« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۸۰۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴
در گفتگو با خانم سمیرا زنگانه از آرایشگران جوان و تحصیلکرده مطرح شد؛
وحید حاج سعیدی:استفاده از لوازم آرایشی برای زنان از دیرباز باب بوده است اما فراگیر شدن آن برای دختران در فرهنگ غنی ایران از همان گذشته مذموم بود اما متاسفانه در عصر جدید مذموم بودن این امر از بین رفته است...
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:بدون شک رعایت بهداشت و آراستگی به ویژه برای زنان امری طبیعی و لازم است و در دین اسلام نیز به این نکته بار‌ها اشاره شده است؛ اما استفاده از لوازم آرایشی به صورت افراطی و فراگیر شدن آن برای دختران در فرهنگ غنی ایران از همان دوران گذشته مذموم بود؛ چرا که گذشتگان معتقد بودند آرایش ابزاری برای از بین بردن نماد‌ها و نشانه‌های پیری است و این امر را برای دختران جوان ضروری نمی‌دیدند.

اما متاسفانه در عصر جدید کارتل‌ها و مافیای اقتصادی با وارد کردن نسل جوان به چرخه مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی سود‌های سرشار می‌برند و علاوه بر آسیب رساندن به سلامت نسل جوان، باعث از بین رفتن قبح برخی مسائل فرهنگی شده‌اند که نمونه بارز آن استفاده از لوازم آرایش در دختران نوجوان زیر 12 سال است که علاوه بر هزینه‌های اقتصادی، مضرات پوستی باعث برهم خوردن هنجار‌ها در جامعه نیز شده است. مصرف سرانه لوازم آرایشی ایرانی‌ها بالاست به طوری که این مصرف ایران را جز چند کشور اول مصرف کننده دنیا قرار داده است و این مساله برای کشوری با سابقه تمدن غنی که اسلامی است، اگر فاجعه نباشد کمتر از فاجعه نیست.

متاسفانه علاوه بر کاهش سن آرایش در کشورمان زمان و مکان استفاده از آرایش نیز تغییر یافته است این روزها در تمامی مکان‌های عمومی شاهد آرایش دختران و زنان جوان هستیم و این بیانگر از بین رفتن فرهنگ آرایش در جامعه است.

استفاده از لوازم آرایشی برای زنان از دیرباز باب بوده است اما فراگیر شدن آن برای دختران در فرهنگ غنی ایران از همان گذشته مذموم بود اما متاسفانه در عصر جدید مذموم بودن این امر از بین رفته است به طوریکه سن استفاده از لوازم آرایش به دختران نوجوان و به مرز ۱۲ سالگی رسیده است و این نکته بیانگر بین رفتن اهداف، فرهنگ و ضرورت آرایش در نسل جدید می باشد. دردمندانه این روزها استفاده از لوازم آرایش در میان برخی پسران و مردان جوان نیز باب شده است که ریشه یابی این معضل بزرگ اجتماعی نیز نیاز به کارشناسی دقیق و موشکافانه دارد.



سمیرا زنگانه از آرایشگران جوان و تحصیلکرده شهرستان علی آباد کتول در این خصوص معتقد است: متاسفانه خانواده ها، رسانه ها و شبکه های اجتماعی در درک موقعیت و نیاز های کودکان، نوجوانان و جوانان دچار اشتباه شده اند و این اشتباه منجر به گم کردن مسیر و یا به عبارتی انحراف از مسیر صحیح زندگی توسط نسل جوان شده است. چرا که به دلیل تغییرات گسترده در ساختار اجتماعی و فرهنگی عصر حاضر،  ساختار نوین جمعیتی و زندگی در کلان شهر‌ها، گسترش شبکه های اجتماعی و افزایش ضریب نفوذ برنامه های ماهواره ای و ...  سن اتمام دوران کودکی و ورود به مرحله نوجوانی و جوانی تغییر یافته است و خانواده ها باید این موضوع را مد نظر قرار دهند و نیاز های جوانان شان را متناسب با ساختار های جامعه امروزی تنظیم کنند تا از انحراف و جهت یابی نا مناسب جوانان جلوگیری کنند.

ایشان در خصوص سن آرایش معتقد است: آرایش کردن امریست که اگر در زمان و مکان خود صورت گیرد، قابل قبول است اما به اعتقاد بسیاری از آسیب شناسان وقتی سن تمایل افراد جامعه در استفاده از لوازم آرایش کاهش می یابد به معنای این است که آینده سازان جامعه اعتماد بنفس خود را ازدست داده اند و به دنبال زیباشدن به کمک وسایل و ابرازی‌هایی هستند تا خلاهای خود را پر کنند.

با این حال استفاده از لوازم آرایش طرفدار زیادی دارد و راهکارهایی فرهنگی نیز به سختی می تواند نظر و تمایل افراد جامعه را نسبت به کاهش استفاده از لوازم آرایش جلب کند.

وی همچنین به نقش فرهنگ در این مقوله اشاره کرد و گفت: دراین میان نکته مهم در کنار نبود فرهنگ صحیح استفاده از لوازم آرایش مضراتی است که این لوازم بر سلامت جسم افراد می گذارد. پس باید به این مهم توجه کرد که به نوجوانان و جوانان جامعه آموزش‌های لازم داده شود که از چه وسایلی و برندهایی برای آرایش کردن استفاده کنند و از استفاده عموم یک وسیله خودداری کنند. باید بپذیریم که استفاده از لوازم آرایشی در جامعه مد است و فرهنگی برای آن وجود ندارد که دختران جوان ما بر اساس آن در زمان و مکان خاص از آن استفاده کنند. در واقع حلقه گمشده آرایش کردن فرهنگ آن است که متاسفانه در جامعه ما کمتر دیده می شود  وی می افزاید: در این شرایط باید در کنار راهکارهای فرهنگی به جوانان بیاموزیم که از چه وسایلی برای آرایش کردن خود استفاده کنند بی شک بی توجهی به این مساله زیبایی و سلامت مصرف کنندگان را به خطر خواهد انداخت.

زنگانه  در خصوص مواد آرایشی استاندارد گفت: از نظر پزشکی استفاده از لوازم آرایشی برای زیبا شدن اشکالی ندارد به شرط آنکه مواد مصرفی مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باشد.  اگر از موادی استفاده شود از نظر بهداشتی مورد تایید باشد اشکالی ندارد برای یک پزشک استفاده صحیح و سالم مواد آرایشی اهمیت دارد تا مبادا پوست و زیبایی افراد جامعه آسیب ببیند.  در ضمن به بانوان توصیه می کنم  در تهیه لوازم آرایش دقت کنند و از موادی برای زیباییشان استفاده کنند که استاندارد باشد چراکه در صورتی که لوازمی استفاده شود که فاسد باشد تلفات سنگین و گاه جبران ناپذیری را باید پرداخت کنند. پوست یکی از حساس ترین نقاط بدن انسان است که اهمال در نگهداشت آن غیر قابل جبران است. در کشورمان تمامی مواد آرایشی باید به تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برسد و اگر اینگونه نباشد نباید این موارد مورد استفاده قرار گیرد.

ایشان در ادامه در خصوص ضرورت توجه به مسائل بهداشتی گفت: بدون شک رعایت بهداشت و آراستگی به ویژه برای زنان امری طبیعی و لازم است و در دین اسلام نیز به این نکته بار ها اشاره شده است؛ اما استفاده از لوازم آرایشی به صورت افراطی و فراگیر شدن آن برای دختران در فرهنگ غنی ایران از همان دوران گذشته مذموم بود چرا که گذشتگان معتقد بودند آرایش ابزاری برای از بین بردن نماد ها و نشانه های پیری است و این امر را برای دختران جوان ضروری نمی دیدند.

با این حال استفاده از لوازم آرایش به دلیل جذابیت و خلق موقیعت های جدید، طرفداران زیادی دارد و راهکارهایی فرهنگی نیز به سختی می تواند نظر و تمایل افراد جامعه را نسبت به کاهش استفاده از لوازم آرایش جلب کند و باید با استفاده از همه ابزار های رسانه ای و جمعی در جهت جلوگیری از ولنگاری آرایشی تلاش کرد.

وی در خاتمه از مصرف کنندگان مواد آرایشی و بهداشتی خواست در وهله اول از محصولات ایرانی استفاده کنند و در صورت خرید محصولات آرایشی خارجی، به تاریخ تولید، انقضا و مهر تایید شده توسط وزارت بهداشت و درمان توجه کنند. بدون شک استفاده خودسرانه و غیر ضروری از لوازم آرایشی به ویژه مواد آرایشی غیر مجاز تبعات جبران ناپذیری بر سلامت افراد می گذارد پس باید به این مهم توجه کرد که به نوجوانان و جوانان جامعه آموزش‌های لازم داده شود که از چه وسایلی و برندهایی استفاده کنند تا دستکم از آسیب های جسمی جلوگیری شود.

گچساران

گفتگو از وحید حاج سعیدی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: