« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
توس یا غان درختی بسيار زيبا است كه ارتفاع آن تا 30 متر می رسد. عمر آن دراز و حدود 100 سال است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:توس یا غان درختی بسيار زيبا است كه ارتفاع آن تا 30 متر می رسد. عمر آن دراز و حدود 100 سال است. اين درخت بومي در قسمت های بالای نيمكره شمالی (اروپا و آمريكای شمالی) وجود دارد. در ايران اين درخت به صورت خودرو در جنگل های چالوس می رويد.

برگ های درخت توس به شكل لوزی، نوک تيز و دندانه داراست . ميوه آن بصورت شاتوت دراز است كه نر آن در پایيز و ماده آن در بهار ظاهر مي شود. پوست تنه اين درخت سفيد رنگ بوده كه در سن 20 سالگي بصورت نوارهايی شبيه كاغذ از آن جدا می شود.

استفاده از جوشانده‌ گل‌های غان سبب برطرف شدن شوره‌ سر می‌شود.

پوست و برگ درخت توس یا غان ارزش دارویی دارند.

برگ‌های درخت غان حاوی ترکیبات ضدالتهابی و مُسکنی مانند آسپرین هستند و از همین‌رو می‌تواند سبب تسکین دردهای روماتیسم شود.

جوشانده‌ گرم برگ و شاخه‌های نازک توس می‌تواند برای درمان سفتی و درد عضلات به راحتی استفاده شود.

آلودگی هوا، مواد غذایی چرب و حتی عمل تنفس سبب تجمع توکسین یا همان سموم در بدن می‌شود، سمومی که از طریق مجاری طبیعی دفع نمی‌شوند در پوست جا می‌گیرند. شیره‌ گیاه غان سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست و سبب دفع توکسین‌ها می‌شود.

افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند می‌توانند از درخت غان به عنوان "تصفیه کننده‌ی خون" استفاده کنند. برگ‌های دیورتیک درخت غان باعث افزایش میزان ادرار می‌شود و همین امر هم باعث تحریک کلیه‌ها شده و به دفع ضایعات موجود در دستگاه گوارش کمک می‌کند.

آب يا شيره درخت توس به عنوان كمپرس برای از بين بردن لكه های پوستی و بيماری های پوستي استفاده می شود، ناراحتی های مثانه و ورم آنرا ازبين می برد و بهترین داروی نقرس است.

برگ و پوست درخت توس را تصفیه كننده خون می دانند، تبر بر و عرق آور است، دستگاه هاضمه را تقويت می كند و براي هضم غذا مفيد است.

جوشانده برگ درخت توس مقدر 200 گرم برگ و جوانه درخت را در يک ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد آرام بجوشد تا حجم آن به نصف تقليل يابد. مقدار مصرف اين جوشانده يک فنجان و نيم ساعت قبل از هر غذا است.

دَم كرده مقدار 50 گرم برگ و جوانه درخت غان را در يک ليتر آب جوش ريخته و بمدت نيم ساعت دم كنيد. مقدار مصرف اين دَم كرده هم مانند جوشانده سه فنجان در روز است.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
لنده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: