« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۱۹
آوای رودکوف بررسی کرد:
غاز با توجه به ویژگی‌های خاص، توانایی زیاد در هضم فیبر، مدیریت سهل و آسان، سرعت رشد زیاد، تولید پَر، کرک، جگر چرب و وجین‌کنندگی از مطلوبترین پرندگان برای سیستم پرورش پایدار است...
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی: تأمین پروتئین حیوانی برای تغذیه انسان اهمیت بسیاری دارد. تولید گوشت طیور به عنوان گوشت سفید، به دلایل تغذیه‌ای، بهداشتی و اقتصادی، از اهمیت بیشتری برخوردار است. کمبود منابع تولید و ریسک‌پذیری بالا، لزوم استفاده از شیوه‌های جدید پرورش و تولید محصول رقابتی را دوچندان کرده است.

پرورش غاز به خاطر ویژگی‌های فیزیولوژیکی و رفتاری، بسیار آسان‌تر و به صرفه‌تر از سایر طیور است.

فرهنگ مصرف مردم از جمله دلایل رغبت کم تولیدکنندگان به پرورش غاز

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: از جمله دلایل رغبت کم تولیدکنندگان به پرورش غاز می‌توان به فرهنگ مصرف مردم، ترس سرمایه‌گذاران برای ورود به این بخش، نبود سیاست‌های تشویقی و برنامه مدوّن از سوی مسئولان کشاورزی و نبود پشتوانه‌های لازم مانند اتحادیه اشاره نمود.

علیرضا فانی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: مطالعه و بررسی در مورد خصوصیات این پرنده به غير از مركز تحقيقات كشاورزی استان آذربايجان شرقی در ایران انجام نشده است، بنابرابن خصوصیات فنوتیپی و توان تولیدی غاز در ايستگاه ملكان مورد بررسی قرار گرفت، به طور طبع توسعه این بخش از پرورش ماكيان را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به دلایل گنجانده شدن غاز به عنوان مطلوبترین پرندگان پرورشی در سیستم پایدار خاطرنشان کرد: توانایی بالا در مصرف و هضم مواد خوراکی با فیبر بالا، سهل و آسان بودن مدیریت، پرورش به دلیل الگوهای رفتاری پرنده، سریع الرشدترین گونه پرنده گوشتی به دليل سرعت رشد بسیار زیاد و پايين بودن هزينه‌هاي بهداشتي به دليل مقاومت بسيار زياد به بیماری‌ها از دلایل توانابی غاز در سیستم پایدار است.

فانی گوشت غاز را حاوی آمینواسیدهای ضروری برای رشد بدن دانست و ادامه داد: گوشت غاز حاوی آمینواسیدهای ضروری برای رشد بدن است. پروتئین‌‌های گوشت غاز با کیفیت بالا است. چربی آن اندکی از چربی مرغ بالاتر است اما از دیگر گوشت‌‌ها بسیار پایین تر است. این گوشت نه تنها حاوی چربی کم و با کیفیت خوب است، بلکه حاوی اسیدها چرب غیر اشباع بخصوص لینولنیک اسید است که آن را برای سلامتی مفید می‌دانند.



رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی از یافته‌های تحقیقاتی محققان مرکز گفت و یادآور شد: دستيابی به فناوری جوجه‌كشی صنعتی غاز با راندمان بیش از 90 درصد‌(بی‌سابقه در صنعت پرورش غاز ايران، طراحی و ساخت ماشين جوجه‌کشی صنعتی غاز در کشور براي اولين بار در كشور، تعيين توان توليدی و پتانسيل ژنتيكی غازهای بومی منطقه و دستيابی به فنوتیپ‌های همگن برای توليد و نگهداری ذخيره ژنتيک غاز بومی، توليد جوجه يكروزه غاز به روش صنعتی و توزيع به بهره‌برداران به‌منظور ترویج نتایج پروژه‌های تحقیقاتی و توليد گوشت ارگانيک غاز به دليل عدم استفاده از دارو، واکسن و آنتی‌بیوتیک در پرورش غاز از مهم‌ترین دستاوردهای شاخص حاصل از اجرای پروژههای تحقيقاتی قلمداد می‌شوند.

وی افزود: اگرچه چربی‌‌های حیوانی به نظر بد می‌‌باشند اما چربی موجود در گوشت غاز در مقایسه با سایر گوشت‌‌های حیوانی، برای سلامتی مفید است؛ زیرا حاوی اسیدهای چرب اشباع کمتر و اسیدهای چرب غیراشباع بیشتر می‌‌باشد در نتیجه می‌‌تواند باعث کاهش سطح کلسترول خون شود از این رو برای قلب مفید است.

فانی تاکید کرد: غاز با توجه به ویژگی‌های خاص، توانایی زیاد در هضم فیبر، مدیریت سهل و آسان، سرعت رشد زیاد، تولید پَر، کرک، جگر چرب و وجین‌کنندگی از مطلوبترین پرندگان برای سیستم پرورش پایدار است.

پرورش غار عاملی برای كاهش هزينه كشت صيفی‌جات

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی به خبرنگار آوای رودکوف گفت: توليد محصول ارگانيک به دليل عدم استفاده از دارو و واكسن در پرورش، كاهش هزينه كشت صيفی‌جات با استفاده از ويژگی وجين‌كنندگی جوجه غاز در فصل زراعی و چندمنظوره بودن پرورش اين پرنده به دليل توليد گوشت، تخم، كبد چرب، پر و كرک را باید از توانایی‌های دیگر غاز بدانیم.

احمدرضا حسنی افزود: گوشت غاز حاوی پروتئین بالا، چربی کم و کلسترول پایین است.

وی با اشاره به پروژه های شاخص از اجرای پروژه های تحقیقاتی خاطرنشان کرد: بررسی خصوصيات توليدی و فنوتيپی غازهای منطقه آذربايجان، بررسی سطوح مختلف پروتئين و انرژی در راندمان توليد گوشت غازهاي بومی (تا زمان بلوغ جنسی)، بهبود روش‌های جوجه‌کشی مصنوعی غاز از طريق تغيير سيستم ماشین‌های جوجه‌كشی، تعيين نسبت مناسب نر و ماده به‌منظور بهبود باروری تخم در غاز‌های ايستگاه تحقيقاتی ملكان، تأثیر برنامه‌های نوری بر راندمان توليدمثلی غاز و تعیین سطوح مصرف تفاله چغندرقند بر عملکرد رشد جوجه غازها از دیگر پروژههای تحقيقاتی انجام شده در ایستگاه است.

حسنی با توصیه‌ای به علاقه‌مندان به پرورش غاز ادامه داد: با توجه به سهولت تغذیه و نگهداری غاز و همچنين مقاومت نسبی آن در برابر بيماری‌ها و عوامل محيطی، می‌توان پرورش این پرنده را در مناطقی از كشور كه چراگاه‌های مناسبی دارد، توصيه نمود .

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: از نظر جايگاه، برای نگهداری غازها احتياج به جايگاه‌های مفصل و سرمايه‌گذاری زياد نيست، بلكه برای نگهداری غازها كافی است كه جايگاه سر پوشيده و مسقفی را در نظر گرفت تا آنها را از هوای گرم و اشعه آفتاب در تابستان، برف و بوران و باران در زمستان محفوظ دارد.

حسنی از طول دوره بهره برداری غاز گفت و تاکید کرد: تعداد تخم تولیدی 20-30 عدد، بهترین زمان تخمگذاری از نظر جوجه دهی2-5 سالگی و طول دوره بهره‌وری اقتصادی 8-10 سال است.

به گزارش آوای رودکوف، توانایی بالا در مصرف و هضم مواد خوراکی با فیبر بالا، سهل و آسان بودن مدیریت پرورش به دلیل الگوهای رفتاری پرنده، سریع الرشدترین گونه پرنده گوشتی به دلیل سرعت رشد بسیار زیاد، پایین بودن هزینه های بهداشتی به دلیل مقاومت بسیار زیاد به بیماریها، تولید محصول ارگانیک به دلیل عدم استفاده از دارو و واکسن در پرورش، کاهش هزینه کشت صیفی‌جات با استفاده از ویژگی وجین‌کننـدگی جوجـه غاز در فصل زراعی و چند‌منظوره بودن پرورش این پرنده به دلیل تولید گوشت، تخم، کبد چرب، پَر و کُرک را باید از امتیازات مهم پرورش غاز بدانیم.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: