« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۱
جهان
مقتدی صدر که ائتلاف اش توانست از سایر رقبا کرسی های بیشتری را در پارلمان کسب کند در یک عقب نشینی از موضع قبلی خود، پس از دیدار با هادی العامری، حاضر به ائتلاف با لیست فتح شده است.
به گزارشپایگاه خبری آوای رودکوف، مقتدی صدر رهبر ائتلاف السائرون پیشتر در اولین توئیت خود پس از پیروزی اعلام کرده بود که با همه لیست ها به جز الفتح وابسته به هادی العامری و ائتلاف «دولة قانون» به ریاست نوری مالکی، متحد خواهد شد.

در همین حال به گزارش السومریه نیوز، «محمد جمیل المیاحی»، سخنگوی جریان حکمه به رهبری عمار حکیم بامداد دیروز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که 72 ساعت آینده شاهد تشکیل یک همپیمانی میان این جریان و ائتلاف های «سائرون» به رهبری «مقتدی صدر»، «فتح» به رهبری «هادی عامری» و «نصر» به رهبری «حیدر عبادی» خواهد بود.

این در حالی است که از مجموع 329 کرسی پارلمان آینده عراق ائتلاف سائرون 54 کرسی، ائتلاف فتح 47 کرسی، ائتلاف نصر 42 کرسی و جریان حکمه نیز 19 کرسی در اختیار دارند و در صورت همپیمانی با یکدیگر در مجموع دارای 162 کرسی پارلمان خواهند بود و برای تشکیل دولت اکثریت تنها به سه کرسی دیگر نیاز خواهند داشت.

از طرفی، در حالی که ائتلاف صدر پیش از این از «علی داوی» استاندار ۵۳ ساله استان فقیر میسان به عنوان گزینه نخست وزیری یاد می کرد ، خبرها حاکی از قطعی شدن نخست وزیری مجدد حیدر العبادی است.

«شیخ صلاح العبیدی» سخنگوی جریان صدر عراق دیروز در گفت‌وگو با روزنامه الأهرام مصر گفت که ائتلاف سائرون به رهبری مقتدی صدر، هیچ مشکلی با ادامه نخست‌وزیری حیدر العبادی نخست‌وزیر کنونی عراق ندارد.

وی افزود:شرط ادامه نخست‌وزیری العبادی، تعهد قاطعانه وی به مبارزه با فساد و اتخاذ تصمیماتی قاطعانه علیه فاسدان و ادامه ندادن همان وضعیت قبلی است که عراقی‌ها در طول چهار سال گذشته با آن مواجه بودند و فاسدان بدون هیچ محاکمه‌ای رها شدند.

پیش از این گزارش شده بود که «مقتدی صدر» در دیدار اخیر با حیدر العبادی از وی خواسته است که برای تصدی مجدد منصب نخست وزیری عراق حزب الدعوه اسلامی را ترک کند که با واکنش منفی العبادی روبه رو شده بود.

مقتدی صدر که پیش از این برای تشکیل فراکسیون اکثریت به دیدار نخست وزیر حیدر العبادی رفته بود، دیروز در بغداد میزبان هادی العامری رئیس سازمان بدر و رئیس لیست الفتح بود.

صدر در این دیدار بر تشکیل «دولت پدرانه» برای ارائه خدمات به ملت عراق سخن گفت. العامری نیز گفت که «ما به دنبال عبور از طایفه‌گرایی و تشکیل بزرگ ترین فراکسیون ملی شامل تمامی فراکسیون‌ها برای حل مشکلات کشور هستیم.» همزمان با خبر دیدار صدر با هادی عامری، نشانه ها از به حاشیه رفتن ائتلاف نوری المالکی است. در همین حال، یک مقام سیاسی عضو ائتلاف الفتح بدون این‌که نامش فاش شود اظهار کرد «این که گفته شده ائتلافی بین چهار لیست طی ۷۲ ساعت آینده اعلام خواهد شد،‌ صحت ندارد. آن چه گفته شده ائتلافی با حضور سائرون، الفتح، الحکمه و النصر ظرف ۷۲ ساعت اعلام می‌شود، صحت ندارد و همه متفق القول هستند که هیچ جناحی در حاشیه گذاشته نشود و از سهمیه‌بندی و طایفه گرایی عبور کنیم.»

خراسان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: