" اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّی تُسْکِنَهُ اَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا                /                              یاداشت  و سوژه هاي خبري خود را از «اینجا» برای ما ارسال نمایید       رودکوف کجاست:رودکوف در منتهی الیه کوه حاتم یکی از دهها کوه باعظمت و استوار کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان قرار دارد.      
چهارشنبه ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۱  |  Wednesday, 24 October 2018
کد خبر: ۲۲۸۱۴
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۹ - ۱۴ مرداد ۱۳۹۷
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
مارچوبه گياهی است علفی و چند ساله كه ارتفاع آن تا چند متر می رسد و داراي شاخه های نسبتا چوبی و صاف است و بصورت وحشی در اكثر نقاط دنيا مي رويد
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مارچوبه گياهی است علفی و چند ساله كه ارتفاع آن تا چند متر می رسد و داراي شاخه های نسبتا چوبی و صاف است و بصورت وحشی در اكثر نقاط دنيا مي رويد برگهاي آن فلسی شكل بوده كه از كنار آنها شاخه هايی باريک و دراز و سبز رنگ بصورت دسته های 3 تا 8 تایی خارج می شود.

مارچوبه به همراه سایر سبزیجات با برگ سبز، منبع خوبی از ویتامین K است. این ویتامین برای انعقاد خون و سلامت استخوان‌ها ضروری است. زمانی که صحبت از سلامت استخوان به میان می‌آید افراد تنها کلسیم را در نظر می‌گیرند در حالیکه ویتامین K نیز بسیار مهم است، این ویتامین به جذب کلسیم کمک می‌کند.

خوردن مارچوبه اگرچه باعث ایجاد بو در ادرار می‌شود اما زمانی که وارد بدن شود مزایای زیادی برای آن خواهد داشت. این گیاه سبز حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی همچون ویتامین A، C، E ، K و B6 و نیز فولات، آهن، مس ، کلسیم، پروتئین و فیبر است. به خاطر وجود این مواد، مارچوبه مزایای زیادی برای سلامتی شما دارد که باید آن را مصرف کنید. شما می‌توانید این گیاه را به صورت گریل، پخته شده و آب پز در کنار غذاهای دیگر مصرف کنید.

مارچوبه منبع غنی از ویتامین E است که یک آنتی اکسیدان قوی و مهم محسوب می‌شود. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و بدن را از تاثیرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌نماید. برای اینکه بتوانید از مزایای مارچوبه به صورت کامل بهره مند شوید، آن را با مقدار کمی از روغن زیتون تفت دهید. بدن ویتامین E را به همراه چربی جذب می‌کند. زمانی که مارچوبه به همراه روغن زیتون پخته شود اسیدهای چرب سالم به همراه ویتامین E وارد بدن خواهد شد.


مارچوبه دارای اينوزيت، تانن، اسدي گاليک، آسپاراگوز و اسيد سوكسی نيک است دانه آن دارای 15 درصد مواد روغنی بوده اين روغن زرد مايل به قرمز است.

این گیاه نه تنها چربی و کالری اندکی دارد (یک پیمانه از آن تنها ۳۲ کالری دارد) بلکه حاوی فیبرهای محلول و نامحلول زیادی است و همین امر آن را به یک ماده عالی برای کاهش وزن تبدیل کرده است. از آنجایی که بدن فیبر را آهسته‌تر از سایر مواد هضم می‌کند، زمانی که مواد حاوی فیبر مصرف می‌کنید حس سیری بیشتری خواهید داشت و خیلی دیر گرسنه می‌شوید. فیبر به شما کمک می‌کند حس سیری داشته باشید و همین امر برای کاهش وزن بسیار مفید است. همچنین فیبر موجود در مارچوبه برای یبوست نیز عالی است و باعث پایین آوردن کلسترول خون می‌شود. برای اینکه قدرت این گیاه را چند برابر کنید، می‌توانید آن را با تخم مرغ آب پز مصرف نمایید. ترکیب مارچوبه غنی از فیبر با پروتئین تخم مرغ باعث ایجاد حس سیری بیشتری می‌شود.

مارچوبه را می توان بصورت مختلف مصرف كرد. بايد مارچوبه را با كمی آب و حرارات كم در ظرف های ضد زنگ پخت و تقريبا نيمه خام آنرا برداشت. آب مارچوبه را دور نريزيد و از آن براي سوپ استفاده كنيد زيرا دارای ويتامين و املاح است.
صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
چرام
نام:
ایمیل:
* نظر:
عکس روز