« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۱
نویسنده و مورخ آمریکایی، سخنرانی مایک پمپئو با موضوع «شنیدن صداهای مردم ایران» را مضحک دانست و گفت: این یک ریاکاری است چرا که اساسا دولت ترامپ حتی نماینده و منعکس کننده صدای مردم آمریکا نیست.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از ایرنا؛ «دانیل چارد» روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا حضور وزیر خارجه در جمع اعضای گروهک منافقین را اوج ریاکاری درباره مبارزه با تروریسم و حمایت از دمکراسی خواند و افزود این سخنان، بخشی از تاریخ طولانی آمریکا در تخریب دمکراسی و ادعای حمایت از آزادی در دیگر کشورهاست.
وی دستور منع سفر علیه شهروندان ایرانی و خروج غیرقانونی آمریکا از برجام که مورد حمایت اکثریت مردم ایران بوده است را نمونه هایی از این ریاکاری برشمرد.
این نویسنده آمریکایی با اشاره به انتخاب جنجال برانگیز و پر ابهام ترامپ برای ریاست جمهوری تصریح کرد: در سال 2016، ترامپ عملا با سه میلیون رای انتخابات را به هیلاری کلینتون باخت، انتخاباتی که در آن میزان مشارکت تقریبا 60 درصد بود.
چارد ادامه داد: اما وی به دلیل یک ویژگی غیردمکراتیک در سیستم قانون اساسی ایالات متحده معروف به 'کالج انتخاباتی'، رئیس جمهوری شد.
وی اضافه کرد: بیشتر آمریکایی ها همچون بسیاری از ایرانی ها، خواهان صلح و امنیت اقتصادی هستند. یک نظرسنجی که در ماه مه 2018 (خرداد سال جاری) انجام شد، نشان داد که حدود 56 درصد از آمریکایی ها از توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند و تنها 26 درصد مخالف آن بودند.
این نویسنده آمریکایی، نفوذ لابی صهیونیستی و دیدگاه ایدئولوژیک ضد اسلامی را از جمله دلایل سیاست ضد ایرانی مقام های دولت ترامپ دانست و گفت: شاید مورخان روزی با دسترسی به اسناد دولتی طبقه بندی شده ایالات متحده، بتوانند درک کنند که چه چیزی در ورای خصومت شدید دولت ترامپ با ایران است.
چارد افزود: می توان حدس زد که اعتقادات مسیحی بسیار محافظه کارانه و ضد اسلامی و همچنین کینه از باراک اوباما برای تایید برجام، بخشی از انگیزه وی باشد. در عین حال، مثلث عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل که در مخالفت با برجام و مقابله با قدرت منطقه ای ایران شکل گرفته، نقش مالی و سیاسی در این خصومت دارند.
وی با یادآوری اینکه ترامپ روابط تجاری گسترده ای با عربستان دارد، ادامه داد: همچنین اخیرا معلوم شد که در انتخابات سال 2016 پسر دونالد ترامپ، با نماینده ای از شاهزادگان عربستان و امارات و یک نماینده از یک سازمان اطلاعاتی خصوصی اسرائیلی دیدار کرده که به وی پیشنهاد شده بود برای شکست کلینتون به وی کمک کنند.
نویسنده آمریکایی کتاب جنگ نیکسون، اضافه کرد: ما در حال حاضر شواهدی نداریم که پسر ترامپ این پیشنهاد را پذیرفته باشد اما این موضوع نشان دهنده نفوذ فوق العاده عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل در دولت فعلی آمریکا است.

** حمایت از منافقین در تناقض با ادعای مبارزه با تروریسم است
چارد حضور مقام های ضد ایرانی کاخ سفید و کنگره در جمع اعضای گروهک تروریستی منافقین را در تناقض آشکار با ادعای مبارزه با تروریسم آمریکا دانست و افزود: تاریخ مبارزه آمریکا با تروریسم همواره تناقض آمیز بوده است.
وی یادآور شد: بیشتر آمریکایی ها هرگز درباره طرفداری این گروهک از صدام حسین در جنگ ایران و عراق و حملات علیه آمریکایی ها نشنیده اند.
نویسنده کتاب 'جنگ نیکسون علیه تروریسم: اف بی آی، چریک های چپگرا و ریشه های مبارزه با تروریسم' تصریح کرد: یکی دیگر از این تناقض های بزرگ، پاسخ آمریکا به حملات 11 سپتامبر بود. جنگ علیه تروریسم به جای کم کردن میزان خشونت در جهان، به طور چشمگیری به گسترش آن انجامید.
چارد اضافه کرد: پس از حملات 11 سپتامبر، مردم سراسر جهان با آمریکایی ها ابراز همدردی کردند اما ایالات متحده با تهاجم نظامی به افغانستان و عراق به این احساسات پاسخ داد و حملات هواپیماهای بدون سرنشین آن در خاورمیانه و آفریقا را گسترش داد که باعث مرگ و رنج غیرنظامیان زیادی شده است.
وی خاطرنشان کرد: این سیاست ها باعث گسترش تروریسم علیه آمریکا و شکل گیری گروه هایی تروریستی همچون داعش شده است.
چارد در پاسخ به اینکه مبنای خارج کردن فرقه رجوی از لیست تروریسم وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2012 چه می تواند باشد، گفت: این گروه فعلا فقط ایرانی ها و نه آمریکایی ها را هدف قرار می دهد. شاید این موضوع در کنار نفوذ لابی ها در واشنگتن به خارج کردن آن از لیست تروریستی کمک کرده باشد.
وی افزود: این لیست همیشه سیاسی است. این رویکرد در مورد لیست وزارت امور خارجه ایالات متحده هم صدق می کند. به عنوان مثال، در سال 1988، وزارت امور خارجه، کنگره ملی آفریقا را یک سازمان تروریستی اعلام کرد. این کار زمانی صورت گرفت که اعضای آن با رژیم نژادپرست آپارتاید در آفریقای جنوبی که متحد آمریکا بود، مبارزه می کردند.
نویسنده کتاب آمریکایی ادامه داد: نلسون ماندلا تا سال 2008، یعنی مدت ها پس از آزادی از زندان آپارتاید، در فهرست تروریست های بین المللی وزارت امور خارجه باقی ماند.
چاد تصریح کرد: متاسفانه سخنرانی پمپئو جزئی از تاریخ طولانی تخریب دمکراسی در دیگر کشورها و ادعای همزمان رهبران ایالات متحده برای آزادی مردم دیگر کشورهاست. کودتاهایی که توسط سازمان سیا در ایران (1953)، گواتمالا (1954) و شیلی (1972) انجام شد، آغاز این روند بود.
وی با بیان اینکه در اواخر دهه 1970، آمریکا از تعدادی از سازمان های ضد انقلابی و خشن در مستعمره های سابق پرتغال در آنگولا و موزامبیک حمایت می کرد، اظهار کرد: انجام سخنرانی مایک پمپئو در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان کاملا با این تاریخ دخالت های ضد دمکراتیک آمریکا همخوانی دارد. در سال 1985، ریگان از ستیزه جویان کنترا که دستشان به خون آلوده بود، ستایش کرده و از آنها برای سرنگونی رژیم سوسیالیست ساندنیست ها، حمایت کرد.
این مورخ آمریکایی ادامه داد: پس از جنگ جهانی دوم، رهبران ایالات متحده به اسم مبارزه با کمونیسم، دست به مداخله نظامی خارجی، عملیات مخفی و جنگ های نیابتی زدند. از 11 سپتامبر به بعد، مبارزه با تروریسم توجیه مهم برای این دخالت ها بوده است.

** دامنه اعتراض های داخلی علیه دولت آمریکا کم سابقه است
این نویسنده آمریکایی درباره واکنش مردم و روشنفکران آمریکا به سیاست های ضد ایرانی ترامپ گفت: مهم این است که درک کنیم که سیاست های خشونت آمیز ایالات متحده همیشه با مقاومت نه تنها کشورهای هدف، بلکه جنبش های صلح و عدالت طلب در ایالات متحده روبرو شده و می شود.
چارد یادآور شد: در اوایل دهه 1980، جنبش همبستگی با آمریکای مرکزی، توانست کنگره را وادار کند تا اصلاحیه بولاند را تصویب کند که حمایت ایالات متحده را از کنتراها در نیکاراگوئه غیرقانونی اعلام کند. در سالهای 2002 و 2003 صدها هزار آمریکایی با برگزاری تجمع و راهپیمایی، به حمله ایالات متحده به عراق اعتراض کردند. امروز مخالفت های داخلی گسترده ای با سیاست های ترامپ در جریان است که در جریان قانون منع سفر، جدایی کودکان مهاجر از والدین آنها و حمله حزب جمهوریخواه به نظام بیمه درمانی، بازتاب گسترده ای داشته است.
وی تاکید کرد: در حقیقت، دولت ایالات متحده اکنون با بزرگترین افزایش اعتراضات مردمی از 1960 میلادی، اگر نگوییم دهه 1930 روبرو است. این جنبش های اجتماعی می توانند در پایان دادن به سیاست های خصمانه دولت ترامپ علیه ایران نقش بازی کند.
دانیل چارد نویسنده کتاب «جنگ نیکسون علیه ‏تروریسم: اف بی آی، چریک های چپگرا و ریشه های ‏ضد تروریسم» است که به زودی توسط انتشارات دانشگاه ‏کارولینای شمالی منتشر خواهد شد.
وی همچنین نویسنده کتاب «دانش برای عموم: اسنادی از جنبش دانشمندان ‏رادیکال آمریکا» است که توسط انتشارات دانشگاه ‏ماساچوست منتشر شده است.‏
اروپام**م.ع**1429
انتهای پیام /*

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین