« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲
آوای رودکوف بررسی کرد:
رمز توسعه کشاورزی استفاده از توان و آگاهی علمی دانش آموختگان دانشگاهی است.

پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:رمز توسعه کشاورزی استفاده از توان و آگاهی علمی دانش آموختگان دانشگاهی است.

واقعیت این است که کمیّت و کیفیّت نیروی انسانی شاغل در بدنه دولت(دستگاه های اجرایی) از مطلوبیت چندانی برخوردار نیست، بطوریکه فراوانی نیروهای با مدارج تحصیلی غیردانشگاهی، دولت را در مقام تفکر و مدیریت جامع با خلاء اندیشه و عقلانیت مواجه می سازد.
برای عملیاتی شدن طرح خودکفایی لازم است تا کارشناسان به عرصه‌های تولید واردشده و دوشادوش کشاورزان فعالیت کرده و یافته‌های جدید تحقیقاتی را وارد عرصه کنند.

پتانسیل های لازم برای خودکفایی از ضروریات استفاده از فارغ التحصیلان است

 شاپور ظریفیان دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: عدم آگاهی بهره برداران از دانش روز، سن بالای آنها و پتانسیل های لازم برای خودکفایی ضرورت استفاده از فارغ التحصیلان را ایجاب می کند.

فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در کشورمان بی شک از اعضای جامعه نخبه و فرهیخته کشور در کنار سایر تخصص‌ها می‌باشند که از هوش و ذکاوت کافی برای یادگیری اصول علمی و عملی کشاورزی نوین در صورت برنامه ریزی صحیح کاربردی و فراهم بودن امکانات برخوردارند.
وی ترویج را رکن اصلی توسعه کشاورزی دانست و افزود: ترويج، رکن اصلی توسعه کشاورزی است و بايد دانش و فناوری نوين از کشاورزان نخبه و پيشرو و مراکز علمی و دانشگاهی به عموم کشاورزان منتقل شود، ضمن اين که مسائل و مشکلات کشاورزان نيز به مراکز علمی منتقل شود تا بتوان راه حل هايی برای آن ها يافت.

وی بااشاره به ضرورت انگیزه در فرآیند یادگیری خاطرنشان کرد: وجود انگیزه و تقویت آن در دانشجویان برای مشارکت بیشتر در فرآیند یادگیری امری ضروری است که بخشی از آن بر عهده دانشجویان در زمان انتخاب رشته تحصیلی است و بخش تقویتی آن بر عهده نظام آموزش عالی کشاورزی است تا با کمک هم فارغ التحصیلانی توانمند در هر دو جبهه علمی و عملی تربیت شوند و بتوانند با انتقال دانش نوین کشاورزی بطور کاربردی، موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامی و کاهش هزینه‌ها و سودآوری حرفه کشاورزی شوند.
ظریفیان ادامه داد: یکی از مهم ترین و ممکن‌ترین راه‌های رشد و توسعه در مسیر صادرات کالاهای غیر نفتی و کاهش وابستگی به نفت، توجه به صنعت کشاورزی است که هم از حداقل ارزبری برخوردار بوده و هم توان ایجاد محصولات تبدیلی را دارند.
دانشیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: کشاورزان نمونه بهره گیری از متخصصان و کارشناسان کشاورزی را از عوامل موفقیت خود می دانند.
وی فارغ التحصیلان را از افراد فرهیخته کشور دانست و افزود: فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی در کشورمان بی شک از اعضای جامعه نخبه و فرهیخته کشور در کنار سایر تخصص‌ها می‌باشند که از هوش و ذکاوت کافی برای یادگیری اصول علمی و عملی کشاورزی نوین در صورت برنامه ریزی صحیح کاربردی و فراهم بودن امکانات برخوردارند.
ظریفیان تاکید کرد: دانش آموختگان کشاورزی با ورود به عرصه توليد در افزايش کمّی و کيفی محصولات نقشی تعيين کننده دارند.
کمک کارشناسان کشاورزی در عرصه‌ تولید افزایش درآمد تولیدکنندگان را درپی دارد

حسین کوهستانی استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفتگو  با خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: افزایش درآمد تولیدکنندگان با برنامه ریزی دقیق و با کمک کارشناسان کشاورزی در عرصه‌ تولید امکانپذیر خواهد بود.
وی افزود: دانش‌آموختگان کشاورزی با ورود به عرصه‌ تولید در افزایش کمّی و کیفی محصولات نقشی تعیین‌کننده دارند.

وی بااشاره به جای خالی کارشناسان ماهر در عرصه تولید خاطرنشان کرد: فاصله قابل توجه میان کارشناسان و کارگران در مزارع و واحدهای مرتبط، جای خالی کارشناسان ماهر را در هرم نیروی انسانی بخش كشاورزي نمایان می سازد.

کوهستانی ادامه داد: دانش بايد از دانشگاه ها، استخراج و با بياني ساده تَر به کشاورزان منتقل شود.

استادیار گروه ترویج و توسعه روستایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: پرورش نیروی انسانی ماهر و متخصّص به عنوان سرمایه های انسانی در افزایش بهره وری در بخش های مختلف کشاورزی نقشی بی بدیل دارد.

وی از مهم ترین مواع ارتقاء کشاورزی گفت و افزود: فقر علمی و سطح نازل دانش و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای نیروی انسانی شاغل در این بخش، از مهم‌ترین موانع ارتقاء کشاورزی، است و بهره‌وری نیروی انسانی در کشاورزی، یک سوم بهره‌وری نیروی کار در کل کشور است.

کوهستانی بااشاره به ضرورت بهره گیری از فارغ التحصیلان تاکید کرد: حضور دانش آموختگان کشاورزی جوان، یک ضرورت و الزام تلقی می شود و به همین دلیل تجهیز بهره برداران به دانش روز و پتانسیل های لازم برای خودکفایی ضرورت بهره گیری از فارغ التحصیلان را ایجاب می کند.

 

 

براساس این گزارش، سالخوردگی جمعیت کشاورزان ضعف نظام فنّی و دانش فنّی کشاورزی را تشدید می نماید، چرا که اشاعه تکنولوژی های نوین و دانش روز را با دشواری مواجه می سازد. سالخوردگی جمعیت بهره‌برداران، ضمن کم‌بازده‌سازی آموزش‌های ترویجی، رغبت به بکارگیری روش‌های سنتی را افزایش داده و حرکت بسوی کشاورزی علمی را با کُندی مواجه می نماید درنتیجه اگر فعالیت های کشاورزی با پیوست آموزشی و همکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی توسعه یابد علاوه بر افزایش تولید، قدرت کشاورزی ایران هم افزایش می یابد.


کهگیلویه....
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: