« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۲
سیاسی
رئیس‌جمهور گفت: معتقدیم برجام یک دستاورد مفید برای همه بوده است و محصول کار و تلاش منطق گفت‌وگو و دیپلماسی در طول ماه‌ها تلاش و عمدتاً به میزبانی اتریش و سوئیس بوده است.
 به گزارش  پایگاه خبری آوای رودکوف،حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در نشست خبری با سباستین کورتس صدر اعظم اتریش گفت: از مهمان‌نوازی شما جناب آقای صدراعظم و دولت اتریش و مردم بسیار خوب این سرزمین تشکر و سپاسگزاری می‌کنم.

وی افزود: مذاکرات بسیار مفیدی را با هم داشتیم که راجع‌به مسائل مختلف دو جانبه، برجام و مسائل منطقه‌ای بود. اراده دو کشور ایران و اتریش بر این است که تبادلات تجاری و اقتصادی و علمی و فرهنگی و توریستی را ادامه دهیم و در زمینه مسائل مالی و بانکی بتوانیم راه حل مناسبی را پیدا کنیم تا اینکه لطمه‌ای به روند روابط اقتصادی و تجاری ما نخورد و این اراده را در مذاکرات عمومی و خصوصی شاهد بودیم.

روحانی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم در سال 2018 روابط تجاری‌مان را مثل سال 2017  و حتی بیشتر از آن ادامه دهیم. این وابسته به نتیجه  تلاش‌های دو طرف و دو دولت است که امیدواریم در این زمینه هر دو طرف موفق باشیم. تجار و شرکـت‌هایی که در دو طرف تلاش می‌کنند. ما با آقای رئیس جمهور بعدازظهر با تجار ایرانی و اتریشی دیدار خواهیم داشت.

روحانی اظهار داشت: امیدوارم روابط بخش‌های تجاری ما بیش از گذشته توسعه یابد. در زمینه برجام نظرات ما کاملاً یکی است ما معتقدیم برجام یک دستاورد مفید برای همه بوده است و محصول کار و تلاش منطق گفت‌وگو و دیپلماسی در طول ماه‌ها تلاش و عمدتاً به میزبانی اتریش و سوئیس بوده است.

رئیس قوه مجریه بیان داشت: امروز هم هر دوما متفق هستیم که باید تلاش کنیم این توافق باقی بماند. هم‌نظر هستیم که کار آمریکا کاری خلاف قانون، تعهدات بین‌المللی و به ضرر خود آمریکا و همه کشورها بوده است و خروج آمریکا از این توافق به نفع هیچکس نیست حتی آن دو کشور کوچکی هم که از آمریکا حمایت می‌کنند آنها هم در این زمینه اشتباه می‌کنند بنابراین در زمینه برجام نظرات ما یکی است.

وی افزود: ما به وضوح این مسئله را به طرف اتریشی گفته‌ایم که بقای ما در این توافق تا زمانی است که احساس کنیم از منافع این توافق به طور کامل برخوردار خواهیم بود و ما می‌دانیم تبعات مثبت این توافق و تبعات منفی نبود این توافق اما به هر حال مردم ما راه‌حل خودشان را همیشه بر مبنای مصالح و منابع خودشان انتخاب می‌کنند و ما به عنوان دولت و نماینده مردم آنچه نظر مردم باشد آن را عمل خواهیم کرد.

رئیس جمهور تأکید کرد: راجع‌به مسائل منطقه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم راجع‌به مسائلی که در یمن وجود دارد و فشاری که بر مردم یمن است کارهای نوع‌دوستانه و انسان‌دوستانه‌ای که همه کشورها و از جمله همکاری بین ایران و کشورهای اروپایی باید انجام بگیرد. امروز در مورد یمن با چهار کشور اروپایی در حال مذاکره هستیم و علاقه‌مندیم که مردم یمن از این فشار آزاد شوند و راهش این است که به عربستان کمک نشود و عربستان احساس کند که راهی جز صلح پیش‌روی او نیست و همه باور کنند که راه‌حل یمن یک راه‌حل سیاسی است و مذاکره یمنی با یمنی است و از طریق نظامی مسئله یمن حل و فصل نخواهد شد.

رئیس جمهور در مورد مذاکرات صورت گرفته در موضوع سوریه گفت: موضوع سوریه مورد علاقه دو کشور بود و با هم در این مورد گفت‌وگو کردیم.در روند آستانه و روندی که ایران، روسیه و ترکیه راجع‌به سوریه ادامه می‌دهند؛ هدف اصلی ما در سوریه که ضربه اصلی به داعش و سایر تروریست‌ها بوده است.

روحانی اعلام کرد: ما در قدم اول موفق بودیم علی‌رغم حمایت‌هایی که آمریکا و اسرائیل از داعش کردند توانستیم داعش را شکست دهیم و امروز نسبت به سایر تروریست‌ها در کنار ملت و دولت سوریه راه خودمان را ادامه خواهیم داد تا هم تروریست‌ها از بین روند و هم حامیان  آنها از جمله اسرائیل کاملاً مأیوس شوند و بدانند که آینده سوریه در اختیار مردم سوریه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: همانطور که آقای صدراعظم اشاره کرد برخی از کشورهای اروپایی یک بدهکاری تاریخی به یهودیان دارند که آن به ما ربطی ندارد و یهود نسبت به ما بدهکار است. یعنی ما ایرانی‌ها منجی یهود در بابل بودیم. ما آنها را نجات دادیم و آنها همیشه مدیون ایران و ایرانی هستند.

رئیس قوه مجریه تأکید کرد: ما همیشه با یهودیان دنیا روابط بسیار نزدیک و خوبی داریم اما خوب صهیونیست‌ها به عنوان گروه اشغالگر و ظالم که به مردم ظلم می‌کنند و مردم غزه را در محاصره دارند و مردم بی‌گناه را بمباران می‌کنند، در سوریه دخالت می‌کنند، داعش را حمایت می‌کنند، مجروحین داعش را به اسرائیل می‌برند و مداوا می‌کنند نقش اسرائیل در منطقه بسیار مخرب است.

روحانی تصریح کرد:‌ هدف نهایی هر دوی ما یک هدف نهایی واحد است و آن امنیت و صلح در منطقه بسیار حساس خاورمیانه است و همچنین کمک‌هایی که دو کشور می‌توانند برای صلح و ثبات منطقه و کمک‌های نوع‌دوستانه انجام دهند از آقای صدراعظم بسیار سپاسگزارم از دولت و مقامات اتریش به خاطر پذیرایی و استقبال گرم‌شان متشکرم امیدوارم روابط دو کشور همواره مستحکم و رو به توسعه باشد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: