« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
آوای رودکوف گزارش می دهد
چون بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تَر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از دارو و آنتی بیوتیک انجام می‌شود...
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:بر اساس بررسی های بعمل آمده در دنيا بالغ بر 2500 فقره طرح تحقيقاتی در رابطه با بلدرچين اجرا شده است. در ايران مزارع معدودی در پرورش بلدرچين فعاليت دارند. بر اساس بررسی های بعمل آمده بلدرچين در حال حاضر در شهرستان های يزد، مشهد، قم، اصفهان، كرج، تهران و تبريز پرورش داده می شود.

ناشناخته بودن اهميت محصولات توليدی(گوشت و تخم) اين پرنده برای مصرف كنندگان، حساسيت به عوامل استرس زا از جمله تغييرات ناگهانی محيطی در دو هفته اول، بالا بودن قيمت محصولات از نظر مصرف كنندگان، كافي نبودن اطلاعات علمی در مورد بلدرچين و ترديد نسبت به سرمايه گذاری اين صنعت در كشور از مهم ترین دلایل فراگیر نشدن پرورش این پرنده در کشور محسوب می شوند.

گوشت بلدرچین یک منبع پروتئینی است

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: در سالهای اخیر گوشت بلدرچین به عنوان یک منبع پروتئینی در اکثر فروشگاه های مواد پروتئینی به صورت بسته بندی شده عرضه می شود و مصرف آن روز به روز افزایش می یابد.

علیرضا فانی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف خاطرنشان کرد: طعم مطبوع گوشت به طور عمده مربوط به ماده گلیکوژن موجود در سلول های ماهیچه است و هر چه ماهیچه ها در طول حیات حیوان فعال تَر باشند، گوشت آنها، لذیذتَر خواهد بود و از طرف دیگر هر چه حیوان دارای فعالیت و جنب و جوش بیشتری باشد میزان گلیکوژن در ماهیچه افزایش یافته و سبب بهتر شدن کیفیت گوشت می شود.

وی ادامه داد: بلدرچین حیوانی با خصوصیت پرندگان وحشی شکاری، پرجنب و جوش است و به دلیل خواص مذکور، گوشت آن را بسیار خوش طعم و مقوی می دانند.

فانی از خوش طعم بودن گوشت سینه بلدرچین گفت و افزود: بزرگترین ماهیچه پرندگان، ماهیچه سینه است که این عضو در پرندگانی مثل مرغ و خروس به دلیل عدم پرواز دارای بافتی خشن و طعمی نه چندان لذیذ است در حالی که در مورد بلدرچین به علت جنب و جوش و فعالیت زیاد، گوشت سینه علاوه بر این که حجم قابل توجهی از کل لاشه را تشکیل می دهد دارای طعم خوشمزه نیز خواهد بود.

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: سینه با 40 درصد از سهم لاشه آماده بریانی، نسبت به سایر طیور بالاترین میزان را به خود اختصاص می دهد، بلدرچین حتی در تقسیم سهم سینه به گوشت خالص(80 تا 82 درصد)، استخوان(11 تا 12 درصد) و پوست(6 تا 9 درصد) بهترین بازدهی را نسبت به سایر طیور دارد.

وی با اشاره به درصد آب کمتر سینه بلدرچین در قیاس با سایر طیور افزود: همچنین تحقیقات نشان می دهند که گوشت سینه بلدرچین از درصد آب کمتری(در حدود 72 درصد) نسبت به سایر طیور برخوردار است و در ضمن گوشت سینه دارای 25 درصد پروتئین، خام، 6/2 درصد چربی خام و 2/1 درصد خاکستر است.




فانی تاکید کرد: گوشت بلدرچین نسبت به گوشت مرغ کمی تیره تَر و تُردتَر است و از نظر خصوصیات شیمیایی تا حدودی با گوشت سایر طیور تفاوت دارد که تفاوت عمده را می توان کم چرب بودن گوشت بلدرچین عنوان کرد.

ارزش غذایی هر گرم تخم بلدرچین به اندازه 4 گرم تخم مرغ است

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: هر چند که تخم بلدرچین از لحاظ وزنی حدود یک پنجم تخم مرغ معمولی وزن دارد ولی نتایج آزمایشات نشان داده است که ارزش غذایی تخم بلدرچین به مراتب بیش از ارزش غذایی تخم مرغ بوده به طوری که یک تخم بلدرچین در مقایسه با یک تخم مرغ دارای 5 برابر کلسیم و فسفر، 5/7 برابر آهن، 6 برابر ویتامین B1 و B2 و 14 تا 15 برابر ویتامین B12 است.

احمدرضا حسنی با اشاره به ارزش غذایی هرگرم تخم بلدرچین افزود: به عبارت ساده تَر ارزش غذایی هر گرم تخم بلدرچین به اندازه 4 گرم تخم مرغ است.

وی از میزان کلسترول موجود در زرده تخم بلدرچین گفت و تصریح کرد: میزان کلسترول زرده تخم بلدرچین 78/21 میلی گرم در هر گرم زرده و لگهورن سفید 61/20 میلی گرم در هر گرم زرده است، بنابراین کلسترول زرده تخم بلدرچین بیشتر از تخم مرغ است.

حسنی ادامه داد: تخم بلدرچین از نظر تره اونین و لیزین غنی تَر از تخم مرغ بوده ولی از نظر ایزولوسین فقیرتر است، همچنین زرده تخم بلدرچین از نظر ماده خشک، چربی، فسفر، مولیبدن، ویتامینA ،مس، کبالت، اسید نیکوتینیک، فسفولیپید به ویژه لیستین غنی تَر از تخم مرغ بوده و نسبت به تخم مرغ از مزه بهتری برخوردار است ولی از نظر منگنز، روی و کاروتن فقیرتَر است.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی عنوان کرد: تخم بلدرچین از نظر وزنی حاوی 5/59-5/58 درصد سفیده، 31 تا 32 درصد زرده و 5/9 درصد پوسته بوده و ميانگين وزن تخم ها 10 گرم و در حدود 8% از وزن بدن بلدرچين ماده است.

وی افزود: گوشت بلدرچین به دلیل طعم مطبوع و داشتن کلسترول بسیار کم، طرفداران زیادی دارد و به عنوان پرنده ای با ارزش اقتصادی شناخته شده و هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان پرورش داده می شود.

حسنی یادآور شد: به علت فقدان اطلاعات کافی در مورد نحوه پرورش بلدرچین، غالباً پرورش دهندگان از اطلاعات مربوط به پرورش مرغ برای پرورش و نگهداری آن استفاده می کنند که با توجه به تفاوت های بیولوژیکی این دو پرنده ممکن است باعث بازده نامطلوب شود.

وی با ارایه راهکارهایی برای توسعه صنعت بلدرچین تاکید کرد: كاهش قيمت محصولات توليدی از طريق كاهش هزينه توليد، حمايت از پرورش دهندگان بلدرچين از سوی مسئولان ذيربط و ترويج و تبليغ محصولات و مزايای پرورش بلدرچين از طريق مطبوعات و مجلات از راه حل های پيشنهادی برای توسعه صنعت پرورش بلدرچین در كشور قلمداد می شود.

براساس این گزارش، چون بلدرچین در برابر بیماری‌های مختلف بسیار مقاوم‌تَر از مرغ است، پرورش آن بدون استفاده از دارو و آنتی بیوتیک انجام می‌شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولی کاملاً ارگانیک و سالم است که ذخیره داروئی مضری برای مصرف کننده در بافت خود ندارند.

کهکیلویه..
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: