« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱
پایگاه خبری آوای رودکوف: سفر شاه عربستان سعودی به روسیه ممکن است باعث شود تا دیدگاه کشورهای عرب سنی منطقه خاورمیانه نسبت به سیاست خارجی روسیه تغییر کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی می‌نویسد: "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه دعوت "سلمان بن عبدالعزیز آل سعود" پادشاه عربستان سعودی برای سفر رسمی به این کشور را پذیرفت.

پوتین در دیدار با شاه سلمان، در اظهاراتی نخستین سفر یک پادشاه عربستان به روسیه در طول تاریخ روابط دو کشور را نشانه بسیار خوبی دانسته و ابراز اطمینان نمود که این سفر به توسعه روابط دوجانبه کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

شاه سلمان نیز رئیس جمهوری روسیه را دعوت کرد تا در آینده نزدیک از کشورش دیدن کند که ولادیمیر پوتین با پذیرفتن این دعوت، تاکید کرد حتما این سفر را انجام خواهد داد.

در پایان مذاکرات رهبران دو کشور نیز بیش از ده سند همکاری، از جمله در زمینه همکاریهای دوجانبه در عرصه ارتباطات، فضا و بازرگانی به امضاء رسید. البته به عقیده کارشناسان، مهمترین نتیجه سیاسی سفر پادشاه عربستان سعودی به مسکو می تواند این باشد که جهان عرب سنی، دیدگاه خود نسبت به سیاست خارجی روسیه را تغییر دهد.

به نوشته این روزنامه، همانطور که همه می دانند، عملیات نظامی روسیه در سوریه که هدف اصلی آن مبارزه قاطع با تروریستها در این کشور است، در کنار خود تقویت مواضع دولت سوریه را نیز باعث شده و این مسئله ای است که مورد خوشایند بخشی از کشورهای عربی منطقه خاورمیانه قرار نگرفته است.

روابط خوب مسکو با تهران موجب نگرانی کشورهای عرب است

"ویتالی نائومکین" مقام بلندپایه آکادمی علوم روسیه و رئیس موسسه شرق شناسی این آکادمی، در این رابطه به «نیزاویسیمایا گازیتا» گفته است: «در نگاه بخش قابل توجهی از جهان عرب، روسیه بعنوان کشوری شناخته شده که از اقلیت شیعه حمایت می کند و علت این طرز فکر هم روابط بسیار خوب مسکو با جمهوری اسلامی ایران است که رهبر جهان شیعه بشمار می رود. این در حالی است که تهران از کشورهای عرب حامی گروههای مسلح مخالف سوری که علیه دولت بشار اسد، می جنگند، بشدت انتقاد می کند. ولی اکنون سفر پادشاه عربستان به مسکو که سمبل جهان سنی تلقی می شود، اعتراف به این مسئله است که روسیه یک نقش آفرین جدی و قابل اطمینان برای کل جهان اسلام است.»

این شرق شناس برجسته روس با اشاره به این نکته که شاه عربستان بسیار بندرت به کشور خارجی سفر می کند، افزود: «اکنون جهان سنی که تحت رهبری عربستان است، احتمالا دیدگاه خود نسبت به خط مشی سیاسی کرملین را تغییر خواهد داده و درک بیشتری از سیاست خارجی بوجود خواهد آورد. این سفر نشان خواهد داد که روسیه حاضر است سیاست متوازنی را در خاورمیانه اجرا کرده و برغم تاکید بر حفظ روابط با شرکای قدیمی خود، به شرکای جدیدی هم در منطقه نیاز دارد. این مسئله می تواند تغییرات مثبتی در روابط روسیه با کشورهای سنی منطقه خلیج فارس بوجود آورد.»
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: