، رمضان و … صورت بگیرد که به صورت چند منظوره باشد. تلاش دیگر این است که فعالیت این مراکز در داخل کشور و به نهادهای مرتبط منعکس شده و ارتباطات تقویت شود تا تلاشی در جهت رفع نیازهای آنها صورت گیرد و جمع بندی این سفرها در قالب گزارش به دفتر مقام معظم رهبری و دفاتر مراجع و سایر نهادها مثل جامعه المصطفی،مجمع جهانی تقریب مذاهب و … ارائه می شود تا به اهداف این مراکز نیز کمک شود.

 یکی دیگر از اهداف بسیار مهمی که به صورت جدی نیز در حال پیگیری می باشد مساله استفاده از فرصت بورس تحصیلی است که دانشگاه های مهم دنیا در آمریکا، اروپا و آسیا در حال ارائه آن هستند، به وسیله این بورس دانشجویان شیعی در ایران و حتی در تمام دنیا می توانند در دوره های دکتری و پست دکتری در رشته های مرتبط با اسلام که در این دانشگاه ها ایجاد شده استفاده نمایند و ما از این فرصت تا کنون بسیار کم بهره برده ایم و سهم بسیار اندکی داریم، سعی می شود که با ایجاد شرایط لازم طلاب نخبه در این مقاطع حضور یابند. این برنامه خود دارای اهدافی است: نیروسازی و تربیت نخبگان، محققان، متخصصین و حضور یک فاضل حوزوی به مدت چند سال در این مراکز دانشگاهی که علاوه بر تحصیل، فعالیت تبلیغی نیز خواهد داشت و در واقع به تعداد مبلغین حاضر در آن کشور افزوده خواهد شد. حتی دانشگاه هایی که چنین رشته ای ندارند حاضر به همکاری و ایجاد چنین رشته ای می باشند که به عنوان مثال می توان به یکی از دانشگاه های سوئد اشاره کرد که بعد از گفت و گو، تهیه و ارائه پروپوزال رشته ی فقه سرزمین های شمالی، این رشته به فوریت در آن دانشگاه تصویب شده و در همین سال تحصیلی جدید دانش آموخته گانی از حوزه در پست دکتری این رشته مشغول فعالیت علمی خواهند شد.
 
ما  اعتقاد داریم که دنیای غرب امروز بر سر سفره مکتب امام صادق علیه السلام و شاگردان ایشان نشسته اند و بسیاری از نظریه های علمی که در دنیا به ثبت رسیده است صدها سال قبل توسط دانشمندان اسلامی تتبع و کشف شده بود ولی متاسفانه به نام دانشمندان غربی به ثبت رسیده است و این هم نمونه ای از کم کاری های جهان اسلام و مسلمانان است. به عنوان مثال ۷۰۰ سال پیش از نیوتون ابوریحان بیرونی قوه جاذبه را اثبات کرده بود و یا غیاث الدین جمشید کاشانی چهارصد سال قبل از گالیله در کتاب های مختلف درباره اخترشناسی مانند نردبان اسمان به قطر خورشید و ماه و زمین اشاره کرده است و کروی بودن آنها را اثبات کرده است.

برنامه های سفر:

    حضور در آلمان و شرکت در کنفرانس برلین با موضوع پیشینه علوم در هزار سال اخیر که به بررسی هزاره مدرسه شیعی پرداخته خواهد شد. این کنفرانس در تاریخ ۱۴ و ۱۵ مهر ماه برگزار می گردد و از دانشگاه های معتبر دنیا حضور دارند که سخنرانانی از آمریکا، انگلیس، ژاپن، الازهر، روسیه، تایلند و … برنامه داشته و از قم نیز سخنرانانی دعوت شده اند و نقش مدارس شیعی در پیدایش و گسترش علوم بررسی  می شود. گفتنی است که اهمیت این برنامه تمام اهداف دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد.

 حضور دو روز دیگر در آلمان و بازدید از دانشگاه ها، مراکز علمی، انستیتوها و برگزاری نشست و گفت گوهای علمی تخصصی، دیدار با دانشمندان و اساتید حاضر در کنفرانس برلین از جمله سایر بر نامه های این سفر است.

  حضور در پاریس جهت پیگیری کرسی های شیعه شناسی و کنفرانس مکتب امام صادق علیه السلام، دیدار و گفت و گو در سازمان یونسکو و مراکز اسلامی متعدد پاریس و اساتید دانشگاه سوربون و کاتولیک که به مدت دو روز خواهد بود.

 سفر به ایتالیا و واتیکان جهت پیگیری برنامه های مربوط به مطالعات اسلامی در دانشگاه واتیکان و کنفرانس مکتب امام صادق علیه السلام در دانشگاه گریگوریانای رم و ایجاد زمینه ای برای برگزاری کنفرانسی مشابه کنفرانس برلین، در این کشور.

 در کنار تمام این برنامه ها شرکت و سخنرانی و تبلیغ در مجالس ماه محرم که در این کشورها برگزار می گردد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: