« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۷۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
گزارش تصویری:
در راستای توسعه بازی های فکری در بین خانواده ها و به همت مرکز مشاوره نهال اولین کارگاه آموزشی بازی های فکری در علی آباد کتول در مهد کودک اندیشه نو این شهرستان با حضور خانواده ها و کودکان علاقه مند به بازی های فکری برگزار گردید.
به گزارش پايگاه خبري آواي رودکوف؛ امروزه صدها بازی فکری مختلف در بازار هستند که برای استفاده‌ی همه‌ی اعضای خانواده طرّاحی شده‌اند؛ این دسته از بازی‌ها طوری طرّاحی می‌شوند که هم برای بزرگسالان جذّاب و لذّت‌بخش باشند و هم به‌اندازه‌ی کافی ساده باشند تا کودکان نیز بتوانند مفهوم آن‌ها را درک کرده و در آن‌ها شرکت کنند -و بعد حتی بزرگ‌ترها را شکست بدهند!


ارزان بودن، قابلیت ساخت و شبیه سازی حتی با وسایل و مقوای قابل بازیافت، نداشتن محدویت سنی، امکان بازی در محیط داخل و خارج خانه، قابلیت درگیر ساختن همه اعضای خانواده و ... تنها بخشی از مزایای بازی های فکری است.



 در راستای توسعه بازی های فکری در بین خانواده ها و به همت مرکز مشاوره نهال اولین کارگاه آموزشی بازی های فکری در علی آباد کتول در مهد کودک اندیشه نو این شهرستان با حضور خانواده ها و کودکان علاقه مند به بازی های فکری برگزار گردید.



بهنوش الهی کارشناس ارشد روان شناسی و مدیر مرکز مشاوره نهال در خصوص اهداف برگزاری این کارگاه گفت: بدون شک به کار بردن جمله « چی بازی کنیم؟» توسط بچه های دهه های قبل، در مهمانی ها و مراسم مختلف، نشان از تنوع بسیار در بازی های فکری و حرکتی داشت. اما در حال حاضر نیازی به استعلام و پرس و جو در خصوص انتخاب بازی نیست و اولین گزینه روی میز، بازی های کامپیوتری است که به طرز فزاینده ای نیز در حال افزایش هستند. دردمندانه اینکه اگر تا دیروز برای انجام بازی حتماً نیاز به رایانه یا لپ تاپ بود امروز با رونق گوشی های هوشمند و اتصال آنها به اینترنت امکان انجام بازی های رایانه ای در هر کوی و برزن فراهم شده است.



در حال حاضر دوران کودکی و نوجوانی بسیاری از کودکان که عمدتاً باید تخلیه انرژی و به اصطلاح بچگی کردن پر شود، به دورانی خاکستری و آرام تبدیل شده است که انزوا، کم تحرکی، افسردگی، بی خوابی و گوشه نشینی از شاخصه های بارز آن است.  اولین و اصلی ترین علت آن نیز استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی به ویژه گوشی همراه است که به همراه اول و آخر بچه ها تبدیل شده است! در واقع اگر تا چند سال قبل «بازیگوشی» یکی از ویژگی های کودکان و نوجوانان بود، در حال حاضر «گوشی بازی» به یکی از عادت های ناپسند بچه ها تبدیل شده است که علاوه بر ادای این عادت تکنولوژیک در منزل، در کلاس درس و حتی مهمانی ها، قضای آن را نیز در اتوبوس، مترو، سرویس مدرسه و حتی قبل از خواب در رختخواب به جای می آورند!


یک از راه های جلوگیری از استفاده بیش از حد این وسایل توسط بچه ها، معرفی یک جایگزین برای این وسایل است که بدون شک بازی های فکری می تواند یک ایده مناسب باشد.

وی در خصوص مزایای بازی های فکری گفت: مهارت‌های سودمند اجتماعی، از طریق بازی‌های فکری، قابل‌آموزش هستند؛ مهارت‌هایی که کودکان را به‌سوی یک زندگی شاد و دور از انزوا، سوق می‌دهند؛ مهارت‌هایی همچون "احترام به قانون"، "رعایت نوبت" و "سهیم شدن با دیگران". بازی‌های فکری، از ساده‌ترین مهارت‌های شناختی، همچون اعداد و الگوهای ساده تا پیچیده‌ترین محاسبات و تخمین‌ها را به کودکان می‌آموزند. در برخی بازی‌ها، شما آمیزه‌ای از "منطق، مهارت‌های ریاضی و تفکّر انتزاعی" را به‌کار می‌برید درحالی‌که هم‌زمان برای حرکت‌های بعدیِ خود و پاسخ به کُنش‌های دوستان‌تان نیز برنامه‌ریزی می‌کنید. با توجه به تنوّع بسیار زیادِ بازی‌های فکری، هزاران راه مختلف وجود دارد که "مغز" خود را تمرین بدهید.


مهدی حاج سعیدی مدرس جوان این دوره نیز در خصوص ویژگی های بازی های فکری به خبرنگار ما گفت: امروزه صدها بازی فکری مختلف در بازار هستند که برای استفاده‌ی همه‌ی اعضای خانواده طرّاحی شده‌اند؛ این دسته از بازی‌ها طوری طرّاحی می‌شوند که هم برای بزرگسالان جذّاب و لذّت‌بخش باشند و هم به‌اندازه‌ی کافی ساده باشند تا کودکان نیز بتوانند مفهوم آن‌ها را درک کرده و در آن‌ها شرکت کنند -و بعد حتی بزرگ‌ترها را شکست بدهند!



بازی‌های فکری، فرصت‌هایی فوق‌العاده هستند که همه‌ی اعضای خانواده در یک "فعالیت مشترک" حضور پیدا کنند. بازی‌های فکری، امکانِ برخوردهای  رو در رو را افزایش می‌دهند -که به‌خودیِ خود، برای سلامتِ روانی مفید است؛ آن هم در شرایط امروزین ما که حتی وقتی همه‌ی افراد خانواده نیز حضور فیزیکی دارند، تمرکزِ جمع، بر تلویزیون یا گوشی‌های موبایل یا تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌هاست! در هنگامِ انجامِ یک بازی فکری، چه به‌صورت رقابتی و چه به‌صورت دوستانه، شما نفر به نفر و فعّالانه باهم درگیر می‌شوید. خانواده‌هایی که اوقاتی شاد و پُرانرژی را باهم سپری می‌کنند، از "پیوندهای عاطفی" قوی‌تری برخوردار بوده و توانایی بهتری برای ایجاد "ارتباط" بین اعضای خود دارند...


             
عکس و گزارش / وحید حاج سعیدی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: