« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
کیسه کشیش (نام علمی: Capsella bursa-pastoris ) گیاهی یک ساله است که با بذر تکثیر می‌یابد. دارای ریشه‌ای دوکی‌شکل، در تمام خاک‌ها رشد می‌نماید و نیاز کمی در خاک دارد، ولی خاک ترد و پوک را ترجیح می‌دهد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:کیسه کشیش یا خورجینک، گیاهی یک ساله‏ است که با بذر تکثیر می‎‎‏‌یابد. دارای ریشه‎ای دوکی‎ ‎‏‌شکل‏‎ ‎است و در تمامی خاک‌ها رشد می‌کند و خاک ترد و پوک را ترجیح می‌‌دهد. تقریباً در تمامی طول سال به ویژه پاییز می‌روید. برگ‌ها تخم مرغی کشیده و خیلی کوچک هستند. ساقه افراشته، ساده یا با یکی دو انشعاب آشکار، صاف یا با کرک‌های پراکنده به بلندی تا 50 سانتی متر است. گل‌ها کوچک، سفید، انتهایی و به صورت خوشه‌ای هستند. تقریباً در تمامی مدت سال گل می‌دهد.

‏بخش‌های هوایی کیسه کشیش اعم از جوانه‌های خشک شده و گل آن خواص دارویی دارند.
اندام هوایی کیسه کشیش دارای فلاونوئید، پلی پپتید، کولین، استیل کولین، تیرامین و هیستامین است.

تركيباتی چون تانن، اسيد بورساسيک كه نوعی آلكالوئيد است و كولين از مهم ترين تركيبات شيميايی گياه به شمار می آيد.

کیسه کشیش دارای اثر بندآورنده خون است و اثر معجزه آسايی براي جلوگيری از خونريزی ها دارد.

در رفع التهاب¬ های سطحی بدن می¬توان از ضماد این گیاه استفاده کرد.

شیره تازه گیاه برای بهبود زخم¬ها به شکل استعمال خارجی مفید است.

ناراحتی فشار خون و ضربان نامنظم قلب را برطرف می کند.


برای بریدگی ها پارچه خیس شده در دَم کرده کیسه کشیش را می توان روی زخم قرار داد.

این گیاه برای درمان مشکلات قلبی عروقی مثل نارسایی های خفیف قلب، فشار خون پایین و مشکلات عصبی قلب استفاده می شود. این گیاه همچنین برای سردرد، استفراغ خونی، ادرار خونی، اسهال و عفونت مثانه تجویز می شود.

شیره تازه گیاه برای التیام زخم‌ها به كار می‌رود. شیره حاصله گیاه در موارد خون روی در فواصل قاعدگی اثر قطعی دارد به طوری كه مصرف یك قاشق چای خوری آن در هر ساعت به سهولت این ناراحتی را رفع می‌کند. همچنین این گیاه در درمان صرع و ناراحتی‌های عصبی مفید واقع شده است. در درمان خون‌ریزی‌های زخم و ناراحتی‌های كلیوی و ادراری هم به كار می‌رود. در مصارف خارجی این گیاه برای پاك كردن زخم، ناراحتی‌های پوستی و اگزمایی كه به علت گرمای بیش از حد به وجود می‌آید به كار می‌رود.

جوشانده کیسه کشیش را می توان به عنوان دارویی مُدر و در واقع ادرارآور استفاده نمود و از این رو در درمان بیماری های کلیه نقش بسزایی دارد.

به نظر می رسد اسید سالیسیلیک موجود در این گیاه ریه ها را تقویت نماید ولی این موضوع هنوز به اثبات نرسیده است.

مصرف بی رویه این گیاه و به مقدار زیاد برای مبتلایان به فشار خون و هماتوری (وجود خون در ادرار) اثر زیان بخشی به همراه دارد. اشخاصی که به گلو درد، آمبولی، و ناراحتی غده تیروئید مبتلا می باشند، بایستی از مصرف کیسه حشیش صرف نظر کنند.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
باشت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: