« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
پایگاه خبری آوای رودکوف :مشاور مرکز مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی راهکارهای مقابله داوطلبان با استرس کنکور را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا؛مشاور مرکز مشاوره جهاددانشگاهی خراسان رضوی راهکارهای مقابله داوطلبان با استرس کنکور را تشریح کرد.

سمیه افشار با بیان اینکه استرس یک هیجان منفی است که با تغییرات جسمی، روانی و رفتاری همراه است و همه‌ی ما در زندگی آن را تجربه کرده‌ایم، عنوان کرد: کنکور هم یکی از آن مراحل پر استرس زندگی است لذا داشتن کمی استرس برای داوطلبان طبیعی است و این استرس ممکن است باعث افزایش کارایی فرد شود.

وی ادامه داد: اصولا امتحان بدون اضطراب و استرس غیرطبیعی است. کمی اضطراب می تواند میزان یادگیری و دقت فرد را بیشتر کند. اضطراب هنگامی نگران کننده است که در عملکرد فرد تاثیر منفی داشته باشد که البته بایستی مرز بین اضطراب طبیعی و غیر طبیعی شناخته شود.

مشاور مرکز مشاوره دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: در برخی از افراد اضطراب به صورت علائم جسمی مختلف همانند شکم درد و سردرد ظاهر می‌شود که برای رفع آن به داوطلبان توصیه می‌شود به اندازه کافی استراحت و تغذیه مناسب داشته باشند. شب قبل از کنکور شام سبک میل کنند تا راحت‌تر به‌خواب بروند و در وعده‌ی روزانه غذاهای حاوی کربوهیدرات مانند نان، برنج و سیب زمینی استفاده کنند، زیرا این مواد به تدریج آزاد می‌شوند و توانایی ذهن را گسترش می دهد.

مشاور مرکز مشاوره جهاد دانشگاهی خراسان رضوی با بیان اینکه اضطراب کنکور قطعا آرامش ذهن را به هم می‌ریزد، افزود: به داوطلبان توصیه می‌شود تا به هیچ وجه از داروهای شیمیایی آرام بخش استفاده نکنند و ترجیحا از داروهای گیاهی مانند جوشانده گل‌گاو زبان و یا جوشانده لیمو عمانی مصرف کنند. اگر داوطلبان استرس شدیدی دارند، می‌توانند برای رفع آن از آرمیدگی استفاده کنند، بدین صورت که کلیه عضلات خود را منقبض و با کشیدن یک نفس عمیق عضلات خود را شل کنند تا به آرامش برسند.

افشار پیاده روی، نرمش صبحگاهی و شنا را از مواردی اعلام کرد که استرس را کاهش می‌دهد و ادامه داد: داوطلبین از تمرین و مطالعه در شب‌ آخر پرهیز کنند، زیرا این موضوع استرس مضاعفی را به شبکه ی عصبی فرد وارد می کند و منجر به وجود آمدن یک سری اختلالات در حافظه و یادگیری و تمرکز فرد می شود. همچنین داوطلبین نباید کار خود را زیاد کنند این موضوع خستگی فرد را چند برابر می کند و مهم این است که فرد آرامش خود را سر جلسه ی کنکور حفظ کند .

این روانشناس بیان کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مدیریت استرس را هدفگذاری برای زندگی عنوان کرد و ادامه داد: باید بر روی این موضوع دقت داشت که فرد تمام تلاش خود را کرده است، کنکور تمام زندگی نیست و در صورت عدم موفقیت وقت برای جبران و یا تغییر هدفگذاری است، پس لزومی ندارد در حال حاضر به آن فکر کنند و می توانند این موضوع را به بعد از آمدن نتایج محول کنند.

افشار تاکید کرد: خانواده ها نیز تاثیر بسزایی در کنترل استرس داوطلبان دارند که بایستی بتواند با صحبت کردن و آرامش دادن به فرزندان خود، آنان را از نگرانی و اضطراب دور کنند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: