« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
یاداشت / امیرمسعود طایفه سلطانخانی
حمایت از تولید ملی می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی که هدف اصلی تحریم‌هاست، سبب استقلال کشور و کاهش واردات و افزایش صادرات باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:کیفیت، یکی از فاکتورهای اصلی در بحث خرید است که برای هر فردی حائز اهمیت است و از الویت‌ها محسوب می‌شود. فاکتور دوم قیمت کالای مورد نظر است و این دو موازی یکدیگر هستند یعنی مشتری برابر با سطح کیفیت کالا مبلغی را پرداخت می‌کند و اگر قیمت کالا را بیش از کیفیت آن بداند، اقدام به خرید نمی‌کند.

شاید کالای ایرانی از کیفیت مشابه خارجی‌اش برخوردار نباشد اما قطعا با حمایت ملی می‌توان به سطحی بالاتر رسید و در این زمینه در سطحی جهانی حرفی برای گفتن داشت.

حمایت از تولید ملی می‌تواند علاوه بر رفع مشکلات اقتصادی که هدف اصلی تحریم‌هاست، سبب استقلال کشور و کاهش واردات و افزایش صادرات باشد. وابستگی اولین حربه برای استثمار هر کشوری است و می‎تواند راه را برای سلطه دشمنان باز کند تا با استفاده از آن در بزنگاه‌های مهم سیاسی و اقتصادی در راستای اعمال فشار علیه آن کشور استفاده کنند.

هر کشوری کالاهایش را در هر زمینه‌ای با توجه به فرهنگ خود تولید می‌کند که همین امر یکی از راه‌های مهم انتقال فرهنگهاست. وارد کردن کالای خارجی قطعا با فرهنگ کشور مورد نظر همراه خواهد بود که می‌تواند گاهی اثرات سوئی بر نگرش مصرف کننده‌ها به‌ویژه جوانان داشته باشد و اگر از تولید ملی حمایت شود می‌توان همان کالا را با فرهنگ ایرانی تولید و از تبعات جانبی جلوگیری کرد. علاوه بر فرهنگ، بحث سلامت در وارد کردن کالای خارجی بسیار حائز اهمیت است. متاسفانه این حقیقت که برخی از کالاهای خارجی به صورت غیرقانونی و از راه قاچاق وارد کشور می‌شوند، جای انکار ندارد در نتیجه به دلیل عدم نظارت، سلامت آنها مورد سوال واقع می‌شود و این مسئله یکی از معضلات مهم است.

اما مهم ترین نکته این است زمانی که از تولید ملی حمایت شود، چرخه تولید دوام خواهد داشت که همین سبب ایجاد و حفظ اشتغال پایدار می‌شود و جوانان زیادی را از معضل بیکاری و تبعات آن حفظ می‌کند. با توجه به آنچه در بالا ذکر شد قاطعانه می‌توان گفت تنها دلیل پیشرفت و موفقیت کشورهای بزرگ دنیا همین خودباوری و حمایت از تولیدات ملی است.

یکی از مسائلی که در چند دهه اخیر گریبان‌گیر اقتصاد ایران است، مسئله عدم اعتماد و استقبال از کالاهای داخلی است که در هر برهه زمانی دولت‌ها تلاش‌ کردند این مشکل را رفع کنند. اما یا راهکارها فایده نداشته یا مشکل از جای دیگری بوده است.

باید در گام نخست امنیت را برای سرمایه‌داران فراهم کنیم و از سوی دیگر استفاده مناسبی از ویژگی‌های خوب اقتصاد کشورمان انجام دهیم. نباید فراموش کنیم که اقتصاد ایران ویژگی‌هایی دارد که ما را از کشور‌های منطقه متمایز کرده است. انرژی و نیروی کار ارزان و همچنین نیروی کار تحصیل‌کرده از جمله مواردی است که به ایران برتری داده است.

اما متاسفانه به دلیل اینکه با جهان تعامل نداریم و امنیت را برای سرمایه‌داران فراهم نمی‌کنیم، هیچ پیشرفت محسوسی نداشته ایم. زیرا به عنوان مثال داشتن سرمایه در سطح بالا از لحاظ فرهنگی و روانی جرم تلقی می‌کنیم، کسی به دنبال بزرگ شدن در ایران نیست. یک زمانی کره‌ای‌ها حتی تلویزیون برای دیدن نداشتن و ما در همین خیابان آزادی پارس الکترونیک را تولید می‌کردیم. به دلیل این بود که با آلمان‌ها تعامل خوبی داشتیم و سواد و امکاناتشان به خوبی استفاده کردیم.

واقعیت این است که اقتصاد ایران کاملا کلنگی است. ما سال‌هاست که دیگر سرمایه‌داران دونقش و سه نقش نداریم. در عوض ببینید در جهان چگونه کمپانی‌های فراملیتی دنیا را گرفته اند؛ بنابراین همین عدم امنیت موجب شده ما نتوانیم در اقتصاد موفق عمل کنیم. خوب در چنین شرایطی تولیدات مناسبی هم نخواهیم داشت و مردم از آن‌ها استقبال نمی‌کنند. ما باید این بی‌مهری‌ها نسبت به تولیدکنندگان و سرمایه‌داران را متوقف کنیم.

برای نهادینه کردن کالای ایرانی لازم است در ابتدا بازار دشمن را تحریم کنیم و از سوی دیگر اجازه تبلیغ به آن‌ها ندهیم. یعنی اجازه ندهیم در خیابان‌ها و صدا و سیمای ما کالای خود را تبلیغ کنند. زیرا هم پول دارند و قدرت برندشان بالا است و می‌تواند فضا را از دست تولیدکنندگان داخلی بگیرند. اقدام بعدی این است که نباید اجازه ورود کالا‌های خارجی به کشور را بدهیم و اگر هم وارد می‌شود با تعرفه‌های سنگین وارد شوند. با این روش بازار در اختیار تولیدکننده داخلی قرار خواهد گرفت.

در این بازار رقابتی ما نمی‌توانیم رقابت کنیم و به همین دلیل تولیدکننده داخلی برای اینکه قیمت را کاهش دهد کیفیت را پایین میاورند. همین پایین آوردن کیفیت موجب می‌شود که نه آن‌ها بتوانند صادر کنند و نه مردم تمایلی به خرید کالای ایرانی داشته باشند؛ لذا باید همه چرخ‌دنده‌های اقتصاد کشور با هم کار کنند. نمی‌شود اقتصاد بازار راه خودش برود و صادرات و واردات راه خودش را برود و سرمایه‌دار و تولید کننده هم راه خودشان را بروند. باید همه این‌ها هماهنگ باشند تا بتوانیم شرایط را برای بازار کالای داخلی فراهم کنیم.

از میان متقاضیان کالاهای خارجی عده ای معتقدند که کیفیت پایین کالاهای داخلی سبب گرایش آنها به کالاهای خارجی و برند شده است. شاید بخشی از این حرف درست باشد اما حمایت مصرف کننده داخلی با استفاده از کالاهای داخلی می تواند گام به گام تولیدات داخلی را به سمت بهبود سوق دهد.

این روزها بیکاری مسئله اول کشور است که به عنوان بزرگترین و پیچیده ترین دغدغه و مشکل داخلی کشور تبدیل شده است و هر ایرانی باید تلاش کند تا سنگی از پیش پای بیکاری جوانان بردارد.

کار، یعنی فعالیت ثمربخش نیروی انسانی در یک فرآیند که حاصل آن ایجاد ارزش اقتصادی است. زمانی که تولیداتی ناشی از کار خریدار داشته باشد کشور توسعه می یابد، زمانی که کشور توسعه یابد بیکاری کاهش پیدا می کند. به همین نسبت هر چه سطح فن آوری بالاتر و پیش رفته تر باشد سهم نیروی انسانی در محصول بیشتر می شود و به همین دلیل است که در کشورهای صنعتی پیشرفته نرخ بیکاری بسیار پایین است، زیرا محصولات با محتوای کار نیروی انسانی به فروش می رسد و بازار کار گرم می شود و در نتیجه بیکاران جذب بازار می گردند و نه تنها باری بر دوش تولید نیستند بلکه خود به صورت عاملی برای گسترش و غنی سازی فرآیند تولید در می آیند که زمینه ساز نیاز به نیروی کار بیشتر و بیشتر خواهد بود. به همین ترتیب تنها راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در داخل کشور است.

رودکوف کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: