« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۸
سیاسی
عربستان،‌ امارات و به تبع این دو بحرین، سه کشور همسایه ایران بودند که بلافاصله بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) با ایران،‌ از آن استقبال کردند.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، شامگاه سه‌شنبه (به وقت ایران) از توافق هسته‌ای میان ایران و «5+1» (پنج کشور عضو دائم شورای امنیت + آلمان) خارج شد و اعلام کرد که بزودی تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع می‌کند.

سه کشور عربستان،‌ امارات و بحرین بلافاصله از این اقدام رئیس جمهور آمریکا در نقض تعهداتش در توافق برجام، استقبال کردند و در بیانیه‌هایی جداگانه از آن حمایت کردند.

عربستان خواستار بازگشت تحریم‌های ایران شد

دقایقی بعد از سخنان ترامپ، عربستان اعلام کرد که «ریاض گام‌هایی که ترامپ در قبال خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برمی‌دارد،‌ تایید و از آن که شامل بازگشت تحریم‌های اقتصادی علیه ایران است،‌ استقبال می‌کند».

وزارت خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود اعلام کرد که «ایران از درآمد اقتصادی ناشی از رفع تحریم‌ها (به موجب توافق) سوءاستفاده کرد و آن را برای استمرار فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه به کار گرفت».

عربستان در این بیانیه اتهامات خود به ایران را تکرار کرد و بار دیگر گروه‌های مقاومت مثل حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن را تروریستی توصیف کرد و از «جامعه بین‌الملل» خواست تا «موضعی قاطعانه و یکپارچه علیه ایران و اقدامات خصمانه آن که بی‌ثبات‌کننده منطقه است و علیه حمایت ایران از گروههای ترریستی بخصوص حزب الله و شبه‌نظامیان حوثی و رژیم (بشار) اسد» بگیرد.

به گزارش وبگاه روزنامه «الریاض»، عربستان در پایان بیانیه خود آورده است که «بر همین اساس، پادشاهی عربستان کار با شرکای خود در آمریکا و جامعه بین‌الملل را با هدف تحقق اهداف مدنظر که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، ادامه میدهد و بر ضرورت پرداختن به خطری که سیاست ایران برای امنیت و صلح بین‌المللی دارد با دیدگاهی فراگیر که فقط به برنامه هسته‌ای محدود نباشد و شامل همه فعالیت‌های خصمانه از جمله دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و حمایت آن از تروریسم باشد و همه راهها برای دستیابی به سلاح اتمی را روی ایران به کلی مسدود کند، تأکید می‌کند».

دعوت بحرین از کشورهای عضو برجام برای خروج از آن

همزمان با این اقدام عربستان، بحرین نیز خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران را «تأیید» کرد و خواستار ازسرگیری تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران شد.

به گزارش «خبرگزاری بحرین» (بنا)، منامه در این بیانیه ضمن «اعلام حمایت کامل از تصمیم که نشان‌دهنده تعهد آمریکا به مقابله با سیاست‌های ایران  تلاش مداوم آن برای صدور تروریسم در منطقه...» است،‌ ادعا کرد که از جمله نواقص توافق هسته‌ای «عدم پرداختن آن به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و تهدید آن برای امنیت و ثبات منطقه از طریق دخالت در امور کشورها و حمایت از شبه‌نظامیان... وابسته به ایران... بود».

بحرین ضمن اعلام ایستادن خود در کنار آمریکا،‌ از همه کشورهای امضاکننده برجام نیز خواست تا به تعبیر منامه، «با مسئولیت‌پذیری در قبال امنیت و صلح منطقه، گام‌های مشابه آمریکا» علیه ایران بردارند.

وزارت خارجه امارات نیز با صدور بیانیه‌ای، ضمن حمایت از اقدام ترامپ در خروج از برجام، کشورهای عضو این توافق را به تبعیت از دونالد ترامپ دعوت کرد تا به گفته ابوظبی، «منطقه خاورمیانه از سلاح‌های اتمی و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی... عاری شود».

طبق گزارش خبرگزاری رسمی امارات (وام) در بیانیه کوتاه وزارت خارجه این کشور آمده است که «کشور امارات تصمیم آقای رئیس جمهور دونالد ترامپ در خروج از توافق هسته‌ای با ایران به دلایلی که در سخنرانی امشب خود ذکر کرد و شامل تضمین عدم دسترسی ایران به سلاح اتمی در آینده می‌شود،‌ تأیید و از راهبرد او در این خصوص استقبال می‌کند».

عربستان، امارات و بحرین از معدود کشورهایی هستند که بلافاصله نقض تعهد آمریکا در توافق هسته‌ای را تأیید کردند.

توافق هسته‌ای در سال 94 میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان، موسوم به گروه «5+1» امضا شد که شامل محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران در مقابل رفع تحریم‌های اقتصادی از آن بود؛ تعهداتی که ایران طی شش ماه پس از امضای توافق اجرایی کرد اما آمریکا تعهدات خود را نادیده گرفت و آن را نقض کرد./فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: