« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۲
پایگاه خبری آوای رودکوف:«حسین العادلی» ضمن بیان ۴ دستاورد مهم دولت العبادی تاکید کرد که طبق آمارها العبادی در منصب نخست وزیر باقی خواهد ماند.

به گزارش جهان نيوز، انتخابات پارلمانی عراق در حالی به پایان رسید که ائتلاف «سائرون» به ریاست «مقتدی صدر» با کسب ۵۴ کرسی به پیروزی رسید و ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» با ۴۷ کرسی و ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست‌وزیر با ۴۲ کرسی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در خصوص این انتخابات و نتایج حاصله با « حسین العادلی » سخنگوی ائتلاف «النصر» عراق گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*در ابتدا تحلیل خود را از نتایج این انتخابات و دستاوردهای برگزاری آن بفرمایید.
به صورت کلی یک عدم آسودگی نسبت به انتخابات و بحث های زیادی درباره نتایج آن وجود دارد اما ما همه را به پیروی از وسایل و سازوکارهای قانونی که سلامت انتخابات پارلمانی و مشروعیت مقامات را تضمین می کند، دعوت می نماییم.

*روند مذاکرات میان ائتلاف های موجود برای انتخاب نخست وزیر به چه صورت پیش می رود؟
صراحتا می گویم که مذاکرات و گفتگوها همچنان در ابتدای راه هست و برخی تفاهمات میان تعدادی از فراکسیون های پیروز وجود دارد؛ به عنوان مثال ائتلاف النصر با تمامی طرف ها در حال مذاکره است و به مقدار اندکی وقت برای مشخص شدن وضعیت نیاز داریم.

*آیا «حیدر العبادی» نخست وزیر می ماند یا امکان تغییر وی وجود دارد؟ دستاوردهای دولت وی طی سال های اخیر چیست؟
صریحا باید بگویم که العبادی موفقیت های زیادی داخل کشور کسب کرده که از جمله آن پیروزی بر داعش است و این پیروزی متعلق به تمام عراقی ها از جمله مرجعیت و الحشد و نیروهای مسلح و تحت مدیریت العبادی بوده است.

نبرد با داعش فقط نظامی نبود بلکه سیاسی و اقتصادی و اطلاعاتی نیز بود که توسط العبادی مدیریت شد. از دیگر دستاوردها و موفقیت های العبادی، متحد نگه داشتن عراق و جلوگیری از تجزیه آن است.
محور سوم دستاوردهای وی به اقتصاد کشور مربوط می شود. وی همچنین در عرصه سیاسی نیز سیاستی متوازن در منطقه و جهان داشت. طبق آمارها العبادی به دلیل دستاوردهای سابق خود در منصب نخست وزیر باقی خواهد ماند.

*در صورت بقای مجدد العبادی در نخست وزیری و تشکیل دولت، اولویت سیاست خارجی وی به ویژه در تعامل با کشورهای همسایه چه خواهد بود؟
سیاست العبادی در این زمینه واضح و روشن است. عراق نیازمند سیاست متوازن در منطقه است و تصور می کنم که تمام کشورهای منطقه بدون استثنا خواهان عراق متوازن هستند.
عراق به سوی هیچ محوری سوق پیدا نمی کند. زیرا این موضوع موجب بروز درگیری ها در منطقه می شود. منطقه نیازمند عراق متوازن است که به دنبال منافع خود باشد و خطری برای دیگر کشورهای همسایه محسوب نشود.

*آیا در جریان برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، کشورهای منطقه در آن دخالت کردند؟
به صورت کلی انتخابات یک شأن و موضوع مختص عراق است و اگر گروه یا جریان سیاسی دخالت ها را پذیرفته مورد نکوهش و ملامت است. این موضوع را نفی نمی کنیم اما خیلی ضعیف بوده است.
*مرجعیت عالیقدر عراق در خوب برگزار شدن انتخابات پارلمانی چه نقشی داشتند؟
مرجعیت عالی در جایگاه پدرانه و راهنمایی کننده قرار دارند و مصلحت های عالی کشور و جامعه را در نظر دارند. ایشان در جزئیات امور مداخله نمی کنند و نقش ایشان بیشتر هدایت کردن است.

*برگزاری این انتخابات در آینده سیاسی عراق در منطقه چه تاثیری دارد؟
امیدواریم که عراق در سیاست خود متوازن باشد. زیرا منطقه نیازمند عراق متوازن است و در صورت جانبداری عراق از محوری خاص، فاجعه در منطقه پیش می آید. امیدواریم که ۴ سال آینده شاهد این توازن باشیم و تا زمان تشکیل دولت، سخن گفتن درباره آن زود است.

منبع: مهر
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: