« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۳
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از برنا ؛پس از اعلام حضور برخی از گروه های وابسته به گروه «حشدالشعبی» در انتخابات پارلمانی عراق، حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور تصمیم گرفته است تا این گروه را خلع سلاح کند. کارشناس مسائل عراق معتقد است العبادی برای اینکه رضایت گروه های مختلف را برای ادامه کار در نخست وزیری جلب کند تصمیم به این کار گرفته است.

 اردشیر پشنگ، کارشناس مسائل عراق در گفتگو با خبرنگار برنا در این باره گفت: در مورد تصمیم آقای عبادی درباره خلع سلاح «حشدالشعبی» دونکته قابل توجه است. یک اینکه طبق مصوبه پارلمان عراق «حشدالشعبی» به طور رسمی  یکی از گروه های نظامی عراق خواهد بود و باید زیر نظر نخست وزیر فعالیت کند. نکته بعدی این است که چنانچه «حشدالشعبی» بخواهد وارد کارزار سیاسی شود، مانند کشورهای دموکراتیک باید از فعالیت نظامی خود دست بکشد. به هرحال این گروه علاقه دارد تا مدل حزب الله را در عراق پیاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: موانع چندی در عراق برای چنین وضعیتی وجود دارد. ساختار سیاسی عراق متشکل از گروه های مختلفی است(سنی،شیعه،کرد) که مخالف چنین جایگاهی برای «حشدالشعبی» هستند. حتی برخی گروه های شیعی از خلع سلاح «حشدالشعبی» حمایت می کنند. در سطح حامیان بین المللی عراق نیز، آمریکا مخالف جدی حضور «حشدالشعبی» است.

پشنگ ادامه داد: از سوی دیگر حیدرالعبادی برای تدوام نخست وزیری خود، نیاز دارد هم بخشی از شیعیان و هم گروه های سنی و کرد را قانع کند که بخش عمده ای ازآن ها مخالف حضور نیروهای «حشدالشعبی» هستند. همه این ها باعث شده است که حیدرالعبادی به سمتی برود که «حشدالشعبی» را خلع سلاح کند.

او با اشاره به رقابت داخلی بین دولت قانون و حزب الدعوه در انتخابات گفت: هرچند در ظاهر آقای عبادی معاون مالکی در حزب است، اما در انتخابات اخیر رقیب جدی هم خواهند بود. در واقع نزدیکی نوری المالکی به گروه «حشدالشعبی» و خلع سلاح این گروه جایگاه حیدرالعبادی را تقویت خواهد کرد.

اردشیر پشنگ در پایان خاطر نشان کرد: عبادی خواه یا ناخواه به سمتی حرکت می کند که «حشدالشعبی» اسلحه خود را زمین بگذارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: