« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
صادق توکلی کورایم
مریم‌گلی معمولی (نام علمی: Salvia officinalis) گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف- صادق توکلی کورایم:مریم‌گلی معمولی (نام علمی: Salvia officinalis) گیاهی است چند ساله و علفی، ریشه راست و دارای انشعابات فراوان ساقه راست و ارتفاع آن بین ۸۰–۵۰ سانتی‌متر می‌باشد. 

جوشانده غلیظ این گیاه اگر با آب مخلوط شود برای دردهای مفصلی، روماتیسم و حتی راشیتیسم کودکان بسیار مفید و مۆثر است.

برگ ها و ریشه مریم گُلی خواص دارویی دارند.

غِرغِره و یا دهان شویه دَم کرده رقیق شده مریم گُلی را می توان برای گلودرد، التهاب لوزه، زخم های دهان ویا بیماری های لثه استفاده نمود.

برگ‌های مریم گلی دارای اسانس روغنی فرار، ساپونین و یک ماده تلخ به نام پیکروسالوین است و دارای خاصیت متوقف کردن رشد باکتری و دارای اسیدهای آلی است.

برگ های مریم گُلی سازگاری با دهان و حلق داشته و به همین دلیل محلول غِرغِره و دهان شویه مناسبی از آن به دست می آید.




کارشناسان مریم گُلی را محرّکی مقوّی برای کبد و جریان صفرا و همچنین بهبود گردش خون عنوان نموده اند.

دَم کرده تهیه شده از برگ‌های مریم گُلی برای رفع شوره سر و یا بازگرداندن رنگ موی سر کاربرد دارد. دَم کرده مریم گُلی با 20 گرم برگ در 500 میلی‌لیتر آب تهیه می‌شود.

مریم گلی با افزایش موضعی تولید گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، همچنین به دلیل دارا بودن خواص ضدعفونی ‌کنندگی، می‌تواند مانع گسترش عوامل عفونت زا شود و خواص آنتی‌اکسیدانی این گیاه نیز باعث کاهش عوامل التهاب زا خواهد شد.

دو قاشق چایخوری مریم گلی حاوی ۲۰ میلی‌گرم کلسیم و حجم خوبی پتاسیم است، که هر دوی آن‌ها برای عملکرد مناسب سیستم قلبی عروقی و حفظ ریتم ضربان قلم مؤثر و ضروری هستند. این گیاه کلسترول ندارد و سدیم کمی دارد. از این‌رو، کسانی که از مشکلات کلسترول رنج می‌برند می‌توانند از این گیاه استفاده کنند و اختلالات قلبی و عروقی را برطرف کنند.

مصرف مقدار زیاد مریم گلی در مدت طولانی موجب افزایش ضربان قلب، گرگرفتگی، خشکی دهان، تشنج و سرگیجه می‌شود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

کهگیلویه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: