« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۶
تحولات کردستان عراق از نگاه رویترز؛
پایگاه خبری آوای رودکوف:ایرانی‌ها، آمریکا را غافلگیر کردند. آن ها پشت جریان تصاحب کرکوک بوده و این عملیات را هدایت می کردند ...»

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، در هفته های اخیر تحلیل های متعددی در رسانه منتشر شده بود مبنی بر اینکه همه پرسی جدایی کردستان از عراق یک طرح آمریکایی-صهیونیستی برای نفوذ در منطقه و تحت فشار قرار دادن ایران است.

صهیونیست ها از این برنامه حمایت کرده و خواستار تجزیه عراق شده بودند، اما اکنون خبرگزاری رویترز (Reuters) با انتشار یادداشتی تاکید کرده که طرح تجزیه عراق شکست خورده و برنده نهایی این ماجرا ایران است.

 رویترز نوشت: پس از اینکه کردهای عراق قمار رفراندوم جدایی طلبی را باختند، ایران به عنوان پیروز این مساله مطرح شده است.

 بر اساس این گزارش، تنها چند هفته پس از آنکه "مسعود بارزانی" رئیس اقلیم کردستان برای خودمختاری این منطقه همه پرسی جسورانه استقلال را برگزار کرد، در میان کردهای عراق و مقامات کردستان، هیچ برنده ای برای این قمار دیده نمی شود.

رویترز افزود: بارزانی مجبور به کناره گیری از ریاست جمهوری کردستان شده و رقبای سیاسی کرد وی نیز پایگاه های مردمی حامی خود را عصبانی کرده اند. مردم کردستان هم خود را از هر زمان دیگر نسبت به آرزوی جدایی از عراق، دورتر می بینند.

این خبرگزاری انگلیسی ادامه داد: تحلیلگران می گویند ایران، "برنده نهایی" این بازی است. بسیاری بر این باورند که تهران در جریان تهاجم 16 اکتبر برای بازپسگیری مناطق تحت کنترل کردها از جمله شهر نفت خیز کرکوک به "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق کمک کرده و هماهنگی های لازم را انجام داده است.

 "حسن شابان" تحلیلگر سیاسی و فعال حقوق بشر در بغداد گفته: ایرانی ها، آمریکا را غافلگیر کردند. آن ها پشت جریان تصاحب کرکوک بوده و این عملیات را هدایت می کردند.

 "رناد منصور" تحلیل گر مسائل عراق در انستیتو چتم هاوس لندن نیز تاکید کرده است: در جریان همه پرسی استقلال کردستان، ایرانی ها همواره یک گام جلوتر بودند.

 بیشتر نیز برخی تحلیلگران منطقه ای گفته بودند، آمریکا و اسرائیل در جریان حمایت از داعش و جنگ هایی که در سوریه و عراق ایجاد شد از ایران شکست خورده اند و یکی از علل مواضع تند واشنتگن علیه تهران همین مساله بوده است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: