« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۲
یاسوج
معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشو ر گفت: ۶هزار خانوار روستایی در کشور از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور مجهز به استفاده از انرژی‌های نوین خورشیدی شده‌اند
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ مسئولان سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور از منطقه سیلاب و کلوار بازدید و پروژه ملی پایلوت حفاظت مشارکتی را افتتاح کردند.



در این سفر مسئولان سازمان‌جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از جمله؛ معاون حفاظت و امور اراضی، مدیرکل حفاظت، مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل به همراه مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد وجمعی از دیگر  مسئولان استانی و شهرستانی منابع طبیعی و مسئولان انجمنهای زیست محیطی کهگیلویه و‌بویراحمد حضور داشتند.

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص گام اول اجرای طرح پایلوت حفاظت مشارکتی در منطقه سیلاب و کلوار گفت: با اجرای این طرح، میزان تخریب و قطع درخت به حداقل رسیده است و در این سه سالی که از اجرای طرح می‌گذرد، ۶۰درصد پرونده های تخلف مربوط به تخریب منابع طبیعی در این منطقه کاهش یافته است.

مهندس منصور در خصوص گام دوم اثرات این طرح گفت: با اجرای این طرح، مردم به کمک منابع طبیعی آمده و در مواردی از قبیل آفات جنگلی،کاشت نهال، کاشت گیاهان دارویی، پیشگیری و مهار آتش سوزی عرصه‌ها، به کمک منابع طبیعی آمده اند.

وی در خصوص تامین سوخت روستاییان جنگل نشین و‌حاشیه جنگل افزود: اساسا تامین سوخت جزو وظایف سازمان جنگلها،مراتع و آبخیزداری نیست اما ما دو کار به صورت درازمدت و‌کوتاه مدت انجام می‌دهیم. ما لیست روستاهای درون جنگل و یا درحاشیه جنگل وفاقد سوخت را تهیه و دراختیار وزارت نفت قرار داده ایم که رئیس جمهور دستور دادند این روستاها در اولویت گازرسانی قرار گیرند. به صورت کوتاه مدت ما استفاده از انرژی خورشیدی را جهت حفظ وتوسعه منابع طبیعی در اختیار مردم قرار داده ایم.

مهندس مسعود منصور در ادامه افزود: حدود ۶۰۰ هزار خانوار روستایی در کشور وجود دارد که ناچارند برای تامین سوخت از  بوته ها ودرختان جنگلی استفاده ‌کنند.

معاون حفاظت و امواراضی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد: استفاده از انرژیهای پاک که ما در اختیار مردم این منطقه قرار داده ایم و هزینه ای برایشان ندارد، به صورت میان مدت موجب کاهش قطع درختان می‌گردد تا زمانی که وزارت نفت بتواند گازرسانی به روستاها را انجام دهد.

مهندس منصور افزود: در سه سال اخیر در سطح کشور ۶ هزار خانوار را از این آبگرمکن‌های خورشیدی بهره‌مند کردیم و درسالهای آینده این کار ادامه خواهد یافت‌.

وی همچنین گفت در سه سال اخیر تا پایان سال ۹۶، بالغ بر ۲۰ میلیون از عرصه‌های منابع طبیعی را به همین شکل حفاظت مشارکتی کرده‌ایم و براساس ارزیابیهای انجام شده دراین مناطق، معدل ۱۰ شاخص عوامل تخریب، به میزان ۷۳/۲رصد کاهش پیدا کرده‌اند.

مدیرکل آموزش، ترویج و مشارکتهای مردمی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص مشارکت مردم در حفاظت واحیا جنگلها ومراتع گفت:

در سیاستهای راهبردی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، مشارکت مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.

 وحید جعفریان در ادامه گفت: هیچ اقدامی در این زمینه به سرانجام نخواهد رسید ، مگر اینکه با همسویی و‌مشارکت موثر مردم صورت پذیرد.

وی ضمن اشاره به مشارکت مردم در منطقه سیلاب و کلوار از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ما امروز شاهد اجرای شعار هفته منابع طبیعی سال گذشته (منابع طبیعی، با مردم برای مردم) هستیم که نمونه و مصداق عینی آن را در اجرای این پروژه حفاظت مشارکتی می‌بینیم.

مدیرکل آموزش و ترویج ومشارکتهای مردمی افزود: رویکردهای نوین منابع طبیعی به ما می‌گوید که بایستی نیازهای اولیه جوامع بهره بردار را به درستی شناسایی کنیم و بایستی بتوانیم جایگزینهای مناسب بهره برداریهای مازاد برمنابع طبیعی را تعریف کنیم.

جعفریان درخصوص اجرای این طرخ در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از انرژی خورشیدی با مدیریت قاطع و‌جامعی که در این استان در قالب پروژه حفاظت مشارکتی انجام شده است، به عنوان جایگزینی برای بهره‌برداری مخرب از منابع طبیعی جهت تامین سوخت، مفید وموثر واقع شده است.

وی افزود: با طرح حفاظت مشارکتی همراه با طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیز ، می‌توانیم مدیریت پایدار جنگلها،‌مراتع ، حوزه های آبخیز و بیابانهای کشور را انجام دهیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: