« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۷۲۱
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
امیرمسعود طایفه سلطانخانی؛
مورد با نام علمی Myrtus communis درختچه كوچكی است كه ارتفاع ساقه آن در شرايط عادي بين 1 تا 3 متر است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:مورد با نام علمی Myrtus communis درختچه كوچكی است كه ارتفاع ساقه آن در شرايط عادي بين 1 تا 3 متر است.

برگ های هميشه سبز، پايا، متقابل، ساده، نوک تيز، عاری از تار و دندانه، چرمي، به رنگ سبز تيره و معطر دارد. گل های درشت و زيبای مورد، رنگ سفيد و بوی مخصوصی دارند و از ارديبهشت ماه تا تير ظاهر می شوند.

پيدايش گل های اين درختچه به صورتی است كه مانند برگها وضع متقال داشته و در كنار آنها، به ساقه می پيوندند. هر گل آن 5 گلبرگ مساوی به صورت گسترده دارد، به طوری كه وجود اين حالت باعث می شود كه پرچم های متعدد و فراوان گل تا انتهای ميله و محل اتصال ميله به نهنج به صورت دسته ای از تارهای بلند و ظريف رويت می شوند.

برای درمان آفت دهان می توان از محلول مورد به صورت موضعی 5 الی 6 بار در روز استفاده كرد.

برگ، ميوه و گال های روی ساقه مورد دارای خواص دارويی هستند و اين درختچه بيشتر در نواحی شمال ايران، فارس، كرمان، بندرعباس و يزد رويش دارد.



مورد، اثر ضدعفونی كننده دارد و از آن در مصارف داخلی و خارجی مي توان استفاده كرد همچنين مقوی معده، نيرودهنده است و در رفع بيماری های دستگاه تنفس و مجاری ادرار به كار می رود.

برای تقويت معده از گردبرگ مورد می توان قبل از هر وعده غذايی استفاده كرد و در مصارف خارجی از مورد در رفع بيماری های جلدی و مواقعی كه به علت بروز دانه های جلدی پوسته های كوچک و سفيدرنگ در پوست ظاهر می شود، می توان استفاده كرد. غِرغِره جوشانده آن در ضدعفونی كردن و رفع تحريک مخاط دهان موثر است.

مورد بوی بددهان را رفع كرده و در تقويت موی سر و سياه شدن آن، عرق مورد مفيد است.

همچنين بايد توجه داشت كه فرآورده های مورد، نبايد به مقادير زياد و بی رويه و برای مدت طولانی به كار رود، زيرا بر اثر رفع اسانس از راه دستگاه تنفس، مخاط برونش ها تحريک شده و عوارض ناراحت كننده ای ايجاد می شود.

کهگیلویه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین