« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
رییس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد، بی تحرکی را از عوامل اثر گذار در ابتلا به واریس عنوان کرد و اظهار داشت: واریس در موارد شدید منجر به آمبولی ریه می شود.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حسن راوری گفت: واریس بیماری شایع بین آقایان و خانمها است که حدود ۱۰ درصد آقایان و ۲۰ درصد خانمها به آن مبتلا می شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، به علل عمده ابتلا به واریس اشاره و بیان کرد: یکی از علل ایجاد واریس زمینه ارثی می باشد یعنی هر فردی که سابقه واریس در پدر و مادر خود داشته باشد احتمال ابتلا به واریس بعد از سنین بلوغ و شروع فعالیت با ایستادن ها و نشستن های طولانی بدون تحرک در فرد وجود دارد از علل دیگر عدم تحرک کافی، افزایش وزن و استفاده از قرص های حاوی هورمون استروژن مانند قرص های پیشگیری از بارداری می باشد.

دکتر راوری با بیان اینکه در ظاهر علائم واریس شامل گشاد شدن، طویل شدن و پیچ و خم دار شدن سیاهرگها در ناحیه ساق، مچ پا، پشت زانو و ناحیه رانها است، اظهار داشت: علائم بیماری ابتدا فقط بصورت بزرگی، برجسته شدن سیاهرگها می باشد ولی به تدریج سبب ایجاد ورم در ناحیه مچ پا و ساق پا بعد از نشستن یا ایستادن های طولانی به ویژه در مسافرت و درد و خستگی در ناحیه عضلات پشت ساق پا ایجاد می شود.

وی در رابطه با موارد شدیدتر علائم تصریح کرد: وجود واریس در موارد شدیدتر امکان دارد سبب ایجاد لخته در سیاهرگهای پا شود که خود عاملی برای ایجاد آمبولی ریه است بنابراین ایجاد لخته در سیاهرگهای ناحیه ساق پا به دنبال ایستادن ها و نشستن های طولانی در مسافرت، منزل یا محل کار است.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص تشخیص واریس بیان کرد: معمولا با معاینه ساده، واریس تشخیص داده می شود و در موارد پیشرفته نیاز به انجام سونوداپلر است.

دکتر راوری توصیه کرد: به تمام افراد مبتلا به واریس به ویژه آنهایی که دچار واریس پیشرفته هستند توصیه می شود که در مسافرت از جوراب های استاندارد مناسب استفاده نمایند و به طور مرتب حرکت دست و پا داشته باشند جوراب مناسب همچون یک عینک طبی باید خصوصیات و استاندارهای خاص داشته باشد که با فشار مناسب، سن فرد، شدت واریس، محل ایجاد رگهای واریس که در ناحیه ساق پا یا ران و یا هر دو ،کاملا متفاوت است بنابراین باید توسط پزشک یا فرد آگاه تجویز شود.

وی با اشاره به اینکه در موارد پیشرفته ممکن است واریس سبب تغییر رنگ پوست به صورت قهوه ای یا سیاه رنگ در اطراف مچ پا و گاهی سبب خونریزی از وریدهای برجسته ناحیه ساق پا شود، اذعان کرد: توصیه می شود افرادی که به نوع شدید واریس مبتلا هستند به پزشک مراجعه کرده تا علاوه بر اقدامات پیشگیرانه ذکر شده شامل راه رفتن و تحرک مناسب استفاده از جوراب مناسب برای آنها تجویز شود.

دکتر راوری در ادامه در رابطه با درمان افزود: در مراجعه به پزشک ممکن است نیاز به بررسی های لازم از نظر سالم بودن سیستم وریدی های اصلی پا صورت گیرد و بر اساس ایراد یا اشکال در دریچه های لانه کبوتری سیاهرگها تصمیم مناسب برای درمان گرفته شود.

رئیس مرکز تحقیقات جراحی عروق دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در موارد خفیف مراقبت های اولیه استفاده از جوراب استاندارد است، تصریح کرد: در موارد پیشرفته تزریق مستقیم دارو با سوزن های ظریف داخل رگهای واریس جهت برطرف شدن علائم ظاهری آن و زیبایی انجام می شود یا استفاده از لیزر و در مواردی عمل جراحی باز نیاز است باید گفت استفاده از جوراب های غیراستاندارد ممکن است نه تنها به بهبودی واریس کمک نکند بلکه سبب تشدید واریس و ایجاد ورم گردد.

وی اظهار داشت: بنابراین افرادی که مبتلا به واریس هستند هنگام مسافرت با وسایل نقلیه حتی در منزل و محل کار برای مدت طولانی یعنی بیش از ۲ تا ۳ ساعت نباید بی تحرک بمانند باید حرکت دست و پا وجود داشته باشد تا از ایجاد خستگی، درد و ورم در ناحیه ساق پا جلوگیری شود.

دکتر راوری در خصوص تغذیه افراد مبتلا به واریس اذعان کرد: افراد مبتلا به واریس باید از سبزی و میوه های تازه فراوان مصرف نمایند رژیم غذایی را طوری رعایت کنند که دچار یبوست نشوند و افرادی که یبوست دارند آن را درمان نمایند زیرا یبوست علائم واریس را تشدید می کند بنابراین بهتر است برای رفع یبوست از مواد غذایی که باعث افزایش کارکرد سیستم گوارش می شوند استفاده کرد هم چنین برای پیشگیری از واریس افراد مراقب باشند که دچار افزایش وزن و چاقی نشوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: