« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
سیاسی
ماجرای سهام عدالت و پرداخت سود آن این روزها نه تنها در صدر اخبار بلکه در گعده ها و گپ های مردم هم شنیده می شود، ماجرایی که فعلا سرانجامی پیدا نکرده است.
 پایگاه خبری آوای رودکوف:مجلسی ها این روزها به نحوه اجرای به نحوه اجرای طرح سهام‌عدالت معترض شده اند زیرا در اتفاقی دولت از مردم می‌خواهد که برای دریافت سود احتمالی و سهام احتمالی پول واریز کنند.

به گزارش افکارنیوز، در واقع در خواست دولت این است که مابه‌التفاوت سود سهام‌عدالت و ارزش سهام را مردم واریز کنند، اتفاقی عجیب است زیرا به جای اینکه مردم به خاطر سهام عدالت سود دریافت کنند حالا باید مبلغی را نیز پرداخت نمایند.

جالب اینجاست سهام عدالت در واقع به قشر ضعیف و متوسط تعلق درارد و به نظر می آید برای یک خانواده بسیار مشکل باشد بتواند سهم نفری 468 هزار تومان را پرداخت کند، یعنی اگر یک خانواده حداقل 4 نفر باشند نزدیک به یک میلیون و 900 هزار تومان باید پرداخت کنند!

همین مشکلات باعث شد محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی و غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون بودجه مجلس، در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار ‌جلوگیری از پرداخت سود سهام عدالت از سوی دولت به‌صورت نقدی شدند.

دراین نامه تأکید شده است: احتراماً با عنایت به تصمیمات اخیر دولت در ارتباط با پرداخت سود سهام عدالت، به استحضار می‌رساند همان‌گونه که مستحضرید در شرایط کنونی کشور که تجهیز منابع برای اقتصاد ملی ضروری‌ترین موضوع محسوب می‌گردد، این اقدام در عمل بجز اتلاف منابع ملی چیزی به‌دنبال نخواهد داشت. به‌ازای هر نفر دارنده سهام عدالت در سال جاری، ماهیانه بین ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ هزار تومان تعلق خواهد گرفت. با توجه به عدم تأثیر این سود پرداختی در افزایش قدرت خرید خانوار، پرداخت این سود بجز اتلاف منابع ملی، هیچ اثری را برای مردم و دولت در بر نخواهد داشت.

با عنایت به شرایط فوق، پیشنهاد می‌گردد به‌جای پرداخت سود نقدی غیرمؤثر در پرداخت قدرت خرید خانوار، نسبت به واگذاری اصل سهام، اقدام و انتفاع ناشی از پرداخت سود در قالب افزایش قیمت سهام به افراد منتقل گردد.

از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی مردم را تهدید کرد اگر مابه‌التفاوت را نپردازند نیمی از سهام آنها به مالکیت دولت در خواهد آمد. مسؤولان اعلام کرده‌اند ارزش سهام یک میلیون تومان است و ارزش سود 500 هزار تومان و برای آزاد شدن سهام (که اصلا تاریخ آن معلوم نیست) مردم باید مابه‌التفاوت آن را بپردازند.

محمدرضا پور ابراهیمی در این خصوص و در مورد دریافت تفاوت قیمت سهام عدالت و پرداخت سود آن به صورت قطره چکانی به مشمولان گفت : دولت باید به جای سود سهام ، اصل سهام را واگذار کند ، سودی که قرار است برای مشمولان تقسیم شود به جز اتلاف منابع ملی ، چیزی برای کشور ندارد.

وی گفت : این منابع باید سرمایه گذاری شود اما دولت برخلاف ضوابط و مقررات به مردم می گوید باید 500 هزار تومان واریز کنید تا 80 هزار تومان سود سالانه دهیم که این درخواست ، خلاف است و همین الان این پول در بانک ها سود بالاتری دارد.

پور ابراهیمی افزود : قرار بود مبلغ سهام از محل سود سهام تسویه شود اما در حال حاضر نه تنها این مبلغ تسویه نشده و سهامی هم دست مردم را نگرفته ، بلکه از مردم هم قرار است ، پول بگیرند.

وی گفت : دولت می خواهد 4 هزار میلیارد تومان سرمایه را به صورت ماهانه ده تا بیست هزار تومان در اختیار مردم قرار دهد در حالی که این مبلغ با ضریب 5 برابری حدود بیست هزار میلیارد تومان پروژه را که همین شرکت ها اجرا می کنند ، می تواند پوشش دهد.

پورابراهیمی تاکید کرد : فعالیت های اقتصادی با این پول قیمت سهام را چندین برابر می کند و مردم در زمان آزادسازی اثرش را روی قیمت سهم می بینند نه روی سود ناچیز.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: