« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۹
احکام شرعی مربوط به استعمال دخانیات با توجه به نظر مراجع تقلید را در اینجا بخوانید.
به گزارش آوای رودکوف، هر شخص مسلمان و بالغ، بایستی در آموختن احکام شرعی خود کوشش کند و به آنان عمل نماید؛ یکی از این احکامی که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، احکام مربوط به استعمال دخانیات است که در ادامه حکم شرعی این عمل از چندتن از مراجع تقلید آورده شده است.

 آیت‌الله خامنه‌ای:

تابع میزان ضرر آن است. اگر دارای ضرر قابل ملاحظه‌ای باشد یا موجب اذیت دیگران گردد جایز نیست.

سوال: استعمال دخانيات در اداره‌هاى دولتى و اماکن عمومى چه حکمى دارد؟

پاسخ: اگر بر خلاف مقرّرات داخلى ادارات و اماکن عمومى باشد و يا موجب اذيت و ناراحتى ديگران و يا ضرر رساندن به آنان شود، جايز نيست.

آیت‌الله سیستانی:

کسی که می‌داند سیگار برای او ضرر مهمّی مانند بیماری های مهلک دارد جایز نیست بکشد و سیگار کشیدن در جمع اگر کسی حاضر باشد که برای او ضرر مهمّی دارد مانند بیماران ریوی جایز نیست.

سوال: در برخی اتوبوس‌ها و دیگر وسایل نقلیه نوشته می‌شود: «استعمال دخانیات ممنوع است»، آیا سیگار کشیدن در چنین اماکنی جایز است؟

پاسخ: اگر این امر به منزله شرط ضمنی باشد که سوار شونده به آن وسیله، پذیرفته است و یا چنان چیزی قانون دولتی می‌باشد که پس از ورود به کشور ملتزم شده است که آن‌ها را رعایت کند لازم است مطابق تعهد، عمل کند و مخالفت جایز نیست.

 آیت‌الله مکارم شیرازی:

 کشیدن سیگار و انواع دخانیات اگر به تصدیق اهل اطلاع ضرر مهمّی داشته باشد حرام است، ولی مواد مخدر مطلقاً حرام است.        

 آیت‌الله نوری همدانی:    

اگر ضرر معتدبه داشته باشد جایز نیست.

باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: