« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۵
آوای رودکوف گزارش می دهد:
پنجه‌مرغ در کشور ما مصرف زیادی ندارد، اما این عضو از بدن مرغ درحال حاضر در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و هند طرفداران زیادی داشته و مصرف بالایی دارد و در میان مردم اروپا نیز مصرف آن در حال افزایش یافتن است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:
بیشتر بافت‌های موجود در پای‌مرغ شامل پوست و تاندون بدون ماهیچه است که این بافت را از بقیه گوشت مرغ متفاوت می‌کند. استخوان‌های کوچک پای مرغ خوردن آن را برای برخی دشوار می‌کند و از این رو باید پیش از خوردن آنها را جدا کرد. به دلیل مقدار زیاد پوست، پای‌مرغ بسیار ژلاتینی است.

پای‌مرغ ارزش پروتئینی بسیار کمی دارد

دانشيار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز اظهار کرد: پای‌مرغ ارزش پروتئینی بسیار کمی دارد و به دلیل دارا بودن چربی بالا می‌تواند برای بسیار از افراد مضر باشد.
جواد حصاری در گفت‌و‌گو با خبرنگار آوای رودکوف، افزود: پنجه‌مرغ در کشور ما مصرف زیادی ندارد، اما این عضو از بدن مرغ درحال حاضر در کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون چین و هند طرفداران زیادی داشته و مصرف بالایی دارد و در میان مردم اروپا نیز مصرف آن در حال افزایش یافتن است.

وی پنجه‌مرغ را منبعی از املاح دانست و ادامه داد: البته درخصوص تأثیرات درمانی پای‌مرغ مطالعاتی انجام شده است و این تحقیقات نشان‌دهنده آن است که پنجه‌مرغ منبع خوبی از یک سری املاح و پروتئین‌هاست و جدا از بحث تغذیه‌ای ازنظر اقتصادی نیز پاسخگوی بخشی از مردم جامعه است که قدرت خرید گوشت را ندارند با این وجود میزان مصرف پای‌مرغ چشمگیر نیست.

دانشيار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: بیشتر یک باور سنتی غیر علمی در زمینه مزایای پای‌مرغ در کشور ما حاکم است تا مطالب علمی مستند.
حصاری تاکید کرد: اگر چه پای‌مرغ حاوی بخش‌های غضروفی است و سوپ آن حالت ژلاتینی دارد ولی به عقیده برخی کارشناسان به دلیل آن‌که ارزش پروتئینی چندانی ندارد، نمی‌تواند عاملی برای ساخت غضروف‌ها به شمار آید و در ضمن برای هیچ گروه سنی به عنوان یک انتخاب خوب توصیه نشده است، چرا که چربی اشباع بالایی داشته و برای افراد با اضافه‌وزن و مبتلایان به دیابت مضر است.


پوست پنجه‌مرغ ممکن است، حاوی ترکیبات آلوده باشد

استاديار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز به خبرنگار آوای رودکوف، اظهار کرد: پوست پنجه‌مرغ ممکن است، حاوی ترکیبات آلوده باشد یا احتمال دارد، صاحب مرغداری برای پیشگیری از بروز انواع بیماری‌ها در مرغ‌ها به آنها آنتی‌بیوتیک تزریق کرده باشد یا به آنها هورمونی داده باشد که همه اینها وارد پوست و تمام امعا و احشای مرغ می‌شود.

رضا رضایی مکرّم کلسترول را در پای‌مرغ درحد مطلوب دانست و افزود: چون کلسترول پای‌مرغ درحد مطلوب است و ازنظر ترکیبات چربی درحد بالایی قرار ندارد، دو دسته از افراد جامعه، یعنی بچه‌های درحال رشد و افرادی که از سلامت جسمانی کامل برخوردارند، می‌توانند پنجه مرغ مصرف کنند.

وي با اشاره به نقش پنجه‌مرغ در تامین شدن کلسیم بدن تصريح کرد: در 100 گرم پنجه‌مرغ فقط 6 درصد می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن را تامین نماید.

رضایی مکرّم ادامه داد: پنجه‌مرغ تنها بین 5-6 درصد از آهن بدن را فراهم می‌كند.

استاديار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز افزود: در مورد ویتامین A و D هم باز روال به همین شكل است و روی پنجه‌مرغ به عنوان یک ماده‌مغذی تامین‌كننده ویتامین‌ها نمی‌توان حسابی باز كرد

رضایی مکرّم تاكيد كرد: عده‌ای تصور می‌كنند با مصرف پنجه‌مرغ می‌توانند ویتامینD مورد‌نیازشان را تامین و جلوی پوكی استخوان‌شان را بگیرند.

براساس این گزارش، بیشتر یک باور سنتی غیر علمی در زمینه مزایای پای‌مرغ در کشور ما حاکم است تا مطالب علمی مستند.

کهگیلویه و بویراحمد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین