« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۵۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵
گزارش تصویری
ماجرای صعود تیم های کوهنوردی شهرستانهای لنده و گچساران بر فراز قله حوض دال دنا از زبان یکی از اعضای تیم کوهنوردی شهرستان لنده
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف،سعید هاشمی از اعضای هیات کوهنوردی شهرستان لنده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری آوای رودکوف گزارش کامل صعود تیم هیئت کوهنوردی شهرستان لنده به قله حوض دال دنا و همچنین مشخصات سایر کوهنوردان استان و عوامل همکار را اینگونه بیان نمودند:

به مناسبت گرامی داشت هفته المپیک با شعار تقویت ویژگیهای مناسب اخلاقی ؛ ساعت۸صبح روز پنجشنبه ۹۷/۴/۷با دو دستگاه وسیله نقلیه شخصی از لنده به مقصد سی سخت حرکت کردیم.با توجه به اینکه یکی از اهداف المپیک ایجاد تفاهم میان گروهها در سطح ملی و بین المللی است طبق جلسه ای که دو شب قبل از صعود داشتیم  با نظر مساعد رئیس هیات کوهنوردی شهرستان لنده تصمیم گرفتیم که صعودمان با گروه فراز گچساران مشترک باشد تا هم زمینه ارتباط بهتر و تفاهم میان گروهی را افزایش دهیم و هم زمینه را برای صعودهای مشترک بعد آماده کرده باشیم.با هماهنگی های بعمل امدهد بین گروه ما و فراز گچساران جناب آقای مرادی،ناهار را در یک خانه باغ زیبا در شهر سی سخت صرف نمودیم و بعد از کمی استراحت به اتفاق گروه فراز با یک دستگاه مینی بوس در گردنه بیژن جهت صعود پیاده شدیم.ابتدای مسیر راهنمایی مربیان فنی گروهها توجه همه ی ما را به خود جلب نمود.آموزنده بود و حرفه ای...

هنوز پانصد متری جلوتر نرفته بودیم که یکی از اعضای گروه گچساران با تصمیم مدیر گروه از ادامه مسیر صعود منع شد و با هماهنگی به سی سخت بازگشت.اوضاع جسمانی ایشان و ارتفاع زدگی وی را مجبور به برگشت کرد.

ارتفاع اینجا۳۰۰۰متر بود.از هر طرف از دامنه های دنای استوار افرادی را میدیدم که به طرف گردنه بیژن سرازیر می شوند.خوشحال بودیم از اینکه کم کم ورزش کوهنوردی در جامعه ما فراگیر شده است.تا نزدیک پیچ های نفس گیر سیچانی را با صرف انرژی فراوان طی نمودیم که این بار دو نفر دیگر از همنوردان با کمبود اکسیژن مواجه شده و با همراهی چهار نفر دیگر جهت رعایت احتیاط برگشت را بر ادامه مسیر ترجیح دادند.

تعداد زیادی از حاضران در این صعود برای اولین بار بود که آمده بودند و هر چند زیادی اذیت شدند ولی قطعا از ما که چندمین بار بود که این‌مسیر را رفته بودیم لذت بیشتری می بردند،از جمله خانم شریفی و آقای نعمت پور که آمادگی بدنی خوب و علاقه فراوانش به کوهنوردی همتش را مضاعف کرده بود.

محمد عالیان و سعید شریعتی که کمی جلوتر از ما حرکت کرده و به سر چشمه سیچانیرسیدند اقدام به تهیه چای نمودند که بعد از صرف چای و استراحتی کوتاه مسیر را در پیش گرفتیم.

توصیه می کنم در صعودهایتان حتما" در چشمه سیچانی توقفی کوتاه داشته باشید زیرا هم استراحتی خواهید کرد و هم مسیرتان را بهتر خواهید شناخت.

چشمه سیچانی یک چشمه کوچک است که آب آن قابل شرب است و می توانید برای ادامه مسیر از آب آن بشکه های خود را پر کنید.از اینجا مسیر مانند یک‌ دو راهی تقسیم می شود.

مسیر و پاکوب سمت راست:معمولا برای صعودهای یک روزه است و کسانی که قصد صعود یک روزه را دارند ازین مسیر استفاده می کنند و بعد از طی مسیر ۳تا۵ساعته به قله حوض دال خواهید رسید.

مسیر سمت چپ و جانپناه چشمه پونه:برای صعودهای شب مانی و دوروزه ازین مسیر استفاده می شود که بعد از طی مسیری بدون شیب و صاف و ببن۱تا۱/۵ساعت به جانپناه خواهید رسید.
ما مسیر سمت چپ را انتخاب نمودیم و بعد از صرف چای و طی مسیر ۱/۵ساعته به جانپناه چشمه پونه رسیدیم.

قله حوض دال مجهزترین قله دناست که دارای دو جان پناه بتونی و فلزی و به صورت دوطبقه است که هر دوی آن در بالای دره بزکش قرار دارند .

با هماهنگی آقای شریعتی و آقای جهانگیری رییس هیئت سی سخت شب را در جانپناه فلزی سپری نمودیم و گروه فراز که تعدادشان بیشتر بود در جانپناه بتونی مستقر شدند.لازم است از آقای جمشیدی و قربانی که در جانپناه مستقر بودند و در حق ما لطف نمودند تشکر کنم.

ساعت ۶صبح جهت صعود به قله۴۳۲۰متری حوض دال از جانپناه بیرون آمدیم .مسیر سخت و نفس گیر بود.شیب تند آن نفس ما را گرفته بود .بعد از دو ساعت طی مسیر پاکوب و پرشیب به نوک قله رسیدیم.

سرما، گیجی ناشی از ارتفاع زدگی و وزش شدید باد سه ویژگی خط الراس بود .عکس گرفتیم،استراحتی کوتاه کردیم و به سمت جانپناه جهت صرف صبحانه حرکت نمودیم.بعد از صرف صبحانه کوله ها را بستیم و ساعت ۲روز جمعه ۹۷/۴/۸به سی سخت رسیدیم و با تدارکی که جناب آقای مرادی و گروه فراز دیده بودند ناهار را در همان خانه باغ قبلی صرف نمودیم.بعد از صرف ناهار با ماشین شخصی به طرف لنده حرکت نمودیم.

لازم می دانم از زحمات برادران مرادی و کرمی از گروه فراز گچساران که در این سفر زحمات زیادی را متقبل شدندو خانم شریفی وآقای بهمن نعمت پور که برای اولین بار جهت صعود ما را همراهی کردند نهایت تشکر و قدردانی را داشته باشم.

عضو گروه کوهنوردی لنده
۱-علی شریعتی۲-محمد عالیان۳-سعید هاشمی۴-مسلم تقوی۵-بهمن نعمت پور۶-سعید شریعتی۷-مهدی دادوند۸-خانم مریم شریفی

لیست صعود کنندگان به قله حوض دال دنا:
۱_ فرحناز نارکی
۲_ ملکی نارکی
۳_محمد علی مرادی
۴_ملک کرمی
۵_عبدالحمید شریفی
۶_حسین قاطع مطوری
۷_پگاه شاکرمی
۸_میلاد ملکی
۹_مرتضی شکوهی
۱۰_علی اصغر ملک زاده
۱۱_یاسمن صفایی
۱۲_عوضپور
۱۳_فاضل عبدی زاده
۱۴_باقر دلاورزاده
۱۵_راضیه صداقت نژاد
۱۶_عبدالله خوشبین
۱۸_عنایت مرادی
۱۹_حامد موسوی
۲۰_نازنین داودی
۲۱_ سمیه جاوید
۲۲_م ائده جاوید
۲۳_زهرا محمدی
۲۴_زهرا حسینیان
۲۵_هنگامه قربانی
۲۶_فتح الله پناهپوری
۲۷_ مجید پلوان

و اما  درباره دنا حوض دال بیشتر بدانیم

سی سخت به گذشته های دور و زمان کیخسرو بر می گردد. در دانشنامه آزاد ویکی پدیا در مورد نام سی سخت و وجه تسمیه گردنه بیژن که در نزدیکی سی سخت واقع شده، این گونه آمده است:

 در زمانی که کیخسرو پادشاه کیانی ایران به همراه 30 تن از پهلوانان خود از جمله بیژن از راه تل خسرو که قبل از شهر یاسوج و تقریبا در 4 کیلومتری یاسوج واقع شده، به یکی از روستاهای فعلی سی سخت به نام "کوخدان" که در قدیم" کومه دان" مشهور بوده، می رسند، شب را در آنجا توقف کرده و صبح روز بعد پس از عبور از سی سخت کیخسرو از یارانش جدا می شود. یاران کیخسرو در گردنه 4000 متری دچار برف و سرما گردیده و براثر برف و سرما و کولاک از بین می روند.به همین دلیل این گردنه را به یادبیژن پهلوان نامی لشکر کیخسرو، بیژن و این دیار را سی سخت نامیدند، یعنی جایی که 30 مرد سخت از سرما و کولاک برف از دنیا رفته اند.از طرفی آثار سفالی تمدن های قدیمی در حفاری های این شهر به وفور یافت شده است."

وجه تسمیه حوض دال:

دال نام پرنده ای است بومی ایران که یکی از زیستگاه های آن کوه های دنا در کهگیلویه و بویراحمد می باشد. کمی پایین تر از قله منطقه ای وسیع و حوض مانندی وجود دارد که گفته می شود در گذشته های دورتر دال ها در آن زندگی می کرده اند و نام حوض دال نیز از همین جا آمده است.

نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
0
0
خسته نباشید بچه ها موفق باشید .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: