« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۱
ماجرا از کجا شروع شد؟
علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، به همراه تعدادی از رهبران حزب کنگره مردمی یمن در حالی که به سوی منطقه سنحان می‌رفتند، توسط افراد مسلح به قتل رسیدند. از جمله افرادی که به همراه صالح کشته شدند، عارف الزوکا، دبیر کل، حزب کنگره، است
 به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ دیروز در صنعا رئیس جمهور سابق یمن توسط برخی افراد مسلح به قتل رسید. اکنون جزئیات جدیدی درباره این واقعه منتشر شده است.
 
به گزارش خرداد، علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن، به همراه تعدادی از رهبران حزب کنگره مردمی یمن در حالی که به سوی منطقه سنحان می‌رفتند، توسط افراد مسلح به قتل رسیدند. از جمله افرادی که به همراه صالح کشته شدند، عارف الزوکا، دبیر کل، حزب کنگره، است. وبگاه رسمی حزب کنگره، با صدور بیانیه‌ای درگذشت رهبران این حزب را به ملت یمن تسلیت گفت.
 
ماجرا از کجا شروع شد؟
انصارالله (حوثی‌ها) و حزب صالح هر دو به شکل مشترک در صنعا دولت یمن را اداره می‌کردند. اما در چند ماه گذشته اختلاف بین این دو جریان سیاسی افزایش یافت.  
 
از هفته گذشته در پی افزایش تنش‌ها بین نیروهای حوثی‌ها و حزب کنگره یمن وابسته به صالح  درگیری‌های شدید بین دو طرف شروع شد که در آن تعدادی کشته و زخمی شدند.
 
دیروز خبرگزرای رویترز گزارش داد که حوثی‌ها منزل صالح در صنعا را منفجر کردند. لحظاتی بعد شبکه خبری العالم به نقل از منابع نظامی بلندپایه در صنعا گزارش داد که رئیس جمهور به همراه رهبران حزب کنگره در مسیر منطقه سنحان - زادگاه صالح - به قتل رسیدند.
 
رسانه‎های عربی و حتی افراد نزدیک به صالح ابتدا خبر را تکذیب کردند اما پس از چند ساعت وزارت کشور یمن با صدور بیانیه‌ای کشته شدن صالح را تایید کرد.
 
جزئیات جدید درباره کشته شدن علی عبدالله صالحصالح چگونه کشته شد؟
پس از 48 ساعت از سخنرانی صالح که در آن از مردم خواسته بود علیه انصارالله قیام و "صفحه جدیدی را باز" کنند. کسی پیش‌بینی نمی‌کرد که او توسط هم‌پیمانان سابقش اعدام شود.  

منزل اصلی صالح در خیابان مجاهد در جنوب صنعا قرار دارد. پس از شروع درگیری‌ها، نیروهای صالح اعلام کردند که پادگان‌ها و شهرهای اطراف صنعا را تصرف کردند. اما دیری نپایید که حوثی‌ها اکثر مناطق تصرف شده را بازپس گرفتند. با سیطره حوثی‌ها بر صنعا، منزل صالح در صنعا محاصره شد.
 
پس از اعلام سیطره حوثی‌ها بر منزل صالح، ظهر روز دوشنبه یک ماشین زرهی حامل صالح و رهبران حزب به سوی منطقه سنحان حرکت کرد. شاهدان عینی و فعالان یمنی گزارش دادند که حوثی‌ها در منطقه سنحان بین دو روستای الشاطبی و بیت الاحمر برای صالح کمین کردند.  

یکی از رهبران حزب کنگره به خبرگزاری آناتولی گفته حوثی‌ها خودروی صالح را متوقف کردند و او را به یک مکان نامعلوم بردند سپس او را تبرباران کردند.

با این حال، فعالان یمنی روایت مشابه دیگری را مطرح کردند. این فعالان اعلام کردند که حوثی‌ها خودروی صالح را تعقیب و شبه سمت آن تیراندازی کردند. صالح از ماشین پیاده شده و به سوی یک روستای مجاور فرار کرد. حوثی‌ها به دنبال صالح به درون روستا رفتند ود در آنجا، صالح را با شلیک 30 گلوله به قتل رساندند.
 
پس از قتل صالح کلیپ واقعه منتشر شد. یکی از حوثی‌ها در این ویدئو این جمله را به زبان آورد "(خون) سرورم حسین هدر نرفت." منظور این فرد، حسین حوثی، مؤسس جریان حوثی‌ها است که در سال 2004 هنگام جنگ با نیروهای رئیس جمهور وقت، یعنی علی عبدالله صالح کشته شد.
 
ناظران معتقدند که صالح به سوی استان مأرب در حال حرکت بود.

جریان انصارالله با انتشار بیانیه‌ای از طریق وزارت کشور یمن، رسما اعدام صالح را بر عهده گرفت و اعلام کرد که بر تمام منطقه سیاسی در جنوب صنعا مسلط شده است.

در بیانیه مزبور آمده: این وزارت‌خانه، پایان بحران شبه‌نظامیان خیانت (اشاره به هواداران صالح) و کشته شدن رهبر خیانت را اعلام می‌کند.

چرا صالح کشته شد؟
حوثی‌ها رسما صالح را به ارتکاب خیانت متهم کردند. روزنامه رأی الیوم گزارش داد که قبل از اعدام صالح  بین  او و حوثی‌ها توافقی مبنی بر تأمین خروج صالح و یارانش به منطقه سنحان وجود داشت.

با این حال گزارش‌ها حاکی از این است که این توافق به هنگام خروج صالح از صنعا لغو شده و حوثی‌ها او را تعقیب کردند و 40 کیلومتری صنعا او را به قتل رساندند. شاهدان عینی گقته‌اند که به حوثی‌ها دستور داده شد که صالح همانجا اعدام شود.

محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها، در گفت‌وگو با الجزیره دلایل اعدام صالح را تشریح کرد. او گفته کشور امارات، "کودتای خطرناک صنعا را مهندسی کرد" و این کشور بود که صالح را به این سرنوشت دچار کرد.

عبدالسلام با اشاره به مسائل پشت‌پرده حوادث صنعا اعلام کرده هنگامی که مسئولان فرانسوی به نزد محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، برای میانجی‌گری در بحران سعدی حریری‌، نخست وزیر مستعفی لبنان، رفتند او به این مسئولان گفته درباره مسئله حریری نگران نباشید زیرا "غافلگیری بسیار بزرگی" در یمن در راه است که "شکل منطقه را تغییر خواهد داد."

عبدالسلام عنوان کرد دستگاه‌های امنیتی اسناد مکاتبه سری رمزنگاری‌شده صالح با امارات، روسیه، مصر و اردن را در اختیار دارند. امارات بین صالح و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، میانجی‌گری کرد. سه ماه قبل صالح، پیامی از عربستان بوسیله دستگاه اطلاعاتی امارات دریافت کرد. دیدارهایی بین صالح و مقامات عربستان در ابوظبی برای انجام کودتا صورت گرفته است.
 
صالح از عربستان چه درخواستی داشت؟
به گفته عبدالسلام رئیس‌جمهور سابق یمن در ازای کودتا علیه حوثی‌ها از عربستان  چند درخواست داشت: حذف نام صالح از لیست تحریم‌ها، برداشتن موانع تحمیل‌شده بر دارایی‌هایش، تضمین آینده سیاسی واضح برای او و پسرانش و یک سری درخواست‌های لوجستیکی دیگر.

سخنگوی‌ حوثی‌ها در رابطه با تماس‌های صالح با روسیه اظهار کرد که صالح خود را نزد روس‌ها به گونه‌ای مطرح کرد که گویی او توانمندترین فرد در مبازره با تروریسم در یمن است. وی علاوه بر تبادل اطلاعات، از روس‌ها خواسته بود در شورای امنیت برای خارج کردن صالح از لیست تحریم‌ها اقدامی انجام دهند.
 
آخرین لحظات
محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی حوثی‌ها در گفت‌وگویی با الجزیره، جزئیاتی درباره آخرین لحظات زندگی صالح را اعلام کرد. البخیتی گفته  حوثی‌ها دو گزینه برای صالح مطرح کردند: تسلیم شدن یا حصر خانگی او و یارانش. اما صالح این دو گزینه را قاطعانه رد کرد.

پس از ناکام ماندن مذاکره با صالح، هنگامی که او قصد فرار کرد، کشته شد.

البخیتی خاطرنشان کرد که هدف حوثی‌ها این نبود که صالح را به قتل برسانند، بلکه هدف‌شان این بود که نقش سیاسی او را پایان دهند. زیرا او فتنه به راه انداخته بود.
 
عبدالملک حوثی‌، رهبر جریان انصارالله، روز کشته شدن صالح را یک روز "تاریخی و استثنایی" توصیف کرد و گفت توطئه بزرگی خنثی شد.
 
چه کسی جانشین صالح خواهد شد؟
صالح شخصیت کلیدی حزب کنگره مردمی یمن بود، او در طول 35 سال گذشته همواره یکی از تصمیم‌گیران اصلی این حزب بود. صالح به تنهایی کشته نشد بلکه رهبران این حزب از جمله عارف الزوکا، دبیر کل حزب کنگره، به همراه او  به قتل رسیدند. این قتل‌ها باعث از بین رفتن رهبران اصلی حزب کنگره شد. علاوه بر این، هنوز اطلاعاتی درباره برخی دیگر از رهبران این حزب در دست نیست. معلوم نیست که آنان زنده هستند.

یکی از مسائل مطرح درباره حزب کنگره این است که چه کسی رهبری این حزب و تشکیلات نظامی آن را به دست خواهد گرفت. اکنون دو شخصیت برای جانشینی صالح مطرح هستند: ژنرال احمد علی عبدالله صالح، فرزند رئیس‌جمهور مقتول و ژنرال طارق عبدالله صالح، برادرزاده صالح.

طبق گزارش شبکه العربیه احتمال جانشینی احمد علی عبدالله بیشتر است. امروز رسانه‌های عربی به نقل از احمد علی عبدالله، مطالبی منتشر کردند که نشان‌دهند جانشینی احتمالی او است. او که پسر ارشد صالح و مقیم امارات است در بیانیه‌ای گفته که او "شخصا" جنگ علیه حوثی‌ها در یمن را فرماندهی خواهد کرد.

احمد از سال 2013 تا 2015 سفیر یمن در امارات و به مدت 8 سال فرمانده کل گارد ریاست‌جمهوری یمن بود.

اسناد ویکی‌لیکس تاکید کرد که علی عبدالله صالح، همواره مایل بوده که ریاست‌جمهوری یمن را برای احمد به ارث بگذارد. مرکز اطلاعاتی سفارت آمریکا در صنعا نیز متوجه شدند که احمد در حال آماده شدن برای رسیدن به ریاست‌جمهوری یمن است.

اگر چه برخی از رهبران حزب کنگره اعلام کردند که پرداختن به مسئله جانشینی صالح زود است اما شبکه العربیه به نقل از یک شخصیت بلندپایه در حزب کنگره عنوان کرد که شانس احمد علی برای جانشینی صالح بیشتر است.

اتهام عربستان به ایران
سفیر عربستان در یمن در اولین واکنش سعودی به کشته شدن رئیس‌جمهور پیشین یمن، ادعایی بی‌اساس را علیه ایران مطرح کرد.
 
محمد آل جابر سفیر عربستان در صنعا در واکنش به کشته شدن علی عبدالله صالح در صفحه توییتر خود مدعی شد: «هر چه جنایت از سوی حوثی‌ها اتفاق بیفتد و خیانت و نقض عهدهایی که حوثی‌ها مرتکب شدند، جزئی از تربیت ایران است.»

حزب صالح به عربستان پیوست
پس از اوج‌گیری درگیری‌‎‌ها بین انصار الله و حزب کنگره مردمی، امروز اعلام شد که هواداران صالح به ائتلاف عربستان پیوستند.

به گزارش فرارو، در پی کشته شدن علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن توسط حوثی‌ها، حزب کنگره مردمی یمن، وابسته به صالح، ضمن اتخاذ موضعی خصمانه نسبت به ایران اعلام کرد که "جنگ تا آزاد کردن یمن از پروژه فرقه‌گرایانه ایران ادامه دارد."

در روزهای اخیر، درگیری‌ها بین هواداران حزب کنگره و نیروهای انصارالله بیشتر شده و امروز شبکه اسکای‌نیوز به نقل از هلال احمر یمن اعلام کرد که در درگیری‌های صنعا ۲۳۴ نفر کشته و ۴۰۰ نفر زخمی شدند.

در همین رابطه، شبکه خبری الحدث، مدعی شد که شبه‌نظامیان حوثی ۲۰۰ نفر از نگهبانان منزل صالح و یاران او را اعدام کردند.

بر اساس گزارش الحدث، در پی افزایش درگیری‌ها بین دو طرف در صنعا، صد‌ها نفر از رهبران و نیروهای حزب کنگره برای پیوستن به ائتلاف عربستان به استان مأرب رفتند. استانی که تحت کنترل نیروهای ائتلاف است.
منبع: فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین