« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۵
طنز/ وحید حاج سعیدی
آرزو به دل مان ماند ما یک طرحی در مملکت مان اجرا کنیم، این اروپایی ها از روی آن کپی برداری و تقلب نکنند. ما نفهمیدیم این قانون کپی رایت کجا کاربرد دارد و چرا حقوق و قواعد شهروندی در دنیا رعایت نمی شود؟!
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:آرزو به دل مان ماند ما یک طرحی در مملکت مان اجرا کنیم، این اروپایی ها از روی آن کپی برداری و تقلب نکنند. ما نفهمیدیم این قانون کپی رایت کجا کاربرد دارد و چرا حقوق و قواعد شهروندی در دنیا رعایت نمی شود؟!

به محض اینکه شهردار بندر ترکمن در استان سر سبز گلستان کسبه ای را که در جلوی مغازه شان درخت کاشته بودند، از عوارض معاف کرد، مسئولان شهری در رومانی نیز تصمیم گرفتند از کسانی که در اتوبوس کتاب بخوانند، کرایه دریافت نکنند!  دردمندانه این یک طرف داستان است و طرف دیگر ماجرا مادی کردن مقوله مهم و استراتژیک کتابخوانی است. واقعاً جای تعجب دارد که مسئولان یک شهر با رویکرد مادی مردم را وادار به مطالعه کنند! غافل از اینکه ما در جای جای مملکت مان ایستگاه های مطالعه داریم که با استقبال چشمگیر مردم مواجه شده است تا جایی ملت در یک تاریخ سازی فرهنگی بیش از 70 درصد این کتاب ها را پس از مطالعه به ایستگاه برنگرداندند و البته خود ما نیز در دو جلد از این تاریخ سازی سهیم بوده ایم! در واقع عشق به مطالعه و کتابخوانی مستمر باعث این تاریخ سازی شده است و جز این نیست...

البته پیش خودمان بماند الان خیلی چیز ها در دنیا پولی شده است و این بندگان خدا هم حق دارند برای کتابخوان کردن مردم شان هزینه کنند!

مايكل سندل در كتاب ارزشمند «آنچه با پول نمي‌توان خريد» مي‌گويد: امروزه تقريباً همه چيز را مي‌شود با پول خريد حق مهاجرت به آمريكا 000/150 دلار، پروانه شكار كرگدن در حال انقراض 000/500 دلار، رحم‌اجاره‌اي 6200 دلار، سلول زنداني تميز و بهتر شبي 82 دلار، پذيرش دانشجو در دانشگاه معتبر بدون لحاظ شايستگي ... دلار!

اما قيمت‌گذاشتن روي چيزهاي خوب باعث فساد آنها مي‌شود. پول دادن به بچه براي اينكه كتاب بخواند، لذت مطالعه واقعي را از بين مي‌برد، به مزايده گذاشتن صندلي‌هاي سال اول دانشگاه، ممكن است به بودجه دانشگاه كمك كند اما شرافت دانشگاه و اعتبار مدركش را زير سئوال مي‌برد. استخدام مزدور خارجي براي جنگيدن ممكن است جان شهروندان را حفظ كند، اما معني شهروندي را خراب مي‌كند.‏

ملاحظه فرمودید. حتی کارشناسان و نویسندگان نیز مطالعه پولی را نمی پسندند و معتقدند لذت مطالعه را از بین می برد.‏

علی ای حال از آنجا که کشورهای متعددی خواستار استفاده از تجارب ما به ویژه در بحث اقتصادی ( استاد بهمنی) و ‏بلایای ویرانگر طبیعی از جمله زلزله، طوفان شن، ریزگرد، خشکسالی ( استاد نوبخت) ‏هستند تا همگی از آن بهره‌مند شوند، چند پیشنهاد در خصوص اشاعه فرهنگ کتابخوانی ‏در داخل و خارج از کشور رونمایی می شود: ‏

الف) کتابخوان اجاره ای: با توجه به وجود مشکل بیکاری در اکثر کشور های دنیا پیشنهاد می شود افرادی که دارای ظاهر موجه و صدای جذاب هستند استخدام شوند و در ایستگاه های مترو، قطار، اتوبوس، فرودگاه ها ، بانک ها، صف ثبت نام خودروهای 400 میلیونی، بازار بورس، بیمارستان ها، تیمارستانها، قبرستان ها و ... برای مردم کتاب بخوانند!

ب) کاهش تیراژ کتاب: سابق بر این یک نفر کتاب می نوشت و بقیه می خواندند؛ الان همه کتاب می نویسند، یک نفر هم نمی خواند! پیشنهاد می شود تیراژ کتاب ها را پائین بیاوریم تا علاقه مندان به کتابخوانی برای یافتن کتاب مورد نظرشان له له بزنند و با اشتیاق آن را جستجو کنند!

پ) بانک و کتاب:در خاتمه پیشنهاد می شود بانکها و اپلیکیشن ها که تبلیغات شبانه روزی آنها روی مخ ملت پاتیاژ می رود، در کنار اهدای خودروهای گران قیمت یک فرغون کتاب هم هدیه کنند... باوری کنید جای دوری نمی رود، اگر هم برود زود بر می گردد!

یاسوج/گلستان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: