« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
عبدالباری عطوان:
روزنامه‌نگار جهان عرب شیوه‌ پاسخ روسیه و سوریه به تجاوز علیه سوریه را تشریح و تاکید کرد: ترامپ با اعتراف به شکست، نیروهایش را سریع‌تر خارج خواهد کرد.
به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوف به نقل از خبرگزاری دانشجو، عبدالباری عطوان، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در یادداشتی در خصوص تجاوز غرب به سوریه نوشت: آنچه باید از بقایای موشک‌های شلیک شده در تجاوز سه گانه به سوریه که بسیاری از آن‌ها منهدم شد برداشت کرد، این است که این تجاوز به بیشتر اهداف خود دست نیافت و نتایجی کاملا معکوس داشت.

وی افزود: این تجاوز، محبوبیت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را در داخل و خارج این کشور افزایش داد و اقتدار ائتلاف هایش با روسیه، ایران و لبنان را بیشتر کرد، علاوه بر اینکه قدرت و صلابت ارتش سوریه را به رخ کشیده و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را تضعیف کرد.

نویسنده آورده است: ما بیشتر توضیح خواهیم داد و می‌گوییم که متحد روسیه این بحران را بسیار موثر و با خویشتنداری مدیریت کرده و اجازه داد، حمله نمایشی و نمادینی که برای حفظ آبروی ترامپ انجام شد، تمام شود، به رغم انتقاد‌های شدید که در بسیاری از محافل عربی و بین المللی متوجه روسیه شد مبنی بر اینکه آن گونه که بسیاری امیدوار داشتند با قدرت به مقابله با این تجاوز نپرداخت و البته انتقاد‌هایی تا حدی بجا و درست است، اما برخی می‌گویند پاسخ روسیه غیرمستقیم و از طریق در اختیار قرار دادن موشک‌های ساخت خود در اختیار سوریه بوده است.

عطوان ادامه داد: خسارات نظامی سوریه به دو علت محدود بود؛ نخست اینکه بیشتر پایگاه‌ها و فرودگاه‌های نظامی از پیش تخلیه و هواپیما‌های مدرن به پایگاه‌های روسیه در حمیمیم و طرطوس فرستاده شده بود و دوم اینکه بیشتر موشک‌ها سرنگون یا از اهداف خود منحرف شد.

«اظهارات آناتولی انتینوف، سفیر روسیه در واشنگتن که این تجاوز سه گانه را توهینی به شخص ولادمیر پوتین رئیس جمهور روسیه دانسته و تاکید کرد که روسیه به آن پاسخ خواهد داد، شاید از نقشه تحرکات آتی روسیه در خصوص بحران سوریه و دیگر مسائل جهان خبر می‌دهد.»

«پوتین به حادثه سرنگونی یکی از جنگنده‌هایش توسط ترکیه در نزدیکی مرز‌های سوریه پاسخ فوری و نظامی نداد، اما با هوش خود توانست ترکیه را عملا از پیمان ناتو خارج کرده و به اردوی روسیه ملحق کند».

در این یادداشت آمده است: اگر ما با دقت نگاهی به نقشه آتی سوریه و منطقه داشته باشیم می‌توانیم چند پیش بینی اساسی داشته باشیم.

نخست اینکه استفاده از سلاح شیمیایی به عنوان بهانه‌ای برای حملات نظامی مشابه آنچه که دیروز رخ داد دیگر امکان‌پذیر نیست، آسیبی که چهره آمریکا و اردوی آن از این قضیه متحمل شد زیاد است بخصوص که تجاوز آمریکا زمانی صورت گرفت که قرار بود کارشناسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی شروع به تحقیق و بررسی صحنه جرم و جنایت کنند تا نشان دهد این اردو می‌خواهد ماموریت کارشناسان را قبل از آغاز آن متوقف کند.

دوم اینکه انتقام سوریه، ایران و روسیه چه بسا در چارچوب جنگ‌های چریکی علیه نیرو‌های آمریکایی در سوریه و عراق باشد که شمار آن‌ها بالغ بر هشت هزار سرباز غیر از غیرنظامیان و نظامیان بازنشسته است.

سوم اقدام روسیه ارتش سوریه را به سامانه‌های پدافند هوایی مدرنی که شامل موشک‌های اس ۳۰۰ و اس ۴۰۰ است، مجهز می‌کند تا با هر موشک و جنگنده‌ای که در آینده، سوریه را هدف بگیرد و در راس آن هواپیما‌های اسرائیلی، مقابله کند.

چهارم اینکه روابط روسیه و اسرائیل هم به پایین‌ترین سطح خود تنزل پیدا می‌کند، بخصوص که معلوم شد اسرائیل هم در این تجاوز شرکت داشته و از پیش از زمان آن هم خبر داشت و اطلاعاتی از پایگاه‌های مورد هدف در سوریه را در اختیار کشور‌های متجاوز قرار داده است.

پنجم اینکه این احتمال وجود دارد که روسیه با قوت از تلاش‌های ارتش سوریه و متحدانش در بازپس گیری شهر إدلب و مناطق جنوب غربی درعا نزدیک مرز‌های اردن حمایت کند تا پاسخی به این حمله سه گانه آمریکا باشد.
ششم اینکه پس از بمباران فرودگاه نظامی تیفور در نزدیکی حمص و شهادت هفت ایرانی و دو برابر آن از نظامیان سوری، ایران در برابر رژیم اشغالگر اسرائیل که این حمله را از آسمان لبنان انجام داد قرار گرفته و مردم ایران از رهبرانشان می‌خواهند به این تجاوز پاسخ دهند.

هفتم اینکه وقتی حملات علیه سوریه از پایگاه‌های آمریکا در قطر و عربستان صورت گرفته و رژیم‌های این کشور‌ها هم بلافاصله آن را تایید کردند این موضوع از حد و اندازه مزدوری عرب‌ها برای آمریکا پرده برداشت و اینکه این‌ها در هر جنگی در منطقه و بخصوص علیه ایران در آینده در جبهه آمریکا خواهند بود.

هشتم اینکه احتمال افزایش خسارات آمریکا در عراق که به پنج تریلیون دلار رسیده هم وجود دارد، چون دولت عراق از تایید این تجاوز اجتناب کرده و بیشتر مردم عراق هم از سوریه حمایت می‌کنند.

آن‌هایی که شاهد جشن و سرور هزاران سوری از مقاومت کشور و دولت شان در برابر این تجاوز بودند حجم خسارت آمریکا و اسرائیل را درک می‌کنند همان گونه که درک می‌کنند که اسد در قدرت باقی است و قدرت‌های بزرگ و متحدان عرب آن‌ها از سرنگونی وی و تغییر نظام او عاجز هستند.

این تجاوز سه گانه همچنین به اجلاس سران عرب که قرار است امروز یکشنبه در ظهران آغاز شود قبل از شروع فیصله داد و بیش از هر چیز رهبران حاضر در آن را شرمنده می‌کند، چون کشوری که عضویت آن را به تعلیق درآوردند در معرض تجاوز آمریکا و اسرائیل قرار گرفت به دلیل اینکه در محور مقاومت جای دارد نه اینکه، چون سلاح شیمیایی بکار گرفته باشد، آن گونه که رسانه‌های عربی و غربی با یکدیگر شایعه پراکنی کردند.

بعید نیست که ترامپ با اعتراف به شکست و به منظور کاهش تلفات نظامیانش، تصمیم عقب‌نشینی نیروهایش از سوریه و چه بسا عراق را سریع‌تر عملی کرده و این حمله را بهانه‌ای برای توجیه تصمیم خود قرار دهد.

رئیس جمهور آمریکا می‌خواست قدرت خود و کشورش را به رخ بکشد، اما در هر دو حال شکست خورد و نظیر کسی که به هر ۲ پایش شلیک کرده باشد ظاهر شد.

تجاوز سه گانه دیگری به تاریخ اعراب وارد و با پیروزی اعراب به پایان رسید اگر تجاوز سه گانه اولی پایانی بر امپراطوری انگلیس بود تجاوز دوم شاید آغازی بر عقب نشینی آمریکا از منطقه باشد به گونه‌ای که به شکست خود و پیروزی سوریه بر توطئه‌ها و بازگشت حاکمیتش بر همه خاک این کشور اعتراف کند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: