« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۸۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱
یاداشت/ محسن رحمانی پور
طیبی ایل پرجمعیتی است با بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت. قلمرو این ایل بخش وسیعی از استان کهگیلویه و بویراحمد و همه شهرستان بهبهان و استان بوشهر و بخش‌هایی از استان‌چهار محال بختیاری ؛استان اصفهان ؛زنجان و استان‌ فارس و...می‌باشد. این ایل دارای ۵۶ طایفه پرجمعیت می‌باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-محسن رحمانی پور: استان کهگیلویه وبویراحمد   به عنوان یکی از استانهای زاگر س نشین باقدمتی طولانی  از تیره ها وطوایف مختلفی تشکیل گردیده اما در مجموع سه ایل بزرگ بویراحمد " بهمئی " وطیبی در پهنه جغرافیایی این استان متمرکز بوده اند که هم اکنو ن دوشهرستان استان با نام دو ایل نامگداری شده اند شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج وشهرستان بهمئی به مرکزیت لیکک وسومین ایل بزرگ استان مرکزیت خاصی ندارد.

  این ایل که در حال حاضر در شهرهای مختلف کشور ازجمله استان کهگیلویه و بویراحمد و همه شهرستان بهبهان و استان بوشهر و بخش‌هایی از استان‌چهار محال بختیاری ؛استان اصفهان و استان‌ فارس  و دیگر نقاط کشور به صورت پراکنده ساکن هستند  در عرصه های مختلف خصوصا عرصه دفاع مقدس شجاعت ومردانگی خودرا نشان داده اند و امروز به مدد ولطف الهی وپیشرفت علم وتکنولوژی  وگستردگی رسانه های گروهی خصوصا فضای مجازی  وتحقیقات گسترده در مراکز علمی ودانشگاهی در ابعاد مختلف ولزوم ارتباطات اجتماعی  وتشکیل گروههای مختلف ایلی وطایفه ای واشنایی نسلهای مختلف با مسایل قومی وهویتی خصوصا نسل جوان ونوجوان  زمینه ای فراهم اورد تا در همین زمینه همایشهای مختلفی در سطوح مختلف در شهرهای  مختلف استانهای خوزستان وکهگیلویه بویراحمد در ارتباط با ایل طیبی برگزار  گردد.

 نگارنده که در این همایشها وجلسات حضور داشتم کسانی را ملاقات کردم که از  استانهای مختلف انهم به نمایندگی از خانواده  وقبیله خود شرکت کرده بودند خواسته همگی این بود با توجه به اینکه در حال حاظر شهرستان لنده که روزی مرکز بخش ثلاث کهگیلویه بزرگ بوده ومحل مراجعه وحل وفصل امور ایل بزرگ طیبی بوده است ودر حال حاظر تنها شهرستان ایل بزرگ طیبی می باشد بنام شهرستان طیبی نامگذاری شود .

واین یک مطالبه عمومی ودر راستای هویت بخشی به این ایل بزرگ می باشد  همانطور که دو شهرستان بزرگ استان مظهر هویت بخشی به دو ایل بزرگ بویراحمد وبهمئی می باشد شهرستان لنده که در حال حاظر به عنوان شهرستان اولینها در استان شناخته می شود وظیفه خود را درقبال نظام جمهوری اسلامی انجام داده و با همه محرومیتها و کمبود امکانات درهمه عرصه ها حضور باشور وشعوری داشته است به طوریکه در سخترین شرایط انقلاب یعنی جنگ تحمیلی به نسبت جمعیت رتبه اول رادر زمینه حضور در جبهه به خود اختصاص داده ومردمی نجیب شجاع ودینداری دارد که به شهر فرهنگ وادب و هنر معروف است و فرزندان این ایل بزرگ به همین واسطه در همه دولتها در تیم اقتصادی حضورداشته که مایه مباهات استان وایل بزرگ طیبی هستند انشالله مسولین کشوری واستانی به این مطالبه برحق مردمان این ایل بزرگ در سراسر کشور ندای مثبت دهند .

طیبی ایل پرجمعیتی است با بیش از ۵۰۰ هزارنفر جمعیت.

 قلمرو این ایل بخش وسیعی از استان کهگیلویه و بویراحمد و همه شهرستان بهبهان و استان بوشهر و بخش‌هایی از استان‌ اصفهان ؛چهار محال بختیاری ؛زنجان و استان‌ فارس می‌باشد. این ایل دارای ۵۶ طایفه پرجمعیت می‌باشد.
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
« بی گدار به آب زده اید» !


آیا درست است، اینگونه برداشت شود ، که هویّت و تاریخ و گذشته ی مردم باید خطّ بخورد، تا برای " بعضی" تلّفظ نام و نشان شهر و دیاری به دل نشیند؟ یا نظر شخصی را جلب نماید.!!!!

شک ندارم، این مَثَلِ زیبای فارسی را بسیاری از ما شنیده ایم :

" علف باید به دهنِ بُزی شیرین بیاد“
شاید، نام بچّه میزبان برای میهمان چندان دلچسب نباشد و ظاهرا تلفظ آن سخت باشد. !
ولی انصاف بدهیم، برای صاحبِ بچّه ،بسیار شیرین ، دلنشین و دوست داشتنی است و یادآورِ تاریخ و فرهنگ دیرینه ی
اهلِ خانه و برای اثباتِ دوست داشتن این نام و نشان تا دلتان بخواهد توجیه منطقی در انبان و دلائل و مستندات در چنته صاحب خانه موجود است و نیازی به ثبت و سفارش آن میهمانِ و دیگر مسافرانِ این مسیر به پیدا کردن نام ”تک سیلابی“ و ”دو سیلابی“ احساس نمی‌شود!

بجاست، بجای خلقِ اینگونه "سرگرمی های" دست ساز ،کِسِل کننده ، ملال آور و آسیب زا ،
به وضعیّت رقّت بارِ بنیادِ از هم گسیخته ی خانواده ، رفعِ تبعیض ، نابرابری ، مبارزه با فساد، فقر و نداری و فحشاء، بیکاری و سرگردانی جوانان ، ریشه یابی ، پیشگیری و درمان این همه‌آسیب اجتماعی همّت گماریم!
تغییرِ نام‌ شهرستان از یک سیلابی به چند سیلابی ! نان و جامه ای برایمان به ارمغان نمی آورد و دردی از انبوه درد ها و خواست ها و مطالباتِ بحقّ و بر زمین مانده مان را دوا نخواهد کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
0
0
واقعا این خواست بیش از 500 هزار نفر می باشد که امیدواریم با تلاش بزرگان و نخبگان جامه عمل بپوشاند
کبیر مهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
0
0
درود بر شماااا جناب رحمانی بزرگ باعث افتخار هستین...دقیقاااابا شما هم عقیده هستم واین موضوع رو با کمک بزرگانی مث شمااا و مرددم شجاع با غیرت ایل بزرگ طیبی به سرانجام اون چیزب که باید باشد برسانیم.... به امید روزهای بهتر زنده باد ایل بزرگ وسترگ طیب طیبی با افتخار طیبی هستم‌.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: