« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
آوای رودکوف بررسی کرد:
سلیمانی روغن کلزا را بهترین روغن برای سرخ‌کردنی‌ها دانست و تاکید کرد: ویتامین E موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال حافظه می‌شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:
روغن کلزا سرشار از دو نوع اسید چرب است که برای بدن انسان حکم کیمیا را دارد، چون این دو نوع اسید در بدن تولید نمی‌شوند. اولی اسید آلفا لینولنیک است که از بدن در مقابل حملات قلبی حفاظت کرده و موجب کاهش کلسترول بد بدن می‌شود. اسید چرب بعدی که در روغن کلزا وجود دارد، اسید لینولئیک یک اسید چرب امگا6 است. این اسید برای مغز بسیار مفید است و در رشد نوزادان نقش به سزایی دارد. هر دو این‌ها برای بدن ضروری هستند و هر دو در گروه چربی‌های سالم غیراشباع قرار دارند.

روغن کلزا فاقد کلسترول است

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اطهار کرد: روغن کلزا فاقد کلسترول بوده و نسبت به تمامی روغن‌های خوراکی در جهان کم‌ترین چربی اشباع را دارد.
محرمعلی برخورداری خاطرنشان کرد: دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

وی بااشاره به میزان چربی اشباع شده روغن کلزا ادامه داد: چربی اشباع شده روغن کلزا در مقایسه با روغن زیتون (3.14درصد) 6 درصد است؛ هم‌چنین اسیدهای چرب امگا 3 در آن 10 برابر بیش‌تر و ویتامین E هم در آن 50 درصد بیش‌تر است.

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: روغن کلزا یکی از سالم‌ترین روغن‌ها است اما نگرانی موجود درباره‌اش این است که موقع داغ شدن، زود شروع به دود کردن می‌کند. این اتفاق وقتی می‌افتد که اسیدهای چرب موجود در روغن اکسیده می‌شوند و رادیکال‌های آزاد خطرناک درست می‌کنند.

وی از بخار کردن روغن کلزا گفت و افزود: روغن کلزا خیلی بخار می‌کند، بنابراین از آن برای سرخ کردن یا کباب کردن استفاده کنید.

برخورداری روغن کلزا را در کاهش بیماری های قلبی تاثیرگذار دانست و تاکید کرد: این روغن نه تنها باعث افزایش کلسترول نمی‌شود بلکه می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی هم موثر باشد چون با ماده گیاهی به نام فیتوسترول ترکیب شده و باعث جذب کلسترول خون می‌شود.

استفاده از روغن کلزا در یک وعده غذایی یک چهارم ویتامین E مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهاز کرد: استفاده از روغن کلزا در یک وعده غذایی یک چهارم ویتامین E مورد نیاز بدن را تامین می‌کند. این ویتامین نوعی آنتی اکسیدانت است که از چربی‌ها و پروتئین‌های بدن‌تان در مقابل تخریب‌ها محافظت می‌کند. 

جابر سلیمانی افزود: مشخص شده است که مصرف منظم این روغن، با کاهش شیوع مرگ و میر ناشی از بیماری ‌های قلبی ارتباط مستقیم دارد.

وی از میزان امگا-3  موجود در روغن کلزا گفت و خاطرنشان کرد: روغن کلزا بيشترين ميزان اسيد آلفا لينولنيک ( امگا 3 ) را در ميان روغن های گياهی شناخته شده دارد.

سلیمانی ادامه داد: روغن کلزا به عنوان یک روغن سالم و سلامتی بخش معرفی شده و در بازارهای سراسر جهان تقاضای زیادی دارد. و در مجموع سومین روغن نباتی معروف درجهان هست.

کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: یک لیتر از این روغن پنج برابر روغن معمولی مصرف می‌شود یعنی پنج بار مصرف مجدد، مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند و تغییر رنگ و بو نخواهد داشت.
وی بااشاره به نقش روغن کلزا در رشد غشای مغز کودکان افزود: از مزایای دیگر این روغن آن است که به علت داشتن لینولئیک بالا باعث رشد غشای مغز کودکان زیر 2 سال می شود و رشد مطلوب را ایجاد می کند.

سلیمانی روغن کلزا را بهترین روغن برای سرخ‌کردنی‌ها دانست و تاکید کرد: ویتامین E موجب کاهش احتمال بیماری‌های قلبی، سرطان و اختلال حافظه می‌شود. به همه خواص روغن کلزا این ویژگی مثبت را هم اضافه کنید، که این روغن به دلیل آستانه تحمل بالایی که در مقابل حرارت دارد، می‌تواند بهترین روغن برای سرخ‌کردنی‌ها هم باشد.

براساس این گزارش، روغن کلزا مخلوطی متعادل و ایده آل از اسیدهای چرب است. از مزایای دیگر این روغن آن است که به علت داشتن لینولئیک بالا باعث رشد غشای مغز کودکان زیر 2 سال می شود و رشد مطلوب را ایجاد می کند. یک لیتر از این روغن 5 برابر روغن معمولی مصرف می شود یعنی 5 بار مصرف مجدد، مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند و تغییر رنگ و بو نخواهد داشت.
یاسوج..

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: