« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
خرفه گياهي يک ساله با برگ هاي ضخيم و آبدار به رنگ سبز و ساقه هايي قرمزرنگ است و گل هاي کوچک و سفيدرنگي توليد مي کند که به تخم هاي ريز و سياهي تبديل مي شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:خرفه گياهي يک ساله با برگ هاي ضخيم و آبدار به رنگ سبز و ساقه هايي قرمزرنگ است و گل هاي کوچک و سفيدرنگي توليد مي کند که به تخم هاي ريز و سياهي تبديل مي شود.

استفاده از تخم خُرفه برای تصفیه‌ خون، برطرف کردن التهابات گوارشی، رفع سرفه و برطرف شدن تشنگی توصیه شده است.

قسمت‌های هوایی خُرفه یعنی برگ، ساقه و دانه‌های آن ارزش دارویی دارند.

مصرف خوراکی خُرفه به عنوان سبزی خام و یا پخته همراه با پیاز و روغن برای تقویت روده‌ها، قطع اسهال و تب استفاده می‌شود و مصرف خام برگ و ساقه آن به‌صورت سالاد و همراه با سرکه برای درد کلیه مفید است.

جویدن برگ خُرفه به مقدار کم، کُندی دندان را برطرف می‌کند و زیاد جویدن آن کُندی دندان ایجاد می‌کند.



برگ و ساقه‌ خُرفه مسکن صفراست و حرارت خون و کبد و معده را تسکین می‌دهد و کنترل ترشح ادرار در مورد بیماری دیابت مفید است.

ضِماد برگ و ساقه آن به تنهایی برای تسکین حرارت اعضا و سوختگی آتش مفید است و اگر بر معده و کبد گذارند برای تسکین حرارت آن‌ها مفید است و اگر با حنا تهیه شود و بر کف دست و پا گذارده شود برای حرارت و پیسی‌های دست و پا در صورت تکرار مفید است.

ضِماد خُرفه بر روی پیشانی سبب از میان رفتن سردرد و دردهای میگرنی می‌شود.

آنچه این گیاه را متمایز می کند، وجود اسید چرب امگا3 زیاد در برگ آن (قسمت رویشی) است. البته دیگر گیاهان مثل کلزا یا بذر کتان نیز امگا3 دارند، ولی این ماده در بذرهای آن ها یافت می شود. حدود 70 درصد اسیدهای چرب تشکیل دهنده روغن آن غیر اشباع بوده و حدود 50 درصد آن را تنها اسید چرب امگا3 تشکیل می دهد.

علاوه بر وجود امگا3 در قسمت رویشی خرفه، مواد معدنی مثل منیزیم، پتاسیم، کلسیم و همچنین ویتامین ث (16 میلی گرم در 100 گرم ماده تر) به مقدار زیاد در بافت های آن وجود دارد. غنی بودن از اکسیدان ها (رنگ قرمز ساقه) از دیگر مزیت های این گیاه است. خرفه سرشار از بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین آ)، ب1 و ب2 نیز محسوب می شود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

قلعه رئیسی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین