« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۴۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
آوای رودکوف گزارش می دهد:
حفظ ذخایر پُر ارزش ژنتیکی مرغ های بومی، بهبود تغذیه روستاییان، ایجاد اشتغال و بهبود درآمد آنان را باید از مهم ترین مزایای پرورش مرغ بومی قلمداد کنیم.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:احیای روش سنتی پرورش مرغ بومی با توجه به این که مرغ بومی و تولیدات آن نیاز به واحد کوچکی برای تولید دارند و نیاز به تکنولوژی برای نگهداری ندارند، می تواند از نظر خودکفایی روستاها و تامین بخشی از پروتئین موردنیاز روستاییان نقشی اساسی داشته باشد.


مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: مرغ منبع خیلی خوب پروتئین است و 120 گرم آن حدود 70 درصد نیاز پروتئین بدن را برآورده می ‏سازد.همان‏ طور که می ‏دانید بدن ما انسان ‏ها از پروتئین تشکیل شده است و پروتئین ها از واحدهای ساختمانی به نام اسید آمینه. ما اسید آمینه ‏های لازم برای ساخت پروتئین‏ های بد‏ن‏ مان را از منابع حیوانی و گیاهی آن دریافت می‏ کنیم و با آنها، پروتئین‏ مورد نیاز بدن ‏مان را بازسازی می ‏کنیم.



علیرضا فانی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف افزود: تولیدات طیور بومی به عنوان محصول ارگانیک که بدون استفاده از دارو پرورش یافته اند در میان مصرف کنندگان مقبولیت بیشتری دارد.

وی با اشاره به آسان تر بودن پرورش مرغ بومی خاطرنشان کرد: نگهداری و پرورش مرغ های بومی، به دلیل نیاز نداشتن به امکانات و تجهیزاتی که در پرورش مرغ های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و نیز داشتن مقاومت بیش تر و سازگاری با اقلیم بومی، آسان تر است.

فانی ادامه داد: مزیت پرورش مرغ بومی در بستر، نسبت به نگهداری در قفس بیشتر است.

وی افزود: حفظ ذخایر پُر ارزش ژنتیکی مرغ های بومی، بهبود تغذیه روستاییان، ایجاد اشتغال و بهبود درآمد آنان را باید از مهم ترین مزایای پرورش مرغ بومی قلمداد کنیم.

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: تهیه محل و جایگاه برای پرورش مرغ، برای روستاییان بسیار آسان تر از فراهم کردن محل و جایگاه برای پرورش دیگر حیوانات اهلی است.

مرغ منبع خوبی از ویتامین B6 است

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی به خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: مرغ فقط منبع غنی از ویتامین B3 نیست، بلکه منبع خوبی از ویتامین B6 نیز است. این ترکیب خوب ویتامینی B ، مرغ را به عنوان یک غذای مفید برای تامین انرژی سوخت و ساز (متابولیسم) بدن معرفی می‏ کند، زیرا این دو ویتامین ‏در واکنش های سوخت و ساز بدن نقش دارند. هر دوی این ویتامین‏های گروه B برای تولید انرژی مهم هستند.

احمدرضا حسنی ضمن معرفی شهرستان های برتر در پرورش مرغ بومی افزود: تبریز، آذرشهر، آسکو، اهر و مرند از شهرستان های برتر استان در پرورش مرغ بومی شناخته شده اند.

وی خوش طعمی گوشت مرغ بومی را از امتیازات آن دانست و خاطرنشان کرد: تولید و سرعت رشد مرغ های بومی مانند هیبریدهای صنعتی نبوده و به لحاظ طعم و مزه گوشت از مزیت خوبی برخوردارند.

حسنی ادامه داد: به طور کلی یکی از خصوصیات برجسته مرغان بومی تطبیق با شرایط تغذیه ای نامناسب در روستا است و درواقع 30 تا 40 درصد تغذیه مرغ بومی با استفاده از چَرای آزاد و بقیه با غذای دستی تامین می شود.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی با توصیه ای در خصوص جیره طیور بومی یادآور شد: گندم، ذرت، جو و برنج از غذاهای پرانرژی هستند، بنابراین استفاده از هریک از این مواد در جیره طیور باعث محدودیت در مصرف دیگری می شود.

حسنی تاکید کرد: گرچه هدف از نگهداری مرغ بومی تولید پروتئین با استفاده از ضایعات کشاورزی و مازاد در روستا است، اما با حفظ این هدف می توان با تشکیل گله های بزرگتر در مرغداری ها و با تجهیزات بهتر و بیشتر و... در راستای اشتغالزایی و پیشرفت مرغ بومی گام های موثرتری برداشت.



ویتامین B6 برای تجزیه کربوهیدرات‏های بدن ضروری است

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اذعان کرد: ویتامین B6 برای تجزیه و ترکیب کربوهیدرات‏های بدن (قند و نشاسته) ضروری است، بخصوص برای تجزیه گلیکوژن (فرم ذخیره ای قندها در سلول‏ های ماهیچه ‏ای و کبد).

محسن علمی افزود: در ساخت مولکول ‏های فعال زیادی نیز نقش دارد. وقتی سطح B6 سلول‏ ها کافی نباشد، توانایی گروه‏ های متیل نیز کاهش می‏ یابد. یکی از نتایج فقدان گروه متیل این است که مولکول ‏هایی که باید به طور طبیعی به مولکول ‏های دیگری تبدیل شوند، نه تنها تغییر نمی ‏کنند، بلکه روی هم انباشته می‏ شوند. یکی از این مولکول‏ها هموسیستئین است که اگر سطح آن در رگ‏ های خونی افزایش ‏یابد، موجب آسیب به دیواره ‏ی رگ‏ ها می ‏شود

وی از کیفیّت برتر تخم مرغان بومی گفت و خاطرنشان کرد: کیفیّت برتر تخم مرغ، پوسته تخم مرغ بهتر، درصد لاشه بالاتر و همین طور مقاومت به برخی بیماری ها و شرایط طبیعی در مرغ بومی اثبات شده است.

علمی ادامه داد: چون تغذیه طیور در حد تامین انرژی مورد نیاز بد انجام میشود، لازم است در فصول گرم از غذاهای با پروتئین و املاح زیاد استفاده کرد.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی یادآور شد: استفاده ازسنگریزه در تغذیه طیور بخصوص وقتی از دانه های سخت استفاده می شود مفید بوده و باعث افزایش هضم غذا در سنگدان می شود ولی چون طیور بومی ساعاتی از روز را به چَرای آزاد می پردازند و ازسنگریزه های موجود در مزارع و مراتع استفاده می نمایند، گنجاندن سنگریزه در تغذیه نه ضرورتی ندارد.

علمی اظهار کرد: گوشت مرغ در مقایسه با گوشت گاو، چربی اشباع کمتری دارد. با این حال پوست مرغ دارای مقدار زیادی چربی اشباع است و به همین دلیل قبل از پخت، باید پوست آن را کاملا جدا کرد.

وی با توصیه ای به مرغداران بومی اظهار کرد: جمع آوری پوسته تخم مرغ و استفاده از آن در تغذیه طیور به این دلیل که ممکن است آلوده به عوامل بیماریزا باشند، توصیه نمی شود.

علمی با اشاره به تاثیر گرما در کاهش اشتهای مرغ بومی تاکید کرد: اشتهای طیور متاثر از درجه حرارت محیطی است و در فصول گرم به علت بالا بودن حرارت محیطی اشتهای طیور کاهش می یابد.

براساس این گزارش، درآمد جنبی پرورش مرغ بومی می تواند در اقتصاد خانوار روستایی دارای اهمیت باشد و برای تغذیه آنها از منابع غذایی ساده موجود در منطقه و پَس مانده های غذایی و ضایعات محصولات زراعی بهره برداری بهینه کرد.


کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: